KAMENY, KTERÉ MLUVÍ
![](https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2017/09/IMG_2593-461x307.jpg)
CÍL LEKCE:
Pomocí her s kamennými slovy podpořit touhu číst, psát i vyprávět příběhy.
ČAS: 20- 30 minut, VĚK: 1. - 2. tř. ZŠ pro rodný jazyk, 3. - 6. tř. ZŠ pro cizí jazyk
MÍSTO: vhodné místo pro hledání kamenů, OBDOBÍ: celoročně
![](https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2017/09/IMG_5292-461x307.jpg)
POMŮCKY
Papíry s rámečky, psací podložky, tužky, (kolíčky pro upevnění papírů/ rámečků)
![](https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2017/08/IMG_2725-461x307.jpg)
1. krok HLEDÁNÍ SLOV
Na vyznačeném prostoru (plotem, stromy, oblečením) učitel ukryje nebo pohází kameny s jednoduchými slovy. Děti se rozdělí do skupinek a každá skupina má za úkol najít určitý počet kamenů (např. 8 - 10). Ve skupině pak slova přečtou a domalují k nim jednoduché obrázky. Učitel prochází skupiny a případně pomáhá, kde je třeba.
![](https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2017/09/IMG_3133-461x307.jpg)
2. krok: TVOŘENÍ VĚT a PŘÍBĚHŮ
Po rozluštění slov má skupina za úkol sestavit z nalezených slov věty nebo příběh. Pokud je třeba, může si dopsat 1 - 3 slova. Své sestavené příběhy pak přečtou ostatním skupinám.
![](https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2017/09/IMG_2578-461x307.jpg)
Dobrovolný krok: KAMENNÉ HÁDANKY
Každá skupina, nebo jen skupiny, které mají již hotovo, mohou připravit 1 - 5 kamenných dvojic jako hádanky pro ostatní skupiny (vždy dvojice SLOVO – OBRÁZEK). Dvě skupiny, které budou mít hádanky připravené, si je mohou vzájemně vyměnit.
![](https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2017/08/IMG_2600-461x307.jpg)
3. krok: VYMÝŠLÍME KAMENNOU HRU
Pokud vám vyjde čas, doporučujeme nechat prostor k vymýšlení skupinám. Úkol je jednoduchý, pomocí kamenů, slov, obrázků vymyslet úkol nebo hru pro jednotlivce, skupinu či celou třídu (např. opičí dráha s lovením kamenů).
![](https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2017/09/IMG_2576-461x307.jpg)
4. krok: OHLÉDNUTÍ
V závěru lekce se dětmi ohlédneme, co vše jsme venku stihli. Společně zhodnotíme, co koho bavilo nejvíc a co bychom mohli příště udělat jinak. Domluvíme si místo, kam ukryjeme naše kamenná slova, nebo je vezmeme s sebou do třídy.
Nejnovější články