NA VĚTVI          

CÍL LEKCE:

Odhalit jedinečnost větví našich nejběžnějších dřevin. Objevit tvary, barvy, krásu a odlišnost, kterou často nechtěně přehlížíme.

ČAS: 40 min (+ 20 min vyrábění – lze oddělit), VĚK:  ZŠ, SŠ, MÍSTO: okolí školy s běžnými dřevinami, OBDOBÍ: nejlépe mimo vegetační sezónu, ale lze celoročně

POMŮCKY

 

POMŮCKY: papír, tužky, pastelky, pracovní list Na větvi, nůžky/nůž, určovací klíče, kartón, provázky/izolepa

1. ODHAD

Učitel přinese do třídy / před školu několik větviček běžných dřevin. Děti ještě bez pracovních listů zkusí odhadnout / tipnout si, které dřeviny to jsou.

TIP:

Vzorník větviček (pracovní list, kam lepíme větvičky) doporučujeme podlepit kartónem/čtvrtkou. Dá se pak využívat opakovaně i ve třídě. Větvičky můžete dolepovat postupně, jak je v přírodě objevíte. Také můžete domalovávat další druhy stromů. 

3. VĚTVIČKOVÉ PEXESO

Pokud zbude čas, vyrobte si větvičkové pexeso. Stačí, aby každá skupina vyrobila dvě až tři dvojice: na podlouhlé kartóny stejné velikosti nalepí dvojice větviček (stačí cca 15 cm s dobře viditelnými pupeny). Při hře však nestačí pouze najít shodnou dvojici, ale i určit druh dřeviny. Společně pak můžete hrát pexeso i po návratu ve třídě.

4. OHEBNOST

Během průzkumu větviček lze zkoumat nejen tvar, rozmístění a barvu pupenů, ale i ohebnost a pružnost. Tam, kde je to možné, zkoušejte i ohebnost podobně starých výhonků. Můžete z nich např. vyrábět malé kroužky nebo jiné ozdoby.

 

(5. VYRÁBÍME)

V závěru doporučujeme společně vyzkoušet proutěné řemeslo. Třeba cestou potkáte popadané větve břízy, nebo můžete ostříhat proutí tak, aby to zvolenému stromu či keři neublížilo. Třída se může rozdělit do skupin, které vyrábí – proutěné koště, kvedlačku, házecí kroužky, ozdoby, proutěného ptáčka, možná i oštěp, prak atd. Pokud máte vhodný materiál, můžete vyzkoušet i pletení ošatek, košíků atd. Inspirujte se ve fotogalerii přímo u lekce na webu www.ucimesevenku.cz

TIP: FENOLOGICKÁ POZOROVÁNÍ

Se třídou můžete vyzkoušet na jaře pozorování vývoje pupenů. Každá skupina si vybere jeden pupen, který chce sledovat. Na větvičku, kde se nachází, přiváží přírodní provázek nebo barevnou vlnu, aby se mohli opakovaně vracet a pozorovat, jak se na jaře pupen zvětšuje, zapsat a vyfotit první lístek či květ atd.

Fotky a zážitky můžete sdílet na FB Učíme se venku, nebo na Instagramu #ucimesevenku.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

17. 5. MEZINÁRODNÍ DEN PRÁZDNÝCH TŘÍD

Budou ve čtvrtek školy prázdné? Na čtvrtek 17. května připadá letos mezinárodní Den prázdných tříd. Děti a…

Celý článek

PROČ KVETOU TAK BRZY NA JAŘE?

Jarní byliny nabízí skvělou příležitost k bádání a hledání vztahů v přírodě. Děti mohou díky pozorování a pár informacím…

Celý článek

MOJE CESTA VEN rozhovor s Mgr. Andreou Tláskalovou

Moje cesta k učení venku byla přirozená. I když jsem městské panelákové dítě, příroda mě vždy lákala a…

Celý článek