WELLNESS PRO UČITELE

Jak si dopřát „lázně“ každý den. Kolik času během školního roku věnujete sobě?

Aktivní učitelé jsou skvělí v tom, co vše připravují pro děti, jak stále zlepšují svou výuku, jak efektivněji rozvíjí dětskou osobnost. Jak ale pečují o sebe a své potřeby? Co se někdy zastavit a zaměřit pozornost na sebe a to, jak pečovat o sebe? A co kdyby se z jednoho krátkého začtení stala pravidelná chvilka péče o sebe? Stačí málo, pár drobných změn a tento rok budete pečovat nejen o potřeby dětí, ale také své. Tím se stane společný čas, víc nabíjející pro obě strany.

Nejprve nabízíme pár otázek a aktivit, které vám pomohou se zastavit a zamyslet:

1. Jaká část školního dne je vaše nejoblíbenější a proč? Můžete ji nějak prodloužit?

2. Co vás naopak během dne ve škole nejvíc vybíjí? Můžete to delegovat? Na děti, kolegy, rodiče?

3. Kdyby měl den 25 hodin, jak byste využili tu hodinu navíc? Můžete z této hodiny dostat alespoň 10 minut do každého dne?

4. Jaký tip či radu byste dali svému mladšímu já, které plánuje jít učit? Kde může čerpat energii?

5. Jak se vám daří vyvažovat práci, osobní život a péči o sebe?

Co vám ukázalo zmapování pomocí pár otázek?

Cítíte, že potřebujete trochu víc vylaďování toho, jak rozdělit péči o sebe, svou rodinu a práci? Máme pro vás skvělého osobního asistenta, wellness program, tipy na to, jak stále pečovat o potřeby dětí, ale nezapomínat na sebe a svou pohodu. Využijte ohromné dary přírody a naučte se je využívat každý den během výuky i přestávek.

Možná se to zdá jako drobná změna, ale přesunout učení, hraní i přestávky ven přináší velký rozvoj nejen vzdělávacích výsledků, ale také lepší psychickou pohodu, hlubší vztahy, více pohybu, a tedy i zdravější tělo, trénink koordinace, posílený imunitní systém, více světla i kyslíku, různé styly učení, prostředí a záplavu nových pomůcek, učení v praxi. A co je pro nás zásadní, výzkumy potvrdily, že venku mají děti mezi sebou méně konfliktů, lépe spolupracují, stávají se více samostatnými, často je tu méně hluku i méně uklízení. To vše přispívá k větší pohodě u dětí i učitelů. Pokud chcete inspiraci, co vše se lze venku s dětmi učit, co objevovat vyberte si aktivity z našeho webu www.ucimesevenku.cz. Pokud vás láká zaměřit se ještě hlouběji na pohodu svou i dětí venku, doporučujeme vyzkoušet hry na naší stránce www.ucimesevenku.cz/wellbeing.

Ale krom učení venku je tu další příležitost, jak ještě víc pečovat o sebe, skrze drobné změny návyků a činností, které děláme každý den. Nechte se inspirovat, jak využít sílu přírody k obnovení své fyzické i psychické pohody. Pozvěte přírodu do svého dne od rána, potkávejte ji během celého dne a vychutnejte si její rozmazlující náruč i večer. Sdílíme s vámi pár nápadů, jak udělat z běžného dne, den plný wellness pohody. Vyberte si, co z tipů můžete zapracovat do své vlastní praxe. Není třeba dělat vše. Nevytvářejme na sebe další tlak, co musíme stihnout. Hledejte místa ve vašem dnu, která můžete jen lehce změnit, tak aby vám přinášely větší pohodu, radost a relaxaci.

MOJE MOŽNOSTI, JAK VYUŽÍT PŘÍRODNÍ „LÁZNĚ“ KAŽDÝ DEN:

MOJE RÁNO

  • Dám si chvilku pro sebe, než skočím do každodennosti (než začnu myslet na úkoly a výzvy dnešního dne). Jak se cítím, co příjemného mě dnes čeká, na co se těším.
  • Věnuji pozornost svému dechu. Jak je pomalý, jak je hluboký.
  • Vyhlédnu ven do zeleně, krajiny, mraků či květiny, kterou mám doma
  • Protáhnu se. Stačí chvilka i ta umí dělat zázraky. Vyberte si příjemné místo u okna, ideálně venku a třeba i na boso.

MOJE SNÍDANĚ

  • Pro snídani si vyberte místo s výhledem do zeleně, krajiny, květiny.
  • Snídejte ideálně co nejvíc živé a přirozené jídlo (co nejméně průmyslově zpracované)
  • Jak rychle snídám? V klidu, v pohodě, radosti a těšení se na den? Nebo už v kalupu a za chůze?

CESTOU DO PRÁCE

  • Mohu alespoň část cesty chodit pěšky? Zkuste vystoupit o zastávku dříve a projít se cestou, kde jsou stromy, keře, park či zahrádky, stačí i trocha zeleně.
  • Jak rychle chodím, vnímám povrch, počasí a změny kolem mě?
  • Zapojte smysly, vnímejte barvy, pohyby, vůně, slunko, mraky…
  • Všímejte si i drobných zázraků, jedinečností, nechte se fascinovat přírodou. Stačí chvilky, než nás pohltí pracovní nasazení ve škole.

„ČAS PRÁCE“

  • Obklopuji se zelení, jak jen to jde. Mám květinu na stole, cítím její vůni, vnímám barvy.
  • Mám dost světla, mohu pozorovat slunko.
  • Mám dost vzduchu, cítím čerstvý kyslík.
  • Hýbu se. Nesedím celý den. Vnímám své tělo a pravidelně měním polohu. Občas se protáhnu (klidně s dětmi).

MOJE PAUZY

  • Protáhnu tělo
  • Nadechnu se zhluboka čerstvého vzduchu (venku či u okna). Zaplavím své tělo osvěžujícím kyslíkem
  • Zapnu smysly, sleduji, co se děje v přírodě, za oknem, v květině. Alespoň na moment vypnu myšlenky.
  • Přestávky mě (i děti) táhnou ven, kdykoliv to jde. I chvilka dělá velké zázraky.

MŮJ OBĚD

  • Opět zvažuji, kde jím. Jaký mám výhled? Mohu se dívat do zeleně či alespoň na kytku na stole?
  • Jak rychle jím? Pomalu si vše vychutnávám nebo je to opět závod s časem (při kterém místo pohody prožívá mé tělo stress).
  • Co jím? Získávám dost živin a energie? S kým jím? Jsou tu nabíjející kolegové či stěžující si nespokojenci?
  • Mohu si dopřát malou procházku venku, kdy vypnu myšlenky a zaměřím své smysly na přírodní krásy a žasnutí?

CESTA ZPĚT

  • Zpomaluji – procházka přírodou může být skvělý přechodový „portál“ mezi prací, rodinou či dalšími výzvami.
  • Zapínám smysly – vnímám co se od rána změnilo, jak se vyvinulo počasí, jaké jsou zvuky, stíny.
  • Jak zpomaluji chůzi, prohlubuji dech, zklidňuji celé tělo, vnímám pohodu.
  • Vypínám myšlenky, čistím skrze přírodu všechny dosavadní zážitky a emoce.

MŮJ ČAS VENKU

  • Ideálně každý den si dopřeju krátkou procházku jen pro sebe. Klidně krátkou, v okolí.
  • Mám své oblíbené místo, kde rychle zklidňuji, čerpám energii a pohodu z přírody.
  • Během chůze, běhu, protažení opět prohlubuji dech, čerpám kyslík.
  • Jen tak „jsem“ venku.
  • Nebo se věnuji své oblíbené činnosti (alespoň chvilku) = zahradničím, kreslím, fotím, píšu, tvořím, používám tělo, potkávám přírodní živly a získávám jejich energii pro další dny.

PŘENÁŠEDLA

  • Venku občas „potkám“ malé poklady, úlovky, které si zapůjčím jako připomínku pohody venku – kameny, semínka, listy, kvítka, ulity, plody pírka, plody…
  • Vybírám citem, intuicí ne myšlenkami.
  • Při hledání rozvíjím citlivost a jemnost k okolí. Zvažuji, co si mohu na čas půjčit.

ZÁTIŠÍ

  • Tvořím si koutky přírody doma či ve třídě. Poličku, věnec, větvičku ve váze, krabičku s přírodninami, nástěnka, ošatka, kam si postupně ukládáme poklady z venku.
  • Venkovní poklady mohu propojovat s živly:
    • s vodou (mísa s mechem)
    • půdou (semenáček v květináči)
    • ohněm (svíčka či slunce)
    • vzduchem (závěsná zvonkohra)
  • chytám venkovní zážitky a vzpomínky = mám zápisník, deník, skicák, fotoalbum, mapu…

VEČEŘE

  • Společné setkání a prostor pro sdílení zážitků i pokladů z venku.
  • Společné plánování kam, kdy a jak vyrazíme do přírody.
  • Přírodu máme v talíři i na stole – váza s větvičkou, mísa s úlovky či piknik venku

SPÁNEK

  • Večer před spaním už zpomaluji. Chvilku rozjímám. Vzpomínám na to hezké. Plánuji kam ven vyrazím zítra a co tam asi zažiju.
  • Obrazovky, pracovní myšlenky i úkoly včas odkládám.
  • Čtu, sleduji hvězdnou oblohu, dopisuji zážitky do venkovního deníku, prohlížím fotky…
  • Pravidelně a dostatečně spím. Těším se na spaní i venku v přírodě (na chatě, ve stanu či pod širákem).

SHRNUTÍ:

VENKU

CHOĎ POMALU

ZAPOJ SMYSLY

VYPNI MYSL (A MOBIL) …

… PAK ODPOČÍVÁŠ

„Příroda není místo k návštěvám. Je to domov.“
Gary Snyder

JAK SE PONOŘIT DO PŘÍRODY

Pokud hledáte nápady, jak si přírodní lázně užít i s dětmi. Přínášíme několik tipů na aktivity, které si můžete vyzkoušet. Příroda je zásadní místo pro náš život. Přináší nám dospělým i dětem záplavu přínosů, které působí na naši fyzickou, psychickou, sociální, duševní i emoční pohodu. Nechte se pozvat do „zelené lékárny“.

ČAS S KAMÍNKY:

Pomůcky: nic není třeba, jen místo plné kamínků

Kameny děti i nás velké fascinují. Občas po nich jen tak jdeme, spěcháme, ale stačí trochu zpomalit, pozastavit chůzi a dívat se pod nohy. Najednou začnou vykukovat úplné poklady. Každý je jiný. Nechte své dny zpomalit díky klidu a stabilitě kamenů. Najděte si vhodné místo či cestu a ponořte sebe i děti do kamenných her.

TIP: Ještě silnější je, když propojíte kameny a vodu. Například když se zastavíte u potoka, řeky, kaluže nebo si přinesete lavor s vodou k hromadě kamenů, to se pak dějí zázraky.

Nápady jak na to. Najděte si balvany, šutry, kamínky můžete hledat a vybírat z nich:

– nejhezčí, nejhladší, nejkulatější,
– hledat protiklady,
– skládat a stavět z nich zídky či obrazce,
– přenášet,
– házet a vyhazovat,
– balancovat s nimi na noze, na hlavě, na nose…,
– hladit je,
– masírovat se jimi,
– něco s nimi vyrýt,
– ťukat s ni,
– zkoumat, co vám připomínají,
– vyprávět o nich příběhy,
– schovat je jako poklad
– probudit v nich postavičky a pozvat je do hry
– postavit z nich kamené doupátku pro skřítky
– schovat do krabičky a vyrobit tak chrastivý hudební nástroj
– vyrobit si z nich nástroj pro další tvoření v přírodě
a mnoho dalších vykutálených her.

TIP: vyrobte si krom pískoviště ve vašem okolí i malé kameniště. Místo, kde shromažďujete nalezené kamínky (např. bedna, kyblík, hromada pod stromem). Vyrobte si osadu malých trolů, nakreslete kamenům ve vašem kameništi očička a nosy a poschovávejte je tak, aby nebylo poznat, že jsou to trolové, pak je všechny otočte a nechte je usmívat se na svět.

TIP: U dětí, které dlouho seděly uvnitř, je důležité, aby se dostatečně proběhaly či vyřádily, před zážitkovými aktivitami s přírodninami.

V čem je to kouzlo? Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?

1. Malé předměty přirozeně poutají naši pozornost a regenerují tak naši mysl. Pokud je chceme pozorovat, musíme zpomalit naše jinak dost uhoněné dny.

2. Navíc rozvíjíme hmatovou senzitivitu, kamínky v prstech jsou tak nějak uklidňující, uzemňující, cítíme příjemnou tíhu i lehkost oblázků či kamínků.

3. Přírodniny v ruce a pozornost na ně zaměřená, celkově uklidňujeme organismus nebo naopak čerpáme energii díky hře a objevování něčeho zajímavého.

4. Děti skrze hru s kameny odpočívají. Nám velkým pomáhá zaměření pozornosti na kameny a dočasné vypnutí myšlenek, úkolů a výzev každodenního života.

ZAŽÍT TICHO

Pomůcky: nic není třeba, jen chuť posloucha

Vítr je posel, který k nám či od nás nosí i mnoho vzkazů – zvuky se unáší na vlnách větru. Všimli jste si někdy, kolik zvuků je kolem nás? A co v nás způsobují?

Jděte tak daleko od silnice, cesty a vesnice, až neuslyšíte žádný „lidský“ zvuk, poslouchejte vlastní dech, zůstaňte nehybně stát a sledujte, jak se příroda navrací do svého přirozeného stavu zvuků. Které zvuky přírodní uslyšíte jako první?

Najděte si příjemné místo a zkuste chvilku jen tak poslouchat se zavřenýma očima. Pokud je to pro děti zatím náročné, stačí vydržet jen chvilku (třeba půl minuty) a postupně čas prodlužovat při dalších návštěvách.

TIP: ZVUKOVÁ MAPA

Pomůcky: papír, tužka, pastelky

Pokud chcete, můžete si nakreslit i zvukovou mapu. Na papír si nakreslete kruh jako prostor kolem vás. Pak se zaposlouchejte do zvuků a postupně malujte či zapisujte, co kde slyšíte. Stejnou hru si zahrajte venku v přírodě, mezi domy, u silnice či uvnitř v místnosti. Jak se liší? Kde je vám nejpříjemněji?

V čem je to kouzlo? Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?

1. Rozvíjíte zaměření na jiný smysl, než je zrak.

2. Rozšiřujete svoje vnímání okolí a přímo se soustředíte jen na zvuky kolem vás.

3. Přímá pozornost i vaše kapacita mohou příjemně relaxovat.

4. Je to překvapivě efektivní chvilková aktivita, která umí zklidnit mysl i imunitní systém (pokud posloucháme příjemné zvuky přírody).

5. Mezi nejoblíbenější zvuky patří zvuky vody, šumění vlnek (nejen těch mořských), zvuky ptáků a šumění větví.

ZIMNÍ GALERIE

Pomůcky: nic speciálního nepotřebujete, může se hodit lupa, rámečky z papíru, foťák či papíry na malování

I v chladnějším počasí má velkou sílu. Stačí vyrazit ven a dívat se kolem sebe. Dnes vyrazte ven trochu netradičně. Jdete totiž do jedinečné galerie. Čeká vás výstava, dle momentální nabídku.

Ledová, sněhová, blátivá, větrná či deštivá. Je tolik možností a každá má něco výjimečného. Během putování výstavou, jděte pomalým tempem a hledejte obrazy, sochy, jedinečná zákoutí, která jsme zatím neviděli.

Na vhodném místě si můžete dát rozchod a každý hledat své výjimečné dílo či místo. Pak si je společně ukázat.

TIP: Můžete si zapisovat, zakreslovat či fotit a natáčet jedinečné obrazy a sochy. Třeba vznikne i „katalog“ pro venkovní galerii, který může fungovat jako pozvánka pro vaše okolí.

V čem je to kouzlo? Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?

1. Zaměříte svou pozornost jinam, než je běžné – na detail, který umí vykouzlit jen sama příroda.

2. Můžete se ponořit do přirozeného objevování, které může vyvrcholit až fascinací z kouzel, kterými nás příroda obklopuje.

3. Rozvíjíte svou všímavost a zároveň vypínáte přebytečné myšlenky.

TIP: TRÉNUJME ŽASNUTÍ POSTUPNĚ

Pro některé děti i dospělé je náročné vnořit se krás přírody, vidět jedinečnost, vyjímečnost ve zdánlivě obyčejném listí, stromech, květech, tvarech.

Proto i tady doporučujeme postupné kroky a nechat čas, aby se dovednost ŽASNOUT mohla sama posilovat a rozvíjet. 

NABOSO VE SNĚHU

Pomůcky: nic není třeba, jen různorodý bezpečný povrch v zimě

Pro rodiny: V zimě, hned, jak ráno vylezete z vyhřáté postele, proběhněte se bosky chladivým sněhem (opravdu jen na pár minut).

Pro třídy: Na závěr venkovního hraní či učení, přidejte výzvu. Kdo chce může se zout a zkusit se proběhnout ve sněhu.

Nohy si pak pořádně promasírujte suchým ručníkem. Budete koukat, jak se krásně zbarví do červena a ucítíte příjemné teplo. To vám je prohřívá krev, která se vrací do míst, odkud se před chladem na chvíli stáhla. 

V čem je to kouzlo? Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?

1. Velmi intenzivní zážitek spojení s přírodou.

2. Posuneme své představy odolnosti.

3. Zvýšíme prokrvení a citlivost nohou.

4. Opravdu vypneme myšlenky v hlavě a cítíme tady a teď svými smysly. Pozor – pro mnoho chodidel je to velmi návykové 🙂 

Ať venku vy sami či s dětmi zažijete cokoliv, užijte si čas v přírodě.

A pokud vás láká téma wellbeingu venku, přidejte se k nám  na celodenní živý seminář 5. či 6. 6. (www.ucimesevenku.cz/seminare).

Další nápady na hry ven, tipy na knihy a info grafiky ke stažení najdete na www.ucimesevenku.cz/wellbeing/

Tento článek vznikl pro časopis Řízení školy – speciál věnovaný WELLBEINGU VE ŠKOLE






Podpoříme vás na cestě ven.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů