Tahák ven
VII. SPOLUPRÁCE
JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?
1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.
2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.
3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.
4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.
Vymýšlet všechno sám/sama je časově náročné. Pomoci vám může i inspirace od jiných lidí ve virtuálním světě. Podívejte se jaká z připravených aktivit by se vám hodila a zkuste ji. Podívejte se na video o tom, jak na to šli jinde, nechte se inspirovat. Rozhlédněte se kolem sebe a hledejte inspiraci.
AKČNÍ KROK:
Rozhlédněte se a hledejte inspiraci na sítích
Využijte web ucimesevenku.cz a komunitu stejně nadšených učitelů ve FB skupině Učíme se a hrajeme si venku.
Odpovězte si na otázky:
- Co mi může spolupráce s kolegy přinést?
- Co bych rád sdílel?
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Zkoumejte, kdo z kolegů/kolegyň, se kterými si rozumíte, by chtěl učení venku vyzkoušet. Kdo jezdí rád s dětmi na výlety a školy v přírodě? Pozvěte ho na procházku a venku se bavte o učení venku. Sdílejte s ní/s ním, co vás na učení venku baví a co vám jde.
AKČNÍ KROK:
Hledám podporu v lidech
Odpovězte si na otázky:
- Na čem chci spolupracovat?
- S kým chci zkusit spolupracovat (můžete hledat např. mezi učiteli, asistenty, družináři, rodiči)?
- Kdo do toho se mnou půjde?
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Jděte s kolegou s dětmi ven společně. Stačí jen na kratší chvíli a mluvte o tom v čem to bylo přínosné. Vymyslete společně venkovní lekci, každý ji odučte sám a poté spolu proberte co se komu dařilo, co fungovalo, jak se děti zapojovaly a co byste příště udělali jinak. Zkuste rovnou vymyslet něco dalšího.
AKČNÍ KROK:
S kolegou společně vymyslíme a zreflektujeme lekci
- Co všechno nás s kolegou baví oba učit?
- Co z toho si troufneme učit venku?
- Co z toho si troufneme učit společně?
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Zkuste pozvat kolegy na setkání kde budete mluvit nejen o svých zkušenostech s učením venku, ale i o svých plánech, co chcete kdo venku zkoušet učit do budoucna. Proberte své obavy z učení venku a i to, jak překážky překonáváte. Dejte si navzájem tipy, jak na to. Naplánujte si další schůzku nebo se třeba domluvte, že se budete scházet pravidelně. Jděte ke kolegovi do hodiny na náslech. Zkuste se domluvit a naplánovat společnou lekci venku.
AKČNÍ KROK:
Začínáme se kolegy scházet pravidelně, mluvíme pravidelně i o tom, co a jak chceme do budoucna učit venku
Při plánování společné schůzky myslete na:
- Naplánovaní cíle a programu schůzky
- Klidný prostor na schůzku
- Dostatek času všech kolegů
- Napište si poznámky (zápis), ať víte, na čem jste se domluvili
- Naplánujte termín další schůzky
- Občerstvení
TIP od USV: Scházejte se raději na kratší dobu, ale pravidelně cca 1x za 14 dní, tak si na schůzky lépe zvyknete a budete tématem stále všichni žít.
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.
Každý měsíc se s kolegy scházíme, mluvíme o tom, co se nám daří v práci ve dvojicích, s čím potřebujeme pomoci. Podporujeme se při násleších a poskytujeme si zpětnou vazbu.
AKČNÍ KROK:
Pravidelně se s kolegy scházíme, chodíme si na náslechy do hodin a mluvíme před kolegy o tom, co učení venku přináší nám i dětem
Přinášíme vám zásady poskytování zpětné vazby, která můžete pro domluvu s kolegy rovnou využít.
Zamyslete se a odpovězte si na otázky:
- Co je pro nás díky spolupráci jednodušší?
- Jak mi pomáhá zpětná vazba od kolegů?
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.
V týmu učení venku sdílejte své přípravy na hodiny a pomůcky. Sdílejte pomůcky i s ostatními kolegovy ve škole. Domluvte se v týmu Učení venku a zkuste promyslet uspořádání otevřených hodin pro své kolegy. Pozvěte je na náslech, vysvětlete jim, co vám učení venku přináší. Můžete jim nabídnout i svůj pohled na to jak venku začít učit postupně, nabídněte jim podporu.
AKČNÍ KROK:
Pozvěte ostatní kolegy ze školy na náslech, udělejte otevřenou hodinu
Na co nezapomenout při pořádání otevřené hodiny:
- Je čas vhodný pro většinu kolegů, je případně zajištěno suplování?
- Je téma, které budeme v hodině probírat pro ostatní kolegy zajímavé?
- Sdělím kolegům cíle hodiny?
- Jak kolegům vysvětlím, co učení venku předcházelo a co bude následovat?
- Chci od kolegů zpětnou vazbu?
- Pokud zpětnou vazbu chci, tak kde na ni vytvoříme prostor (čas a klidné místo)?
- Jak má zpětná vazba proběhnout? (např. pohled toho kdo učil na hodinu + ocenění a doporučení ostatních)
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.
Naplánujte a uskutečněte s kolegy z týmu Učení venku akci „celý den učení venku v celé škole“. Nabídněte kolegům podporu při plánování učení venku. Mějte společné téma dne a cíle. Přizvěte k plánování i děti, zapojte rodiče. Užijte si celý den a vyhodnoťte co se vám dařilo, co ne. Nebo se třeba zapojte do některé z venkovních kampaní (např. květnový Měsíc školních zahrad – kdy školy na celém světě vyráží učit, tvořit, bádat ven).
AKČNÍ KROK:
Uspořádejte celý den učení venku v celé škole
Při plánování nezapomeňte na toto:
- Jaké bude téma dne a jeho cíle?
- Kdo všechno nám pomůže?
- Jak zapojíme děti?
- Kdo si vezme na starosti sběr zpětné vazby a reflexi?
Zkuste oslovit kolegy z jiných předmětů/tříd a naplánujte s nimi výuku venku s propojením tam, kde to je přínosné.
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.
Společně žijte učením venku, zapojujte do plánování děti i kolegy, dělejte akce ve škole, zapojujte rodiče. Zvěte kolegy z ostatních škol, aby se k vám přišli podívat, jak učíte venku, sepište pro ně, jak jste na to šli, napište do místních novin, co učení venku přináší vám i dětem. Jeďte ke kolegům jim pomoci k nim do školy. Pojďte s námi lektorovat seminář a předávat své zkušenosti dál.
AKČNÍ KROK:
Dejte vědět o přínosech učení venku a o tom,
jak na něj jdete
Nabízíme vám hned několik možností:
- napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech,
- sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku,
- pojeďte s námi na seminář jako spolulektor,
- staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste.