Tahák ven

III. OKOLÍ ŠKOLY

JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?

1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.

2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.

3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.

4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.

TAHÁK VEN - III. OKOLÍ: úroveň 1

OKOLÍ ŠKOLY NEZNÁME

Může být těžké začít, když nevíte, jak na to, nebo když není jasné, kam se můžete venku vydat. Pokud je pro vás venkovní prostor neznámým terénem, vyplatí se začít malým průzkumem. A nemusíte se vydávat nijak daleko, začněte v bezprostředním okolí školy. Ti, co mají školní pozemek, mají možná lehkou výhodu, ale učit venku je možné prakticky kdekoliv. Pojďte to začít pomalu objevovat.

AKČNÍ KROK:

Zjistěte si, kam můžete venku vyrazit

Nevíte, kde začít?

  • Sedněte si na schody před školou.
  • Běžte pozorovat strom, nebo ptáky, když je zrovna probíráte.
  • Opřete se o budovu školy s učebnicí (stejně jako začínala Markéta Vokurková).
  • Udělejte venku krátký pokus a proberte ho ve třídě.
  • Posbírejte venku nějaké přírodniny a prozkoumejte je ve třídě.

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

 

TAHÁK VEN - III. OKOLÍ: úroveň 2

HLEDÁME VENKU PRVNÍ MÍSTA, KDE SE MŮŽEME UČIT

Můžete si nejdříve udělat teoretickou přípravu – zeptat se kolegů, zda ví o nějakém vhodném místě. Zeptat se dětí, jaký prostor by chtěly venku prozkoumat. Pak přichází ten důležitější krok – jít do akce. Vyrážet ven postupně, dívat se, mapovat a testovat.

AKČNÍ KROK:

Vytipujte si 3 místa venku, která společně prozkoumáte

Můžete se zaměřit také na to, že každé místo nabízí různé možnosti pro aktivity. Můžete tak hledat místo, kde se dá na chvíli v klidu sednout, kde je naopak možné běhat, místa pro pozorování přírody a možná oceníte i místo, kde budou děti moc z přírodních materiálů i tvořit.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - III. OKOLÍ: úroveň 3

NAŠLI JSME PRVNÍ MÍSTO, KDE UČIT VENKU

Každá zkušenost je skvělá, protože se na ni dá navazovat. Na své oblíbené místo se můžete vracet v různých ročních obdobích, v různých časech a pozorovat, jak se mění a co je jinak. Můžete ho také zkoušet využívat různým způsobem. I zdánlivě nehostinná nebo nepoužitelná místa je možné s trochou kreativity do výuky zapojit. A když si nebudete vědět rady, stačí poodstoupit a pozorovat, co přirozeně na daném místě dělají děti samy od sebe.

AKČNÍ KROK:

Využijte oblíbené místo různým způsobem

Jako vodítko pro vás máme 3 tipy na využití různého prostoru venku:

  • Kdo by se ven nosil s tabulí? Venku je hned několik možností, jak si tabuli zařídit snadno a rychle. Jako ideální se nabízí chodník nebo jakákoliv betonová plocha, na kterou je možné psát či kreslit křídou. Nebo můžete napnout šňůru mezi stromy a připevňovat výukové materiály pomocí kolíčků. Jako nástěnka se vám může hodit jakýkoliv plot.
  • Pro tvoření doporučujeme vytvořit si přenosnou dílnu. Vytvořte si krabici nářadí nebo pomůcek, kterou snadno vezmete ven a děti mohou stříhat, lepit, nebo řezat, stloukat, přivrtávat. Přenosnou dílnu navíc snadno v závěru hodiny uklidíme a není třeba (zatím) budovat nic velkého, stálého.
  • Příroda je ideálním prostorem pro laboratoř. Všude kolem vás se nachází zajímavé objekty pro pozorování, které je možné zapojit do výuky. A nemusí se jednat jen o prvouku, přírodovědu nebo přírodopis. Zapojte pozorování i do matematiky, češtiny a dalších předmětů.

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - III. OKOLÍ: úroveň 4

TESTUJEME VYBRANÁ MÍSTA

Nenapadá vás, co dalšího, nebo co všechno běžné okolí školy nabízí? Inspirujte se tím, co vymysleli na dalších školách. Co nabízí stěna domu nebo bezpečné parkoviště? Co vše se vejde do malého prostoru kolem školy? Kde všude se dá učit?

AKČNÍ KROK:

Inspirujte se na jiných školách

Pro základní inspiraci tu pro vás máme fotoinspiraci, kde venku objevovat, tvořit, hledat i žasnout.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - III. OKOLÍ: úroveň 5

MÁME SVÁ PROVĚŘENÁ MÍSTA

Už jste zkušení, víte, co vás venku čeká a co můžete ve svém okolí pro výuku venku využít. Možná vás čas od času napadá, že byste na pozemku školy něco upravili, aby vám tam bylo ještě lépe. Cítili jste se tam příjemněji. Zároveň vás mohou napadat i úpravy, které budou nejen prospěšné pro vás a výuku, ale i pro přírodu a venkovní prostor samotný.

AKČNÍ KROK:

Jaké drobné úpravy venkovního prostoru vám zefektivní výuku?

Kde začít? Sdílíme s vámi 3 tipy, které se pro úpravu místa osvědčily a fungují napříč školami:

  • Pro zvýšení biodiverzity vybudujte na pozemku školy např. ještěrkoviště, hmyzí domek, pítka pro ptáky či ptačí budky. Nezaberou vám moc místa, děti se příjemně zabaví a proberete u toho i pěknou spoustu učiva.
  • Pro výuku a sezení venku můžete využít pohodlné místo pod stromy, přenosné lavičky, podsedáky na schody či asfaltový prostor ve stínu, doskočiště atd.
  • Dříve nebo později oceníte ochranu před deštěm, větrem a zastínění před sluncem. Hodit se může stan, velká plachta nebo vrbové domky pro zastínění.

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - III. OKOLÍ: úroveň 6

VYRÁŽÍME ZA HRANICE ŠKOLNÍHO POZEMKU

V okolí školy už jste jako doma a je na čase vydat se o kousek dál a rozšířit obzory jak pro vás samotné, tak pro děti.

AKČNÍ KROK:

Vytipujte si 3 místa za hranicí školního pozemku, která společně prozkoumáte

Co by se na nich dalo dělat?
K čemu je využít?
Kdy je společně prozkoumáme?

Tip: Nemusí se nutně jednat jen o zeleň. Můžete se vydat klidně do středu města, kde je zajímavá architektura, na nějakou výstavu, zařídit setkání s pamětníky, jít s dětmi probrat nějaké učivo přímo na úřad. Učení venku nemusí probíhat jenom v parku, můžeme využít všechno, co okolní svět, příroda a kultura v něm nabízí.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - III. OKOLÍ: úroveň 7

VENKOVNÍ PROSTOR UŽÍVÁME PRO VÝUKU

V tomto bodě vás chceme pozvat k šíření učení venku dál. Inspirujte tím, co s dětmi děláte i okolí, např. kolegy a rodiče ze své školy, firmy a veřejnost z okolí. Pozvěte jej na nějakou hodinu, nebo vytvořte společnou akci. I úprava a zlepšování školního pozemku mohou být velmi přínosnou formou vzdělávání a dají se pojmout jako hromadná akce s příběhem na pokračování.

AKČNÍ KROK:

Zapojte do učení venku rodiče a komunitu

Jak se daří zapojovat komunitu při budování školní zahrady? Inspiraci můžete najít v ZŠ Janovice.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - III. OKOLÍ: úroveň 8

ROZVÍJÍME SEBE I SVÉ OKOLÍ

Nejvíc se učíme tím, že učíme a inspirujeme druhé. A k tomu vás chceme v tomto bodě pozvat.

AKČNÍ KROK:

Sdílejte své zkušenosti dál

Sdílejte své zkušenosti a zážitky, jak využíváte prostor kolem školy pro učení venku dál mezi ostatní školy, učitele, komunitu. Inspirujte, co vše lze využít pro učení venku a co vám to přineslo. Můžete se inspirovat, jak to dělá např. ZŠ Na Beránku.

Nabízíme vám hned několik možností:

  • napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech,
  • sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku,
  • pojeďte s námi na seminář jako spolulektor,
  • staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.