PROČ SE UČIT VENKU?

7 DOBRÝCH DŮVODŮ PROČ

1.
UČIT SE VENKU
DĚTI BAVÍ

Učení venku je názorné, třírozměrné, pestré. Přináší mnoho nových podnětů nejen pro naše smysly, ale i pro naše myšlení.

2.

ZVYŠUJE
ZÁJEM O UČENÍ

Spojení se skutečným světem přináší pocit smysluplnosti učení. Roste pocit uspokojení z vlastního učení. Snižuje se počet absencí.

3.
ZLEPŠUJE VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKY

Co se naučíme skrze zážitky venku se v mozku ukládá hlouběji a snadněji se vybavuje. Kontakt s přírodou zlepšuje pozornost a soustředění.

4.
UČENÍ VENKU PODPORUJE ZDRAVÍ DĚTÍ

Pobyt a pohyb venku snižuje nadváhu a obezitu, zlepšuje fungování imunitního systému a snižuje počet nemocí.

 5.

ZVEDÁ SPOKOJENOST A NÁLADU DĚTÍ I UČITELŮ

Kontakt s přírodou významně přispívá k duševnímu zdraví a pohodě. Snižuje stres, úzkosti a deprese.

6.

POSILUJE VZTAHY MEZI DĚTMI I S UČITELI

Venku děti rozvíjí nejen své znalosti, ale současně i emoční a sociální inteligenci. Snižují se důvody ke vzniku agresivity a násilí.

7.

UČIT SE VENKU JE PŘIROZENÉ

Děti se učily venku více než
99 %
lidské historie. Jsou na to připravené.

ČTENÍ proč ven ke stažení

Kniha ukazuje, jak učení venku v přírodě přináší uspokojení základních potřeb dětí, vyšší vnitřní motivací k učení, zlepšené chování ve škole a lepší vzdělávací výsledky napříč předměty. Popisuje také hlavní překážky, které učení venku brání, představuje inspirativní příklady ze zahraničí a shrnuje doporučení, co vše bychom měli udělat, aby se učení venku v přírodě v naší zemi mohlo více rozšířit. Kniha čerpá z více než 200 výzkumů.
Zmapovali jsme pro vás přes 130 odborných článků, výzkumů a studií z celého světa o kontaktu dětí i dospělých s přírodou. Přidali jsme i příklady dobré praxe. Odhalte zásadní výhody, které má kontakt s přírodou pro učení, zdraví a celkový rozvoj osobnosti u dětí.

VIDEA proč ven 

PŘÍLIŠ BOHATÉ PRO ŠTĚSTÍ?

Pokud se raději díváte než čtete. Ve videu najdete mnoho odpovědí, proč se učit venku. A nejen to. Zjistíte také, jak naše děti ztrácejí dětství a chytají nové nemoci.

DĚTSKÁ HRA VENKU

Záznam předkášky Petra Daniše z konference Zahrada Hrou 2018. Rozvoj a potřeby dětí, co říkají výzkumy.

ZAHRADA SOUČÁST ŽIVOTA ŠKOLY

Záznam přednášky Davida Dvořáka z konference Zahrada Hrou 2018. Školní zahrada, jako prostor pro svobodný rozvoj (příklad z praxe).


NÁZORY Z PRAXE

Bedřich Moldan

zakladatel Centra pro otázky životního prostředí UK v Praze
Děti jsou uprostřed konkrétních jevů a předmětů, o kterých se jinak dozvědí jen z obrázků v učebnicích, a velmi dobře vnímají ten základní rozdíl.

Monika Olšáková

ZŠ Janovice, vyučující 2. stupeň (Ch - Př - Aj - Ev)
Vypozorovala jsem, že se děti rády vracejí na místa, kde jsme spolu prožili podnětné či veselé okamžiky. Navíc mám pocit, že když se hýbe tělo, má to dobrý vliv i na mysl.

František Tichý

ředitel gymnázia Přírodní škola
Můžete říkat, že zajímavá interaktivní hodina nebo projekt se dá dobře dělat v běžné třídě, ale přesto to nemá takovou šťávu, jak když se předtím rozběhnete po zahradě, v lese nebo třeba i té "umělé přírodě" někde v historickém centru.
0
min
jsou české děti každý den s médii (průměr)
0
%
českých dětí je méně než hodinu denně venku
0
km
byl okruh kolem domova pro hru dětí venku před 100 lety
0
km
je prostor kolem domova pro volnou hru dětí venku dnes

ČTENÍ NEJEN O UČENÍ VENKU

Sdílíme knihy, které nás ovlivnily a podpořily v učení venku. Budeme rádi za vaše tipy na knihy plné teorie i praxe. Napište nám na tym@ucimesevenku.cz

Všechny získané zdroje investujeme do rozvoje materiálů Učíme se ve venku.