VODNÍ OPEŘENÁ SLEDOVAČKA
CÍL LEKCE:
CÍL: Zažít pozorování vodních ptáků přímo v terénu. Vidět určovací znaky a chování ptáků naživo. ČAS: 40 min + cesta na vhodnou lokalitu, VĚK: MŠ, ZŠ, SŠ, MÍSTO: okolí školy nebo lokalita, kde je možné pozorovat nejběžnější vodní ptáky, OBDOBÍ: celoročně
POMŮCKY
POMŮCKY: papír, tužky, pastelky, pracovní list Vodní opeřená sledovačka, dalekohledy, určovací klíče, (fotoaparáty)
1. ODHAD
Ve třídě, nebo cestou k vodě děti samostatně nebo ve skupinách zapíší svůj odhad, které ptáky u vody asi uvidí + připojí odhad jejich zbarvení. Stačí jen naznačit barevné skupiny peří, není třeba vybarvovat důkladně. Je to jen odhad, který startuje větší zájem o pozorování.
2. POZOROVÁNÍ
Na vhodné lokalitě, kde lze pozorovat vodní ptáky, se rozdělte do menších skupinek. Pokud máte dalekohledy (děti si mohou donést i vlastní z domova), rozdělte děti tak, aby byl každé skupině alespoň jeden.
ÚKOLY PRO SKUPINY
- pokusit se určit druhy ptáků;
- zaznamenat jejich zbarvení;
- sledovat chování ptáků (jak se pohybují po vodě, jak se krmí, hierarchii atd.).
3. DISKUZE a DENÍK
Po pozorování, před návratem do školy, rychle sdílejte zážitky a záznamy ve skupinách. Porovnávejte určení druhů, zbarvení, zápisky o chování ptáků. Není nutné porovnávat práci skupin. Spíše společně hledejte shodná pozorování, nebo sdílejte, co komu uteklo/uletělo, co kdo neviděl. Můžeme přidat diskuzi o tom, čím je vhodné ptáky krmit a co jim může uškodit.
TIPY
Z vybarvených obrázků ptáků můžete sestavit opět plakát vodních ptáků do třídy.
Fotky a zážitky z vodního pozorování můžete sdílet na FB Učíme se venku nebo na Instagramu #ucimesevenku.
Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.
S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.
Nejnovější články