ZKUSTE JAK HRAVĚ
LZE UČIT CIZÍ JAZYKY
VENKU V PRAXI
NEŽ ZAČNETE:
1. Pokud chcete můžete venku využívat pracovní listy, kartičky a další přinesené pomůcky, ale zkuste si jich co nejvíc vyrobit s dětmi ne jim jen něco vytisknout:). I to je součást učení i rozjezd motivace.
2. Čím častěji vyrážíte s dětmi ven, tím méně potřebujete k učení kartičky a pracovní listy. Příroda je interaktivní učebna, která nabízí záplavu pomůcek, zdarma, celý rok, každý den něco nového.
3. Využívejte své nejbližší okolí a reálné situace. Najednou je angličtina součástí přirozeného vzdělávání.
4. Zkuste se s dětmi v angličtině venku mluvit, pojmenovávat, objevovat a tvořit i v jiných předmětech (jak vám to úroveň jazyka dovolí).
Lekce vytvořila Marie Kuncová, Justina Danišová a TEREZA, vzdělávací centrum, z.ú.
Více o autorech níže. Pokud máte nápad či najdete chybu, prosím napište nám tym@ucimesevenku.cz. Děkujeme!
VYBERTE SI, ZDA CHCETE:
JEDNODUŠŠÍ AKTIVITY
jsou podbarvené BÍLE
NÁROČNĚJŠÍ VÝZVY
jsou podbarvené MODŘE
Lekce pro vás vytvořila Marie Kuncová,
Justina Danišová a TEREZA, vzdělávací centrum, z.ú.
Pokud máte nápad či najdete chybu, prosím napište nám tym@ucimesevenku.cz. Děkujeme!
MARIE KUNCOVÁ
Jsem Marie, lektorka angličtiny, a mým velkým snem je propojit angličtinu se všemi předměty. Mám ráda pravidla a řád, ale cítím se svobodně, když je mi dána volnost. Tvořím pracovní listy pro děti i dospělé a poslední dobou pořádám tématicky zaměřené online kurzy pro dospělé i náctileté.
JUSTINA DANIŠOVÁ
Původně je sice učitelka geologie a biologie, ale baví mě s dětmi testovat a objevovat co vše lze učit venku. Díky nápadům Marušky se nám otevřel nový svět s angličtinou venku. Proto sdílíme i s vámi. Budeme rádi když přidáte své nápady i komentáře (tym@ucimesevenku.cz).
Se svou rodinou tvořím web svobodnahra.cz, který se snaží ukázat jak zásadní a důležitá je zdánlivě obyčejná dětská hra. Jinak pracuji jako metodik pro ucimesevenku.cz a jdeteven.cz.
Proč se učit venku?
Odhalte 7 důvodů
nebo se začtěte do knih níže.
VÝZVA: Kolik barev najdeme venku? Na jaře, na podzim v zimě?
Čas: 20 minut
Věk: 1. stupeň
Místo: kdekoliv, kde je možné sbírat přírodniny
Období: celoročně
Pomůcky: papíry, barevné spektrum či pastelky
1. LOV BAREV
Pomocí obrázku, látek či pastelek si vyrobíme barevné spektrum - vějíř či kruh. Nejprve si s dětmi domluvíme místo (kde mohou hledat), čas (jak dlouho) a připomeneme i pravidlo šetrného sběru (netrháme, co nemusíme... např. na jaře květy a listy, když je jich málo atd.). Pak už se děti mohou rozběhnout, hledat barvy v okolí a přinášet je na domluvené místo. Pokud máme dost barevných škál, je lepší, když skupiny pracují v menších skupinách.
TIP:
Barevnou škálu si můžete vyrobit i z plata na vajíčka či z pomalovaných pecek. I při vyrábění pomůcek ven můžete popisovat pracovní postup v angličtině.
2. BAREVNÉ ÚLOVKY
Po úvodní běhací fázi si společně povídáme co a kde jsme ulovili. Porovnáváme místa i předměty. Můžeme si anglicky povídat nejen o barvách, ale i věcech a zážitcích, které jsme zažili.
TIP: Je skvělé, když hrajeme hru několikrát a měníme zadání např.
- hledáme jen přírodniny
- hledáme jen věci vyrobené člověkem
- hledáme jen na trávníku
- hledáme jen na schodech či chodníku
3. MALOVÁNÍ
Pokud je čas a chuť, můžeme si pomocí přírodních barev namalovat obrázky a opět si o nich v závěru anglicky vyprávě. Jak se tvořilo? Z čeho? Co kdo vidí v obrázku?
TIP: Opět se hodí připomenou pravidlo šetrného sběru. Celý rok můžeme používat hlínu. Na podzim i barevné listí.
VÝZVA: Dotkni se slovíček
Čas: 5 - 20 minut
Věk: 2. - 8. třída ZŠ (dle úrovně a náročnosti slovíček)
Místo: kdekoliv
Období: celoročně (i na sněhu je to zážitek)
Pomůcky: přírodniny, papíry či kameny, tužka, pastelky či fix
1. TVOŘÍME SLOVNÍK
Učení venku dovoluje zapojit víc učebních stylů. Zkuste si s dětmi opakování slovíček. Skupiny či jednotlivci mají za úkol připravit malý obrázkový slovníček. Kartičky se slovy mohou mít zadaná nebo vytvořit.
TIP: Pokud fouká, můžete psát na kamínky, křídou na chodník nebo vše nalepovat na velký papír, který využijete znovu ve třídě.
2. PRŮZKUM SLOVNÍKŮ
Když jsou skupiny hotové, postupně si procházíme všechny slovníky. Diskutujeme kdo a co vymyslel a při tom opakujeme a povídáme v angličtině.
TIP: Pokud je to možné, můžeme nechat 3D slovník na místě dočasně i trvale pro ostatní kolemjdoucí. Například na plotě školy, chodníku či zavěšené na stromu.
VÝZVA: Počítání v praxi a v pohybu.
Čas: 5 - 20 minut
Věk: 1. stupeň
Místo: kdekoliv
Období: celoročně
Pomůcky: přírodniny, případně papírky (či lépe kamínky) s čísly
1. ČÍSLA V BĚHU
Děti se rozdělí do skupinek, každá si vytvoří (či dostane) sadu čísel - na papíru, na kamenech či napsané na chodníku - a mají jednoduchý úkol: Najít ten správný počet přírodnin.
TIP: Opět se hodí zmínit pravidlo šetrného sběru. Netrháme nic, co nemusíme. Sbíráme raději suché přírodniny atd.
2. POČÍTÁNÍ S PŘÍRODNINAMI
Společně si projdeme všechny sady čísel ve skupinách a společně znovu a znovu hravě počítáme.
TIP: Náročnější počítání může být, když skupiny vynechají některá písmenka či čísla a ostatní děti je doplňují.
3. HRAVÁ BĚHAVKA
Na závěr se hodí zahrát si nějakou hravou hru s čísli. Například viz aktivita níže P. E.
VÝZVA: Procvičit si písmenka venku, v pohybu, v praxi.
Čas: 5 - 20 minut
Věk: 1. stupeň
Místo: kdekoliv
Období: celoročně
Pomůcky: papíry, desky
1. SKÁKAVÁ ABECEDA
Na chodník, terasu či schody si napíšeme křídou abecedu. Pokud je nás hodně, je lepší se rozdělit do skupin a každá skupina si vytvoří svou vlastní abecedu. Pak už hurá skákat. Pomocí skoků a nohou píšeme nejprve jednoduchá slova - cat, dog, home. Později i náročnější, dle úrovně dětí.
TIP: Je skvělé co nejdříve zapojit děti do vymýšlení slov. Např. každá skupina vymyslí jedno slovo. Ostatní ho napíší a pak zadává další skupina.
2. HLEDAČKA
Pomocí jednoduchého pracovního listu, který si mohou vytvořit samy děti ve skupinách, se vydají na lov písmenek. V domluveném prostoru skupiny uvidí např. CAR a mohou si odškrtnout, že našli C.
TIP: Náročnější varianta je když musíme hledat přímo písmenka kolem nás. Například SPZ u aut, názvy odchodů, ulic atd.
VÝZVA: Venku lze nejen vyprávět, ale i zahrát příběhy v angličtině.
Čas: 20 - 40 minut
Věk: 1. stupeň či dle úrovně dětí
Místo: kdekoliv
Období: celoročně
Pomůcky: hrací kostky, kartónové krabice, fix, pastelky
1. VÝROBA KOSTEK
Ve třídě či venku si s dětmi vyrobíme hrací kostky. Stačí použít starší dřevěné hrací kostky, či si vyrobit nové z kartónových krabic. Na kostičky napíšeme slovíčka, která chceme zapojit do příběhů. Hodí se použít podstatná jména i slovesa, případně i předložky atd.
2. VYMÝŠLENÍ PŘÍBĚHŮ
Děti se rozdělí do skupin, hodí společně kostkami a mají za úkol vymyslet příběh pomocí slov, která jim padnou + vybrat i místo v domluveném okolí, kde by se mohl příběh odehrávat.
3. HRANÍ PŘÍBĚHŮ
Pokud máte čas a chuť, je skvělé, když si skupiny své příběhy nejen řeknou/přečtou, ale i zahrají. Využijte zelené kulisy kolem sebe a zahrajte si krátké divadlo.
4.OHLÉDNUTÍ
Je skvělé, když v závěru aktivity necháte dost času na malou reflexi - Co bylo náročné? Co nás bavilo? Co je mé dnešní AHA?
VÝZVA: V praxi, v pohybu ulovit podzimní zážitky.
Čas: 5 - 15 minut
Věk: 1. stupeň
Místo: kdekoliv v zeleni
Období: podzim
Pomůcky: tužka, pracovní list
1. POVÍDÁNÍ O PODZIMU
Co vše kolem nás nám připomíná, že je tu podzim? Je podzim jen vidět, nebo ho můžeme i slyšet a cítit nosem, prsty? Jaké všechny změny kolem nás v přírodě nastávají? Krátce si o všem popovídáme a hurá na lov.
2. SKUPINY NA LOVU
Do skupin rozdáme pracovní listy, na které napíšeme náš výběr přírodnin a podzimních slovíček. Nebo si skupiny mohou sestavit svůj vlastní pracovní list. Cíl je jasný. Zkusit najít co nejvíc slovíček, venku v praxi. Opět se hodí podporovat mezi skupinami spíš spolupráci než soutěž.
3. OHLÉDNUTÍ a 3 KLÍČOVÁ SLOVÍČKA
Podařilo se objevit všechna slovíčka? Co bylo nejlehčí/nejtěžší? Dokážeme poskládat věty, kde budou 3 nalezená podzimní slovíčka?
VÝZVA: V praxi, v pohybu objevit a anglicky pojmenovat, co vše nám nabízí podzim.
Čas: 15 - 25 minut
Věk: 1. i 2. stupeň
Místo: kdekoliv v zeleni
Období: podzim
Pomůcky: papír, tužka, přírodniny, (obal od vajíček)
1. SBÍRÁNÍ "PLODŮ" PODZIMU
Co vše kolem nás v přírodě najdeme na podzim? Co speciálního není v jinou část roku? Díváme se, hledáme a objevujeme i potřebná slovíčka.
2. SKUPINY NA LOVU
Do skupin rozdáme obaly od vajíček či papíry s obrázky a názvy vhodných podzimních přírodnin. Každá skupina vyběhne a zkouší najít vše potřebné. Nejde o závod, ale spíš o slovník v pohybu. Chceme si na nová slovíčka šáhnout a dobře si je zapamatovat.
3. HÁDANKY
Děti si mohou připravit hádanky pro sebe navzájem, pro rodiče či ostatní třídy. Na rámečky z papíru dopíšou jen první a poslední písmeno dané věci. Ostatní hádají, o co jde.
4. OHLÉDNUTÍ a KLÍČOVÁ SLOVA
Kažá skupina může v závěru vymyslet jednoduchý příběh, ve kterém použije 5 klíčových podzimních slov, které našla.
VÝZVA: V praxi, v pohybu ulovit a zopakovat barvy.
Čas: 5 - 15 minut
Věk: 1. stupeň
Místo: kdekoliv
Období: barevný podzim
Pomůcky: papír, barvy, přírodniny
1. HLEDÁNÍ MÍSTA
Společně s dětmi objevíme, kde v okolí školy je nejvíc barev. Ideálně přírodnin, které můžeme lovit.
2. LOVENÍ BAREV PODZIMU
Tam kde je to možné, sbíráme přírodniny (či jiné vhodné předměty) na jedno místo a určujeme barvy. Můžeme pracovat všichni v jedné velké skupině, ale lépe se děti zapojí v menších skupinkách.
3. OHLÉDNUTÍ
Na závěr se hodí povídání o tom, co nás překvapilo. Jaké barvy bylo nejnáročnější najít. Co se naopak hledalo snadno. A můžeme si vzpomenout i na naše lovení barev na jaře, v létě či v zimě.
VÝZVA: Představit si a vyprávět, jaké by to bylo, kdyby se na podzim z nás stalo něco jiného.
Čas: 15 - 25 minut
Věk: 1. i 2. stupeň
Místo: kdekoliv
Období: barevný podzim
Pomůcky: nedokončené věty, přírodniny, papíř, tužky
1. ZAPOJENÍ SMYSLŮ
Aktivitu se hodí začít malou příjemnou procházkou podzimní přírodou, parkem či zahradou. S dětmi se snažíme zapojit co nejvíc smyslů a všímat si, co se s podzimem v přírodě mění. Pak si o tom krátce povídáme.
2. NEDOKONČENÉ VĚTY
Děti si ve dvojicích či větších skupinách vylosují každý svou nedokončenou větu. Věty můžeme připravit předem (viz nápady níže), nebo je můžeme vytvořit až venku s dětmi. Sepsat na papírky a např. losovat.
I am a pumpking and I...
I am a leaf and in the autumn I...
I am a chest nut and in the autumn I must ...
I am a walnut and in the autumn I am afraid of ...
I am a rosehip and in the autumn I have ... color
I am a kite and when it is windy I am looking forward to ....
I am a hedgehog and in the autumn I am looking for / I search....
I am a bird feeder and in the autumn I ...
I am a tree and in the autumn ...
If I were a squirrel - In the autumn I would ...
If I were a bee - in the autumn I would ...
If I were a rake - in the autumn I would....
If I were a garden - in the autumn I would ...
If I were wind - in the autumn I would ...
If I were a teacher - in the autumn I would ...
If I were Mother nature, in the autumn I would ...