Aktivní učitelé jsou skvělí v tom, co vše připravují pro děti, jak stále zlepšují svou výuku, jak efektivněji rozvíjí dětskou osobnost. Jak ale pečují o sebe a své potřeby? Co se někdy zastavit a zaměřit pozornost na sebe a to, jak pečovat o sebe? A co kdyby se z jednoho krátkého začtení stala pravidelná chvilka péče o sebe? Stačí málo, pár drobných změn a tento rok budete pečovat nejen o potřeby dětí, ale také své. Tím se stane společný čas, víc nabíjející pro obě strany.
Cítíte, že potřebujete trochu víc vylaďování toho, jak rozdělit péči o sebe, svou rodinu a práci? Máme pro vás skvělého osobního asistenta, wellness program, tipy na to, jak stále pečovat o potřeby dětí, ale nezapomínat na sebe a svou pohodu. Využijte ohromné dary přírody a naučte se je využívat každý den během výuky i přestávek.
Možná se to zdá jako drobná změna, ale přesunout učení, hraní i přestávky ven přináší velký rozvoj nejen vzdělávacích výsledků, ale také lepší psychickou pohodu, hlubší vztahy, více pohybu, a tedy i zdravější tělo, trénink koordinace, posílený imunitní systém, více světla i kyslíku, různé styly učení, prostředí a záplavu nových pomůcek, učení v praxi. A co je pro nás zásadní, výzkumy potvrdily, že venku mají děti mezi sebou méně konfliktů, lépe spolupracují, stávají se více samostatnými, často je tu méně hluku i méně uklízení. To vše přispívá k větší pohodě u dětí i učitelů. Pokud chcete inspiraci, co vše se lze venku s dětmi učit, co objevovat vyberte si aktivity z našeho webu www.ucimesevenku.cz. Pokud vás láká zaměřit se ještě hlouběji na pohodu svou i dětí venku, doporučujeme vyzkoušet hry na naší stránce www.ucimesevenku.cz/wellbeing.
Ale krom učení venku je tu další příležitost, jak ještě víc pečovat o sebe, skrze drobné změny návyků a činností, které děláme každý den. Nechte se inspirovat, jak využít sílu přírody k obnovení své fyzické i psychické pohody. Pozvěte přírodu do svého dne od rána, potkávejte ji během celého dne a vychutnejte si její rozmazlující náruč i večer. Sdílíme s vámi pár nápadů, jak udělat z běžného dne, den plný wellness pohody. Vyberte si, co z tipů můžete zapracovat do své vlastní praxe. Není třeba dělat vše. Nevytvářejme na sebe další tlak, co musíme stihnout. Hledejte místa ve vašem dnu, která můžete jen lehce změnit, tak aby vám přinášely větší pohodu, radost a relaxaci.
Pokud hledáte nápady, jak si přírodní lázně užít i s dětmi. Přínášíme několik tipů na aktivity, které si můžete vyzkoušet. Příroda je zásadní místo pro náš život. Přináší nám dospělým i dětem záplavu přínosů, které působí na naši fyzickou, psychickou, sociální, duševní i emoční pohodu. Nechte se pozvat do „zelené lékárny“.
Pomůcky: nic není třeba, jen místo plné kamínků
Kameny děti i nás velké fascinují. Občas po nich jen tak jdeme, spěcháme, ale stačí trochu zpomalit, pozastavit chůzi a dívat se pod nohy. Najednou začnou vykukovat úplné poklady. Každý je jiný. Nechte své dny zpomalit díky klidu a stabilitě kamenů. Najděte si vhodné místo či cestu a ponořte sebe i děti do kamenných her.
TIP: Ještě silnější je, když propojíte kameny a vodu. Například když se zastavíte u potoka, řeky, kaluže nebo si přinesete lavor s vodou k hromadě kamenů, to se pak dějí zázraky.
– nejhezčí, nejhladší, nejkulatější,
– hledat protiklady,
– skládat a stavět z nich zídky či obrazce,
– přenášet,
– házet a vyhazovat,
– balancovat s nimi na noze, na hlavě, na nose…,
– hladit je,
– masírovat se jimi,
– něco s nimi vyrýt,
– ťukat s ni,
– zkoumat, co vám připomínají,
– vyprávět o nich příběhy,
– schovat je jako poklad
– probudit v nich postavičky a pozvat je do hry
– postavit z nich kamené doupátku pro skřítky
– schovat do krabičky a vyrobit tak chrastivý hudební nástroj
– vyrobit si z nich nástroj pro další tvoření v přírodě
a mnoho dalších vykutálených her.
TIP: vyrobte si krom pískoviště ve vašem okolí i malé kameniště. Místo, kde shromažďujete nalezené kamínky (např. bedna, kyblík, hromada pod stromem). Vyrobte si osadu malých trolů, nakreslete kamenům ve vašem kameništi očička a nosy a poschovávejte je tak, aby nebylo poznat, že jsou to trolové, pak je všechny otočte a nechte je usmívat se na svět.
TIP: U dětí, které dlouho seděly uvnitř, je důležité, aby se dostatečně proběhaly či vyřádily, před zážitkovými aktivitami s přírodninami.
1. Malé předměty přirozeně poutají naši pozornost a regenerují tak naši mysl. Pokud je chceme pozorovat, musíme zpomalit naše jinak dost uhoněné dny.
2. Navíc rozvíjíme hmatovou senzitivitu, kamínky v prstech jsou tak nějak uklidňující, uzemňující, cítíme příjemnou tíhu i lehkost oblázků či kamínků.
3. Přírodniny v ruce a pozornost na ně zaměřená, celkově uklidňujeme organismus nebo naopak čerpáme energii díky hře a objevování něčeho zajímavého.
4. Děti skrze hru s kameny odpočívají. Nám velkým pomáhá zaměření pozornosti na kameny a dočasné vypnutí myšlenek, úkolů a výzev každodenního života.
Pomůcky: nic není třeba, jen chuť posloucha
Vítr je posel, který k nám či od nás nosí i mnoho vzkazů – zvuky se unáší na vlnách větru. Všimli jste si někdy, kolik zvuků je kolem nás? A co v nás způsobují?
Jděte tak daleko od silnice, cesty a vesnice, až neuslyšíte žádný „lidský“ zvuk, poslouchejte vlastní dech, zůstaňte nehybně stát a sledujte, jak se příroda navrací do svého přirozeného stavu zvuků. Které zvuky přírodní uslyšíte jako první?
Najděte si příjemné místo a zkuste chvilku jen tak poslouchat se zavřenýma očima. Pokud je to pro děti zatím náročné, stačí vydržet jen chvilku (třeba půl minuty) a postupně čas prodlužovat při dalších návštěvách.
Pomůcky: papír, tužka, pastelky
Pokud chcete, můžete si nakreslit i zvukovou mapu. Na papír si nakreslete kruh jako prostor kolem vás. Pak se zaposlouchejte do zvuků a postupně malujte či zapisujte, co kde slyšíte. Stejnou hru si zahrajte venku v přírodě, mezi domy, u silnice či uvnitř v místnosti. Jak se liší? Kde je vám nejpříjemněji?
1. Rozvíjíte zaměření na jiný smysl, než je zrak.
2. Rozšiřujete svoje vnímání okolí a přímo se soustředíte jen na zvuky kolem vás.
3. Přímá pozornost i vaše kapacita mohou příjemně relaxovat.
4. Je to překvapivě efektivní chvilková aktivita, která umí zklidnit mysl i imunitní systém (pokud posloucháme příjemné zvuky přírody).
5. Mezi nejoblíbenější zvuky patří zvuky vody, šumění vlnek (nejen těch mořských), zvuky ptáků a šumění větví.
Pomůcky: nic speciálního nepotřebujete, může se hodit lupa, rámečky z papíru, foťák či papíry na malování
I v chladnějším počasí má velkou sílu. Stačí vyrazit ven a dívat se kolem sebe. Dnes vyrazte ven trochu netradičně. Jdete totiž do jedinečné galerie. Čeká vás výstava, dle momentální nabídku.
Ledová, sněhová, blátivá, větrná či deštivá. Je tolik možností a každá má něco výjimečného. Během putování výstavou, jděte pomalým tempem a hledejte obrazy, sochy, jedinečná zákoutí, která jsme zatím neviděli.
Na vhodném místě si můžete dát rozchod a každý hledat své výjimečné dílo či místo. Pak si je společně ukázat.
TIP: Můžete si zapisovat, zakreslovat či fotit a natáčet jedinečné obrazy a sochy. Třeba vznikne i „katalog“ pro venkovní galerii, který může fungovat jako pozvánka pro vaše okolí.
1. Zaměříte svou pozornost jinam, než je běžné – na detail, který umí vykouzlit jen sama příroda.
2. Můžete se ponořit do přirozeného objevování, které může vyvrcholit až fascinací z kouzel, kterými nás příroda obklopuje.
3. Rozvíjíte svou všímavost a zároveň vypínáte přebytečné myšlenky.
Pro některé děti i dospělé je náročné vnořit se krás přírody, vidět jedinečnost, vyjímečnost ve zdánlivě obyčejném listí, stromech, květech, tvarech.
Proto i tady doporučujeme postupné kroky a nechat čas, aby se dovednost ŽASNOUT mohla sama posilovat a rozvíjet.
Pomůcky: nic není třeba, jen různorodý bezpečný povrch v zimě
Pro rodiny: V zimě, hned, jak ráno vylezete z vyhřáté postele, proběhněte se bosky chladivým sněhem (opravdu jen na pár minut).
Pro třídy: Na závěr venkovního hraní či učení, přidejte výzvu. Kdo chce může se zout a zkusit se proběhnout ve sněhu.
Nohy si pak pořádně promasírujte suchým ručníkem. Budete koukat, jak se krásně zbarví do červena a ucítíte příjemné teplo. To vám je prohřívá krev, která se vrací do míst, odkud se před chladem na chvíli stáhla.
1. Velmi intenzivní zážitek spojení s přírodou.
2. Posuneme své představy odolnosti.
3. Zvýšíme prokrvení a citlivost nohou.
4. Opravdu vypneme myšlenky v hlavě a cítíme tady a teď svými smysly. Pozor – pro mnoho chodidel je to velmi návykové 🙂
Ať venku vy sami či s dětmi zažijete cokoliv, užijte si čas v přírodě.
Tento článek vznikl pro časopis Řízení školy – speciál věnovaný WELLBEINGU VE ŠKOLE