Venku konečně začalo jaro a je čas vytáhnout děti i kolegy ven, vyrazit s dětmi nasbírat přírodní materiály, začít tvořit a se svými výrobky si pak hrát. Jak jinak než také venku. O to jsme se snažili během celého projektu Oborový mentoring, který jsme zakončili konferencí Pošli to dál, aby dobré zkušenosti nezůstaly jen za dveřmi tříd a školek.
Během čtyř let jsme spolupracovali s 85 pedagogy z 47 MŠ a ZŠ a v centru našeho zájmu bylo totéž – dítě, které se učí novým věcem. Jsme přesvědčeni o tom, že děti jsou přirozeně vybaveny k tomu, aby poznávaly svět kolem sebe. Zaměřovali jsme se proto s pedagogy na to, jak připravit prostředí s dostatkem podnětů, s různorodými materiály a skutečnými nástroji a jak dítěti předávat zodpovědnost za vlastní učení i za bezpečnost.
Když dítě poznává svět, samo aktivně hledá otázky i řešení problémů, konstruuje tak své poznání, což je společné pro badatelsky orientovanou výuku i další konstruktivistické metody. Takové učení je v souladu se Strategií vzdělávací politiky 2030+, o jejíž implementaci během konference diskutovali odborníci z MŠMT, České školní inspekce a další aktéři ve vzdělávání.
Konferencí se nám podařilo oslovit 534 přihlášených účastníků z mateřských a základních škol a dalších vzdělávacích organizací. Jaké změny bychom chtěli rozšířit do škol a jak k tomu může přispět doba plná omezení a distanční výuky? Co bychom rádi poslali dál? Jednoduše řečeno, že si dítě může hrát, tvořit a aktivně se učit v reálném světě venku, v dílně nebo kuchyni. My dospělí přitom můžeme být jako průvodci jeho učením.
Díky spolupráci s učitelkami mateřských škol, které měly odvahu dát dětem svobodu při práci s materiály i nástroji, byla vytvořena a ověřená nová metodika Tvořivá hra. Ta vás provede praktickými tipy a rady pro polytechnické vzdělávání v mateřské škole. O publikaci je teď velký zájem, což nás moc těší, a komunita pedagogů MŠ může využívat vzájemnou inspiraci díky facebookové skupině nebo webu Tvořivá hra.
Pro pedagogy základních škol jsme sestavili sborník dobré praxe Společně ze školy do přírody a badatelské lekce, jejichž sestřihy jsou umístěny na Youtube kanálu Muzea Říčany. V publikaci najdete spoustu inspirace. Zajímá vás, jak připravit kritéria badatelských výstupů spolu s dětmi? Jak na bádání o stromech a kůrovcích? Jak se připravit na videohospitaci?
Zkušené učitelky a učitelé se s vámi v našem sborníku dělí o své tipy. Kapitoly o učení venku, o společné přípravě nebo o změnách výuky přírodovědných předmětů do sborníku napsali také Justina Danišová, Jakub Holec a Daniel Pražák, s kterými jste se mohli na konferenci potkat a pokud jste jejich příspěvky nestihli, můžete je shlédnout ze záznamu, v playlistu Konference Pošli to dál.
Najdete tam například tato 4 videa:
Těšíme se na inspiraci a spolupráci s říčanskými učiteli v online prostředí prostřednictvím facebookové skupiny Učíme na Říčansku a při plánovaných webinářích. Věříme, že se v létě potkáme už naživo na Letní škole na Říčanské hájovně a od září na workshopech o učení o místě, v zahradách a s tvořivou hrou.
Mgr. Kateřina Čiháková vede v Muzeu Říčany přírodovědný kroužek pro děti od 10 let a učí přírodopis na 2. stupni ZŠ Světice. Většinu svého času věnuje vzdělávání učitelů v metodách badatelsky orientované výuky (BOV) a místně zakotveného učení. V projektu Oborový mentoring pracuje s kolegy z Muzea Říčany celkem s více než 40 pedagogy v regionu, kteří na své škole rozšiřují praxi badatelské výuky a učení venku.