"Příroda není místo k návštěvám. Je to domov."
Gary Snyder
Příroda je zásadní místo pro náš život.
Přináší nám dospělým i dětem řadu přínosů,
které působí na naše fyzické i psychické zdraví.
Nechte se pozvat do "zelené lékárny".
výzvy do zelené lékárny
Jak se ponořit do přírody.
ČAS S KAMÍNKY
Nasaj klid a stabilitu kamenů
zažít mikrosvěty
Ponoř se do malých světů, otevřou velkou fantazii
zažít TICHO
Nech se zklidnit a ztišit sílou přírody
vodní výzvy 🙂
zažít vodu
Nech se pohladit energií vody
na vlnkách
Otestuj svou zručnost na hladině
ZIMNÍ GALERIE
I žasnutí je dobré trénovat
výzvy pro nohy 🙂
NABOSO PŘÍRODOU
Poznávej a pohlaď zem nohama
NOHA JAKO ŠTĚTEC
Vyzkoušej si malování nohama
bosky ve sněhu
Chtějí vaše nohy pořádnou výzvu?
výzvy z lesa 🙂
"JEN" TAK BÝT V LESE
Zpomal a zažij s dětmi les
STROM JAKO SVĚT
Přeneste se do pidi světa kůry
PEVNÉ OBJETÍ
Nejen objetí, ale i měrka
VÝZVY PLNÉ POHYBU
VÁLENÍ SUDŮ
Objev krajinu v pohybu
VĚTRNÍ HADI
Přizvi vítr do hry
ZMOKNi
Zažijte vodu na vlastní kůži
zvířata a rostliny kolem nás 🙂
PŘÍRODNÍ SOUSEDÉ
Poznejte jinak rostliny a zvířata kolem nás
zvířátka v ruce
Jemný dotak plný citlivosti
DO HMYZÍHO SVĚTA
Sleduj, co se děje v trávě, na hladině, ve vzduchu
Akreditovaný seminář
19. září 2024
WELLBEING VENKU
pro pedagogy
Zažijte na vlastní kůži, jak skrze přírodu
zvýšit svou osobní pohodu.
Akreditovaný seminář
20. září 2024
WELLBEING VENKU
pro DĚTI
Najděte způsoby, jak díky hraní v přírodě, naroste spokojenost, zdraví i soustředěnost dětí.
POPIS VÝZEV
Pomůcky: nic není třeba, jen místo plné kamínků
Kameny děti i nás velké fascinují. Občas po nich jen tak jdeme, spěcháme, ale stačí trochu zpomalit, pozastavit chůzi a dívat se pod nohy. Najednou začnou vykukovat úplné poklady. Každý je jiný. Nechte své dny zpomalit díky klidu a stabilitě kamenů. Najděte si vhodné místo či cestu a ponořte sebe i děti do kamenných her.
TIP: Ještě silnější je, když propojíte kameny a vodu. Například když se zastavíte u potoka, řeky, kaluže nebo si přinesete lavor s vodou k hromadě kamenů, to se pak dějí zázraky.
Nápady jak na to. Najděte si balvany, šutry, kamínky můžete hledat a vybírat z nich:
- nejhezčí,
- nejhladší,
- nejkulatější,
- hledat protiklady,
- skládat a stavět z nich zídky či obrazce,
- přenášet,
- házet a vyhazovat,
- balancovat s nimi na noze, na hlavě, na nose…,
- hladit je,
- masírovat se jimi,
- něco s nimi vyrýt,
- ťukat s ni,
- zkoumat, co vám připomínají,
- vyprávět o nich příběhy,
- schovat je jako poklad
- probudit v nich postavičky a pozvat je do hry
- postavit z nich kamené doupátku pro skřítky
- schovat do krabičky a vyrobit tak chrastivý hudební nástroj
- vyrobit si z nich nástroj pro další tvoření v přírodě
a mnoho dalších vykutálených her.
TIP: vyrobte si krom pískoviště ve vašem okolí i malé kameniště. Místo, kde shromažďujete nalezené kamínky (např. bedna, kyblík, hromada pod stromem). Vyrobte si osadu malých trolů, nakreslete kamenům ve vašem kameništi očička a nosy a poschovávejte je tak, aby nebylo poznat, že jsou to trolové, pak je všechny otočte a nechte je usmívat se na svět.
TIP: U dětí, které dlouho seděly uvnitř, je důležité aby se dostatečně proběhaly či vyřádily, před zážitkovými aktivitami s přírodninami.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Malé předměty přirozeně poutají naši pozornost a regenerují tak naši mysl. Pokud je chceme pozorovat, musíme zpomalit naše jinak dost uhoněné dny.
2. Navíc rozvíjíme hmatovou senzitivitu, kamínky v prstech jsou tak nějak uklidňující, uzemňující, cítíme příjemnou tíhu i lehkost oblázků či kamínků.
3. Přírodniny v ruce a pozornost na ně zaměřená, celkově uklidňujeme organismus nebo naopak čerpáme energii díky hře a objevování něčeho zajímavého.
4. Děti skrze hru s kameny odpočívají. Nám velkým pomáhá zaměření pozornosti na kameny a dočasné vypnutí myšlenek, úkolů a výzev každodenního života.
Pomůcky: nic není třeba, jen přírodniny, pokud děti chtějí, mohou přidat provázky a další drobnosti
Krajina nemusí představovat jen obrovský úsek mezi dvěma obzory, může jít i o jeden metr čtvereční nebo jeden pařez či květináč.
To je krajina dětí, které za obzor nedosáhnou (zatím). Děti s radostí vykouzlí krásné domky, farmy i bitevní pole na malém místečku. Najděte si vhodné místo a zkuste si postavit své malé světy. Pokud je třeba ukažte dětem, jak na to. A pak už tvoří každý sám podle své fantazie nebo společně ve skupině. Můžete také přidat postavičky z přírodnin, jako obyvatele malých světů.
TIP: Pokud někoho nebaví stavět domky v malých světech, dejte mu jinou výzvu. Ať postaví model hřiště, které by chtěl pro sebe a své přátele.
Na závěr se hodí, si všechny stavby projít a představit si i příběhy, které se tu mohou odehrávat. Kdo tu bydlí? Co se mu tu líbí? Kde odpočívá? Kde získává dobroty?
TIP: Do své mikrokrajiny krajiny rozmisťěte své malé skřítky (postavičky vyrobené z přírodnin). Schválně pak ukažte svou krajinu rodičům nebo kamarádům, najdou všechny poschovávané skřítky?
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Malé světy nám umožňují ponořit se do nové reality a zapomenout na chvíli na tu svoji.
2. Dávají prostor pro tvořivost a hru s přírodními materiály, které regenerují naši pozornost a zlepšují náladu. Proto stavění domečků pro skřítky děti tolik baví 🙂
Pomůcky: nic není třeba, jen chuť poslouchat
Vítr je posel, který k nám či od nás nosí i mnoho vzkazů – zvuky se unáší na vlnách větru. Všimli jste si někdy, kolik zvuků je kolem nás? A co v nás způsobují?
Jděte tak daleko od silnice, cesty a vesnice, až neuslyšíte žádný „lidský“ zvuk, poslouchejte vlastní dech, zůstaňte nehybně stát a sledujte, jak se příroda navrací do svého přirozeného stavu zvuků. Které zvuky přírodní uslyšíte jako první?
Najděte si příjemné místo a zkuste chvilku jen tak poslouchat se zavřenýma očima. Pokud je to pro děti zatím náročné, stačí vydržet jen chvilku (třeba půl minuty) a postupně čas prodlužovat při dalších návštěvách.
TIP: ZVUKOVÁ MAPA
Pomůcky: papír, tužka, pastelky
Pokud chcete, můžete si nakreslit i zvukovou mapu. Na papír si nakreslete kruh jako prostor kolem vás. Pak se zaposlouchejte do zvuků a postupně malujte či zapisujte, co kde slyšíte. Stejnou hru si zahrajte venku v přírodě, mezi domy, u silnice či uvnitř v místnosti. Jak se liší? Kde je vám nejpříjemněji?
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Rozvíjíte zaměření na jiný smysl než je zrak.
2. Rozšiřujete svoje vnímání okolí a přímo se soustředíte jen na zvuky kolem vás.
3. Přímá pozornost i vaše kapacita mohou příjemně relaxovat.
4. Je to překvapivě efektivní chvilková aktivita, která umí zklidnit mysl i imunitní systém (pokud posloucháme příjemné zvuky přírody).
5. Mezi nejoblíbenější zvuky patří zvuky vody, šumění vlnek (nejen těch mořských), zvuky ptáků a šumění větví.
Pomůcky: nic speciálního nepotřebujete, jen chuť objevovat
Kde všude je voda kolem nás? A jaké vydává zvuky? Povídejte si chvilku s dětmi a hádejte, kde všude se skrývá voda, a jaké její zvuky známe.
1. Poslouchejte, zda uslyšíte vodu někde pod střechou. V bytě, domě, škole, školce.
2. Vyrazte na procházku a poslouchejte vodu venku mezi domy i v přírodě, parku, na zahrádce, v lese u potoka.
3. U potoka, kaluží, rybníčků si zkuste šlápnout i do mělké vody a poslouchat ji opravdu zblízka. Jaké vydává zvuky? Se zavřenýma očima se zkuste posadit na břehu tekoucí vody či jen šplouchajícího okraje rybníka, poslouchejte déšť i vítr v korunách. Naslouchejte tak dlouho, až se budete soustředit jen na vodu. Představte si, že sedíte na břehu Niagary nebo moře.
Srovnejte zvuk studánky, potůčku a řeky. Zaposlouchejte se i do šumění rákosu, zvuků žab a ptáků kolem vody.
(4.) Pro odvážné. Poslouchej vodu pod vodou, ponořte se do rybníka nebo potoka, zavřete oči, zacpěte nos a nechte se unášet tichem rybníka nebo bubláním divoké řeky.
TIP: Můžete si vyvěsit velký papír a na něj si zakreslovat či zapisovat svá pozorování a poslouchání vody nejen jeden den, ale třeba i týden či měsíc, možná i rok.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Voda je živel, který přirozeně poutá i relaxuje naši pozornost.
2. Její plynulost, klid a hloubka nás samovolně uklidňuje. Můžeme po ní pomyslně pustit všechny naše starosti. Objevovat její přirozený tok, skutečnost, že se pořád mění a přijmout tuto dannost jako fakt.
3. Zurčení vody navíc působí uklidňujícím dojmem samo o sobě.
4. Pro děti je navíc energie vody jako živlu rychlou pozvánku do svobodného hraní, které má také velké terapeutické účinky.
Pomůcky: nic speciálního nepotřebujete, může se hodit pár provázků či nožík (není nutné)
I v chladnějším počasí se dá u potoka vyřádit. Zkuste si vyrobit jednoduché lodičky z listí, kousků kůry či trávy a uspořádejte závody nebo společnou výpravu.
Místo lodiček můžete posílat po proudu také věnečky či drobné kytice z květů. A nakonec nezapomeňte postavit na potůčku pár hrází a sledovat, jak vzniká nová tišina či tůň, jak voda skáče přes hráz po kamenech. Tam kde se to hodí, raději svou stavbu na závěr opět rozložte.
DŮLEŽITÉ: Rozvíjejte při podobných hrách i citlivost dětí. Ať sledují, zda nejsou kameny z potoka domovem pro jiné organismy, kterým naše stavby mohou ublížit.
A vyrobte si malé skřítky z toho, co máte kolem, a nechte je plout na vašich lodích. Schválně kolik skřítků loď uveze a kolik jich doveze do cíle? Nebojte se, když spadnou přes palubu, vodní skřítci vodu milují, stejně by do vody skočili a odplavali do dálek.
TIP: Pokud to děti láká, přibalte ven pár oblíbených postaviček a nechte je plout po vodě.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Tvoření nám dává prostor otevřít se novému a ponořit se do vymýšlení, které není omezené příliš pravidly.
2. Naše pozornost může volně plynout, a tím pádem se neunaví. Navíc radost ze společné práce nebo vytvořeného díla zaručeně zvedá náladu.
TIP: Pro některé děti je volné tvoření lákavou výzvou, jiné se raději drží nějaké opory. Vzoru, který jim radí, co a jak mají udělat. Hodí se ukázat jednu verzi lodičky či voru a pak dát dětem volnost, zda si vymyslí vlastní model nebo raději vyzkouší ověřenou cestu. Vše je v pořádku.
Pomůcky: nic speciálního nepotřebujete, může se hodit lupa, rámečky z papíru, foťák či papíry na malování
I v chladnějším počasí má velkou sílu. Stačí vyrazit ven a dívat se kolem sebe. Dnes vyrazte ven trochu netradičně. Jdete totiž do jedinečné galerie. Čeká vás výstava, dle momentální nabídku.
Ledová, sněhová, blátivá, větrná či deštivá. Je tolik možností a každá má něco výjimečného. Během putování výstavou, jděte pomalým tempem a hledejte obrazy, sochy, jedinečná zákoutí, která jsme zatím neviděli.
Na vhodném místě si můžete dát rozchod a každý hledat své výjimečné dílo či místo. Pak si je společně ukázat.
TIP: Můžete si zapisovat, zakreslovat či fotit a natáčet jedinečné obrazy a sochy. Třeba vznikne i "katalog" pro venkovní galerii, který může fungovat jako pozvánka pro vaše okolí.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Zaměříte svou pozornost jinam, než je běžné - na detail, který umí vykouzlit jen sama příroda.
2. Můžete se ponořit do přirozeného objevování, které může vyvrcholit až fascinací z kouzel, kterými nás příroda obklopuje.
3. Rozvíjíte svou všímavost a zároveň vypínáte přebytečné myšlenky.
TIP: TRÉNUJME ŽASNUTÍ POSTUPNĚ
Pro některé děti i dospělé je náročné vnořit se krás přírody, vidět jedinečnost, vyjímečnost ve zdánlivě obyčejném listí, stromech, květech, tvarech.
Proto i tady doporučujeme postupné kroky a nechat čas, aby se dovednost ŽASNOUT mohla sama posilovat a rozvíjet.
Pomůcky: nic není třeba, jen různorodý bezpečný povrch
Chůze bosky je příjemná a zdravá. Pokud jste ale bosochodec začátečník, nabízíme pár nápadů, jak na to.
Začínejte na měkkých a příjemných površích, jako je tráva, mech či vlhký písek. Postupně přidávejte povrchy trochu komplikovanější, jako je jehličí či hrabanka v listnatém lese. Horký písek však vašim chodidlům moc radosti neudělá.
Chcete-li něco opravdu příjemného, projděte se zarosenou loukou či chladivým blátem.
A pokud už jste ostřílení, vyrazte na štěrkové cesty a polní kamenité silničky. Čím déle bosky chodíte, tím více si vaše noha zvyká, až nakonec drobné kamínky přestanete vnímat úplně.
Nakonec možná boty přes léto obujete tak akorát do města, kde to pro bosou chůzi není úplně bezpečné.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Chození naboso je zdravé, pro naše chodidla, nohy, kotníky, kolena, pánev, záda, krční páteř...
2. Bosky zvyšujeme citlivost našich nohou a prohlubujeme celkově vnímání.
3. Naboso přirozeně zpomalujeme. Když v přírodě zpomalíme, často se nám prohloubí dech, cítíme uklidnění a to má vliv i na náš imunitní systém. Jsme víc v pohodě fyzicky i psychicky.
4. Objevujeme stejná místa, jako zcela nová.
Pomůcky: nic není třeba, jen voda, bláto, jíl + povrch na malování - kameny, chodník, prkna, kartón, čtvrtky
V létě se projděte ve vodě a otiskujte své šlápoty na kameny nebo beton. Kdo bude rychlejší: vaše nohy, nebo síla slunce, která vaše stopy vysuší?
Otiskovat můžete i bláto nebo přírodní barvy (smíchejte jíl či pigment z půdy). Ty vydrží na kamenech nejdéle.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Malování přírodními barvami je výzva pro trpělivost a zručnost nohou. Vede k "vypnutí" hlavy a myšlenek.
2. Výzva pro trpělivost často nutí celé tělo zklidnit a zpomalit na jednom místě.
3. Malování nohama dokáže "probudut" nohy ještě víc než chození na boso.
4. Je to podpora i zdraví klemby chodidla 🙂
Pomůcky: nic není třeba, jen různorodý bezpečný povrch v zimě
Pro rodiny: V zimě, hned, jak ráno vylezete z vyhřáté postele, proběhněte se bosky chladivým sněhem (opravdu jen na pár minut).
Pro třídy: Na závěr venkovního hraní či učení, přidejte výzvu. Kdo chce může se zout a zkusit se proběhnout ve sněhu.
Nohy si pak pořádně promasírujte suchým ručníkem. Budete koukat, jak se krásně zbarví do červena a ucítíte příjemné teplo. To vám je prohřívá krev, která se vrací do míst, odkud se před chladem na chvíli stáhla.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Velmi intenzivní zážitek spojení s přírodou.
2. Posuneme své představy odolnosti.
3. Zvýšíme prokrvení a citlivost nohou.
4. Opravdu vypneme myšlenky v hlavě a cítíme tady a teď svými smysly. Pozor - pro mnoho chodidel je to velmi návykové 🙂
Pomůcky: les, ideálně co nejvíc přirozený
Les je nejstarší ekosystém na našem území, původní les je naše pravá divočina. Dříve rostl všude kolem.
V opadavém mohutném lese jsme konečně v té pravé středoevropské přírodě.
Lesem můžeme jen tak kráčet, ideálně mimo cestu, přes spadané kmeny a klestí. Divoký les je neuklizený a voní dřevokaznými houbami.
Lehněte si pod strom a sledujte větve, život lesa se odehrává v korunách.
Projděte se po kládě, pohlaďte strom po kůře, obejměte ho.
Poslouchejte les, zastavte se, sedněte si a zavřete oči. Staňte se na chvíli součástí lesa.
Jsou vám naše lesy malé, připadají vám spíš jako plantáže? Převládají u vás kvůli změnám klimatu spíše pařezy a mýtiny? Pak vyrazte na Slovensko do karpatských bučin.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Les je jedna z nejsilnějších zelených lékáren. Je to celý ekosystém s vnitřní energií, signály a my se můžeme velmi rychle napojit na "síť" a rytmus přírody.
2. Les hned působí na všechny smysly - vysílá k nám tvary, barvy, pohyby, zvuky, vůně, různé přírodniny a povrchy i chuťe. To vše nás rychle naladí do klidnějšího světa přírody.
3. Les je plný různorodých rostlin a zvířat, každý si najde svého "průvodce" na cestě k fascinaci.
4. V lese se často stáváme znovu trochu "lovci a sběrači". Opouštíme náš zrychlený technologický svět a lesní kulisy nás vracejí do světa, kde naši předkové prožili tak dlouhý čas.
5. Lesní ekosystém je také plný přírodnin a dobrot, které můžeme využívat jako přenášedla do lesní lázně.
Pomůcky: strom, nejlépe velký strom s vrásčitou členitou kůrou
Tato aktivita je inspirovaná knihou Tobiáš Lolness (de Fombelle, 2012).
Malý Tobiáš i jeho lidé měří pouhé dva nebo tři milimetry a jejich strom je jejich planeta.
Ve větvích jsou jejich obydlí, pole, pastviny mšic, lesy mechů, stinná i slunná místa.
Zkuste taková místa najít, vyrobte si malého Tobiáše (z oříšku, žaludu nebo malého kamínku) a najděte místo na stromě, kde se mu bude líbit.
Vyberte si starý mohutný strom a zkuste pojmenovat jednotlivá jeho zákoutí očima Tobiáše. Najděte Rozeklané údolí, Starý hvozd, Jezírko, Slunečné výšiny, Divoké skály, Bezednou propast, Větrnou hůrku, Opuštěné doly, Temné močály nebo Stinný les.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Sledovat kůru jako minimikrosvět je velmi zklidňující. Otevírá se nový vesmír pro naši fantazii i duši.
2. Otevírá se nám představivost a kreativita. Mysle trochu upozaďuje a odpočívá.
3. Pro některé děti i dospělé je propojení přírody a silného krásného příběhu velmi efektivní relaxace. Přibalte si deku a čtěte si venku pod stromem.
4. Někdo naopak preferuje poslech audioknihy venku, během procházky lesem. Poslech a přírodní okolí násobí lesní lázeň.
5. Příběh Tobiáše a celý život ve větvích prohlubuje naši citlivost i malým tvorům a místům kolem nás.
Pomůcky: les či skupina stromů v parku, která je ale různověká a můžeme je objímat
Stejně jako u předchozí hry, i tady potřebujete vhodný les. Hledejte v něm stromy různého stáří, nicméně zapomeňte na počítání letokruhů.
Stromy objímejte!
Tenké stromky, chňapky, obejmete lehce prsty jedné ruky, tlustší, škrtiče, už musíte obejmout oběma rukama, tlusté, mazly, už je třeba obejmout pažemi a na „změření“ těch největších velikánů, obrů, budete potřebovat pár pomocníků, abyste je společně objali.
Tak co, kterých stromů bylo nejvíce? Mladíků, či starých velikánů? A když už jste v tom objímání, vyberte si strom, který lze dobře obejmout pažemi, a zahrajte si na medvěda. Obejměte strom pevně pažemi i nohama a vydržte co nejdéle. Určitě stojí za to vyzkoušet po medvědím způsobu různé tloušťky i druhy stromů.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Některé děti i dospělí rádi odpočívají v přírodě při badatelských výzvách. Nebaví je jen tak se kochat, procházet. Chtějí zkoumat, objevovat, porovnávat. Pro ně se hodí měření stromu pomocí rukou a objetí.
2. Dovede je k zaměření pozornosti na stromy a jejich velikost. Na kontakt s nimi. Sledování kolik a jakých stromů je kolem mě.
3. Les opět funguje, jako zelená lékárna, jen výzva pro čas v něm je trochu víc strukturovaná a badatelská.
4. Je důležité mít pro děti připravené různorodé výzvy, které prohlubují kontakt dětí s přírodou.
Pomůcky: nic není třeba, jen chuť se hýbat
Je asi zbytečné tuto aktivitu blíže popisovat. Ale nezapomeňte na ni. Kdo se nikdy nekutálel ze svahu dolů, jako by v přírodě nebyl. Kdo u toho nikdy neztratil směr, koulel se příliš pomalu. Najděte si vhodné místo. Tak akorát z kopce, suché, prohřáté od slunka a porostlé příjemnou trávou. A hned na začátku výpravy ven nabídněte dětem vyřádění.
Pokud se nemohou válet přímo děti, vyrobte si skřítka z kamínku nebo šišky a nechte ho kutálet se dolů. Vyrobte jich více a schválně, kdo se dokutálí dál. JEN POZOR, aby pod svahem nikdo nebyl, koho by kutálející skřítek mohl ohrozit.
TIPY:
Vždy udržte hru dobrovolnou, jen pto ty, kdo chtějí. Pro někoho je válení skvělý odpočinek, pro jiné už příliš velká nepohoda.
Skvělé je hru opakovat na různých místech, v různých částí roku i v různém oblečení.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Některé děti i někteří dospělí se nejlépe propojí s přírodou a tedy i nejlépe zrelaxují od našeho hlučného, uspěchaného světa skrze pohyb. Tato hra jim dává příležitost. A nevyžaduje žádné pomůcky, jen výběr vhodné/ých lokalit/y.
2. Akce a adrenalin. Ačkoliv to může znít jako protimluv, pro někoho je odpočinek a "vypnutí" spojeno s tenkou hranicí rizika. Někdy stačí i jen zdánlivého. Válení sudů je bezpečné, ale přesto vyplavý mnoho adrenalinu a pak i endorfinu, že jsme vše zvládli a přežili. Válení je trochu nepředvídatelné a to některým typům osobnosti velmi vyhovuje.
3. Poznávání různých povrchů, vlhkosti, sklonu, tvrdosti, to vše vnímáme během válení sudů. Tak děti poznávají mnoho o místě ve kterém jsou.
4. Zlepšuje se náš odhad a porozumění místu. Je tu mokro, jak rychle se budu točit z tohoto kopce, nejsou tu bodláky? To vše zaměřuje pozornost a prohlubuje vnímání přírody.
Pomůcky: krepový papír, lehká látka, šátky, provázky, nůžky, suché klacíky
Z krepových papírů, šátků, pruhu látky vytvořte metrové pásky a zavěste je na různá místa, různě vysoko, na ploty, stromy, stožáry, na keře a vyšší byliny (tak aby jim to nevadilo). Až začne foukat, pozorujte, v kterých místech je vítr nejsilnější, jaký má směr, jak je najednou vítr viditelný, jak se před vámi neschová.
Některé pásky přivažte na dlouhé klacky a běhejte s nimi po louce, vyhazujte je do větru a sledujte, jak se ve větru třepetají a podobně jak babí léto utíkají jedním směrem.
TIP: Máte velké šátky či kusy vzdušné látky? Nechte si narůst křídla. Poletovat v přírodě je velmi osvěžující.
Na závěr pozorování nezapomeňte pásky zase sundat.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Natažené ruce s šátky skvěle protáhnou celé tělo. Dají nám opačné pohyby než naše tradiční předklonění trupu i hlavy.
2. Běhání ve větru je výjimečně osvobozující. Uvolňuje mysl. Často velmi rychle vypneme a jen tak plyneme s větrem.
3. Tato hra rychle startuje radost a nadšení. Propojuje kreativitu, ladnost, pohyb a přírodní živel.
4. Radostný běh či tanec s větrem nabízí velké prokysličení celého organismu. Unaví svaly i prohloubí dech.
Pomůcky: Voda a chuť se namočit. Teplé počasí nebo dobré oblečení.
Když venku prší, můžete zůstat doma pod střechou a jen pozorovat, jak kapky buší do oken, střechy, jak dělají bubliny na kalužích. Ale neláká vás to prostě vyběhnout ven a zmoknout?
Pokud můžete a děti mají chuť:
Svlékněte se a jděte se do deště osprchovat, užívejte si, zvlášť v létě, chladivých kapek.
Dívejte se vzhůru a sledujte, jak se kapky pomalu zvětšují, když míjejí vaši hlavu.
Až si to užijete nebo až vám bude zima, běžte se schovat a usušit.
TIPY:
Opět je důležité pravidlo dobrovolnosti. Kdo nechce nemusí. Někomu totiž stačí jen se dívat na ostatní :).
Vybírejte dobře místo a čas, kde si zmoknutí v pohodě užijete a brzy se dostanete domů (nebo je takové teplo, že za moment uschnete).
Zásadní je také náš vzor, tedy jak my prožíváme "zdánlivou" nepohodu v přírodě když prší, sněží, mrholí atd. Jaké v té chvíli prožíváme emoce, je pro děti důležitý model, který často kopírují. Buď se při dešti ještě víc vystresují nebo se uvolní a užijí si krásný nečekaný zážitek.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Někdo potřebuje přírodu opravdu cítit na vlastní kůži. A to ne jen tak na pohodu. Chce s přírodou zažít akci, vzrůšo, nečekanost. Voda je skvělý živel, který to může malým i velkým nabídnout.
2. Mnoho dětí jsou tzv. "testovači", potřebují zjistit, co se stane, když... Pokud vybereme vhodný čas a místo, je příroda nejlepší herna i chůva, která na děti umí dohlédnout na jejich objevitelské cestě. 3. Jednou to prostě chtějí zažít. Jaké to je zmoknout, cáknout v kaluži, postříkat se...v přírodě to vše jde tak nějak přirozeně, uvolněně, bez nutnosti uklízet.
3. Tyto aktivity jsou skvěle terapeutické a uvolňují napětí či přetlak (u dětí i nás velkých). Pokud cítíme že někdo či skupina potřebuje hru na uvolnění nepohody, příjemné akční namočení zaručeně zabere.
4. Posouvá se naše i dětská odolnost. A to nejen fyzická, ale také psychická představa, co vydržím. Co je normální a běžné. Některé děti nikdy pořádně nezmokly, a mohou mít představu, jak je to nebezpečné. Proč jim nedat příležitost, zažít, jak příjemné to může být.
Pomůcky: místo plné biodiverzity, různorodých rostlin a živočichů
Každé setkání se zvířetem prohlubuje náš vztah s mimolidským světem, ať už je to brouk, kterého necháte procházet po vaší dlani, vaše domácí zvíře, nebo kůň u souseda na farmě.
Nechte přijít živáčky co nejblíže, zkuste se stát nejen návštěvníky, ale buďte součástí jejich světa.
Pečujte doma o zvířata nebo o rostliny, pracujte na zahradě, s hlínou, s kompostem.
Kdo nemá zahradu a možnosti pro chov zvířat, může třeba zasadit fazoli do kelímku nebo v zavařovačce vychovat z housenky motýla. Ale vždy myslete na potřeby zvířat a rostlin.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Zvířata umí harmonizovat společný prostor, pokud jim naplníme jejich potřeby.
2. I čas a pozornost, kterou věnujeme rostlinám, nám dávají uklidnění a vyladění.
3. Příroda v divočině nás také vedou k zpomalení a ztišení, pokud je chceme pozorovat.
4. Zaměření pozornosti na potřeby zvířat a rostlin v okolí, prohlubujeme i naši citlivost.
Pomůcky: citlivé ruce, trpělivost, jemnost
Každé zvíře má nožičky nebo se plazí, je chlupaté, hladké, měkké nebo s ulitou či krunýřem.
Nechejte si malé zvířátko lézt po ruce a pozorujte ho, vnímejte jeho pohyb. Šimrá, lepí se, nebo kouše?
Co stonožka s fůrou nožiček, slunéčko, které šplhá na nejvyšší prst, aby mohlo odletět, hlemýžď, který příjemně žužlá vaši ruku svojí radulou.
Zkuste si vzít do ruky píďalku, pozorujte kroutící se žížalu, pavouka, jak se spouští na své pavučině.
Chyťte jemně saranče nebo kobylku a čekejte, až vám vyskočí z ruky, cítíte ten odraz?
Zkuste si zvířátko předávat tak, že se s kamarády postavíte do kruhu a necháte ho přelézat z dlaně na dlaň, až obejde celý kruh.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Jemnost, kterou musíme věnovat zvířátkům na naší dlani nás opět zavede k času tady a teď. Probudí naše smysly.
2. Zvířata v divočině nás také vedou k zpomalení a ztišení, pokud je chceme pozorovat.
3. Zaměření pozornosti na potřeby zvířat a rostlin v okolí, prohlubujeme i naši citlivost.
4. Sdílení zážitků a emocí z doteku nabízí znásobení zážitku.
Pomůcky: tráva, louka, divočina, lupa, deka 🙂
Hledejte bruslařky na hladině rybníka, kukly komárů, které při dotyku s hladinou prchají ke dnu. Sledujte, jak se svléká komár na hladině, šídlo nebo vážka na listu rákosu a jak se pak poprvé rozletí. Sledujte pavouka, jak staví síť, včelu, co opyluje květ, pářící se šidélka.
Speciální disciplínou jsou mravenci, kam jdou, co nesou, jak se domlouvají s kamarády – pracují, nebo zevlují? Svět hmyzu je fascinující, jen nesmíte spěchat, musíte umět zastavit se a jen se dívat.
V čem je to kouzlo?
Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1. Zpomalení, zaměření na detail, trpělivost, to vše pomáhá relaxaci a pohodě.
2. Žasnutí nad krásami kolem nás, nabíjí duši i srdce radostí a pozitivní energií.
3. Posezení v zelených kulisách pomáhá zregenerovat naši pozornost.
naše další SEMINÁŘE naživo venku
Setkání venku inspiruje víc.