DOPLŇ U, Ú, Ů

CÍL LEKCE:

Venku si hravě zopakovat kam píšeme ve slovech Ú, Ů, U. Objevit, která slova v přírodě obsahují U, Ů, Ú. 

VĚK: 1. stupeň ZŠ, MÍSTO: okolí školy, OBDOBÍ: celoročně

POMŮCKY

Kamínky, pastelky/voskovky/fix, pracovní listy (fólie)

1. KAMÍNKY

Děti si ve skupinách najdou vhodné kamínky a namalují na obě strany střídavě U, Ů, Ú. Doporučujeme použít různé barvy pro lepší vizuální kontrolu (např. U zeleně, Ů modře, Ú červeně). Můžete použít pastelky, voskovky nebo fixy. Pokud v okolí školy nejsou vhodné kamínky, můžete si je nasbírat na jiné lokalitě nebo využít přírodniny, které jsou dostupné a příliš nepoletují ve větru.

2. PRACOVNÍ LISTY

Skupinám rozdáme pracovní listy. Do pracovních listů skupiny umístí správné kameny. Necháme děti klidně diskutovat a po domluveném čase se skupiny prohodí (např. po směru hodinových ručiček) a navzájem si konstruktivně zkontrolují umístění kamenů. Může následovat společné sdílení a debata, kde a proč jsou U, Ú, Ů.

3. VLASTNÍ HÁDANKY

Každá skupina (dle času) připraví jeden nebo více pracovních listů pro ostatní. Napíší na papír velkými písmeny 3 až 5 slov s vynechaným místem pro U, Ú, Ů. Je vhodné doplnit hádanky i jednoduchými obrázky. Když mají všechny skupiny hotovo, mohou si vše opět vyměnit a vyzkoušet nové hádanky. Kdo je hotov může vymýšlet nová slova bez U, Ú, Ů nebo vybarvovat obrázky.

4. OHLÉDNUTÍ

Společně se ohlédneme a zhodnotíme, co bylo nejsnazší, co nejtěžší, kde kolem nás ještě vidíme slova s U, Ů, Ú v praxi (např. dům, ústa, holub atd.).

TIPY

Děti baví hra, kdy se ve skupině postupně čtou jednotlivá slova a každý si do dlaně schová své řešení U, Ů nebo Ú. Když mají všichni svůj vybraný kámen v ruce, najednou otevřou ruce a vidí, co kdo vybral a společně najdou správné řešení. Vyrobené pomůcky lze vzít sebou do třídy a používat opakovaně. Doporučujeme vložit do folie.

FOTOPŘÍLOHA:

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

Jak podpořit zájem o meteorologii a zapojit žáky do výzdoby školy? Co třeba namalovat si na zeď…
Celý článek
Mgr. Andrea Tláskalová ze ZŠ Zbiroh je nyní již zkušenou "venkovní" učitelkou. Na Festivalu terénní výuky Učíme…
Celý článek
Jednou z oblastí, kde má učení venku dlouhou tradici, je Skandinávie. Co se týče vzdělávání, jsou severské…
Celý článek