OSLAVTE S NÁMI KVĚTEN
MĚSÍC ŠKOLNÍCH ZAHRAD
Měsíc školních zahrad 2021 byl v zajetí živlů.
Pojďte s námi objevovat, hrát si i tvořit s dětmi venku v zahradě, v parku, na louce, v lese či u potoku. Přidejte se k mezinárodní oslavě školních zahrad. Venku je největší hřiště i interaktivní učebna, která na vás čeká nejen v květnu.
Stačí otevřít dveře!
Sady her jsme připravili pro dvě skupiny.
Vyberte si:
OSLAVA ŽIVLU ZEMĚ
OSLAVA ŽIVLU VÍTR
OSLAVA ŽIVLU VODA
OSLAVA ŽIVLU SLUNCE
PŘEHLED HER
Pro děti, které venku rády řádí i tvoří (cca od 3 do 7 let)
VÝZVY SKŘÍTKŮ
APLIKACE DO VAŠEHO MOBILU
Zamiluj si přírodu
První aplikace, která skrze hraní rozvíjí citlivost i vztah k místům kolem nás. Naleznete tu přes 80 her zaměřených na posilování vztahu k přírodě.
1. Vymyslete vlastní hru s HLÍNOU jako spoluhráčem
2. Pomozte zemním skřítkům. Mají rádi šero, hlínu, půdu a stín. Postavte jim domek zahloubený z části či zcela do země. Otestujte, jak se staví polozemnice, nora, doupátko, hliněné iglú, tunel nebo důl atd. Zemním skřítkům moc pomůže, že se budou mít kam vrátit.
Pyšného skřítka před svým zemním obydlím vyfoťte a nasdílejte do FB skupiny Školní zaHRAda.
Pomůcky: nic není třeba, jen chuť se hýbat
Je asi zbytečné tuto aktivitu blíže popisovat. Ale nezapomeňte na ni. Kdo se nikdy nekutálel ze svahu dolů, jako by v přírodě nebyl. Kdo u toho nikdy neztratil směr, koulel se příliš pomalu. Nejděte si vhodné místo. Tak akorát z kopce, suché, prohřáté od slunka a porostlé příjemnou trávou. A hned na začátku výpravy ven nabídněte dětem vyřádění.
I skřítci se rádi válí. Vyrobte si jednoho z kamínku nebo šišky a nechte ho kutálet se dolů. Vyrobte jich více a schválně, kdo se dokutálí dál. Zemní skřítci mezi sebou totiž rádi soupeří. JEN POZOR, aby pod svahem nikdo nebyl, koho by kutálející skřítek mohl ohrozit.
Pomůcky: nic není třeba, jen místo plné kamínků
Kameny děti fascinují podobně, jako další živly. Balvany, šutry, kamínky můžete hledat a vybírat z nich nejhezčí, nejhladší, nejkulatější, hledat protiklady, skládat a stavět z nich zídky či obrazce, přenášet, házet a vyhazovat, balancovat s nimi na noze, na hlavě, na nose…, hladit je, masírovat se jimi, něco s nimi vyrýt, ťukat s ni, zkoumat, co vám připomínají, vyprávět o nich příběhy, schovat je jako poklad a mnoho dalších vykutálených her.
TIP: vyrobte si krom pískoviště i malé kameniště. Místo, kde shromažďujete nalezené kamínky (bedna, kyblík, hromada pod stromem)
Vyrobte si osadu malých trolů, nakreslete kamenům ve vašem kameništi očička a nosy a poschovávejte je tak, aby nebylo poznat, že jsou to trolové, pak je všechny otočte a nechte je usmívat se na svět.
Pomůcky: nic není třeba, jen přírodniny, pokud děti chtějí, mohou přidat provázky a další drobnosti
Krajina nemusí představovat jen obrovský úsek mezi dvěma obzory, může jít i o jeden metr čtvereční nebo jeden pařez či květináč. To je krajina malých dětí, které za obzor nedosáhnou (zatím). Děti s radostí vykouzlí krásné domky, farmy i bitevní pole na malém místečku. Najděte si vhodné místo a zkuste si postavit své malé světa. Pak si je ukažte a představte si příběhy, které se tu mohou odehrávat.
Nezapomeňte do krajiny rozmístit své malé skřítky. Schválně pak ukažte svou krajinu rodičům nebo kamarádům, najdou všechny poschovávané skřítky?
Pomůcky: nic není třeba, jen chuť poslouchat
Vítr je posel, který k nám či od nás nosí i mnoho vzkazů – zvuky se unáší na vlnách větru. Jděte tak daleko od silnice, cesty a vesnice, až neuslyšíte žádný „lidský“ zvuk, poslouchejte vlastní dech, zůstaňte nehybně stát a sledujte, jak se příroda navrací do svého přirozeného stavu. Které zvuky se vrátí jako první?
TIP: ZVUKOVÁ MAPA
Pomůcky: papír, tužka, pastelky
Pokud chcete, můžete si nakreslit i zvukovou mapu. Na papír si nakreslete kruh jako prostor kolem vás. Pak se zaposlouchejte do zvuků a postupně malujte či zapisujte, co kde slyšíte. Stejnou hru si zahrajte venku v přírodě, mezi domy, u silnice či uvnitř v místnosti. Jak se liší? Kde je vám nejpříjemněji?
Pomůcky: nic není třeba, jen chuť poslouchat
Lehněte si pod strom a sledujte větve. Život lesa, parku a často i zahrady se odehrává v korunách stromů či keřů. Vydržte ležet několik minut a představujte si, že se procházíte mezi větvemi. Pozorujte třepotání větví, naklánění stromu ve větru. Buďte potichu. A lehněte si třeba na karimatku, aby vám bylo teplo a vydrželi jste „létání“ ve větvích co nejdéle.
TIP: Doporučujeme si před či po této hře přečíst či zaposlouchat do (audio)knihy Tobiáš Lollness.
Pomůcky: krepový papír, lehká látka, šátek, provázky, nůžky, suché klacíky
Z krepových papírů, šátků, pruhu látky vytvořte metrové pásky a zavěste je na různá místa, různě vysoko, na ploty, stromy, stožáry, na keře a vyšší byliny (tak aby jim to nevadilo). Až začne foukat, pozorujte, v kterých místech je vítr nejsilnější, jaký má směr, jak je najednou vítr viditelný, jak se před vámi neschová. Některé pásky přivažte na dlouhé klacky a běhejte s nimi po louce, vyhazujte je do větru a sledujte, jak se ve větru třepetají a podobně jak babí léto utíkají jedním směrem. Na závěr pozorování nezapomeňte pásky zase sundat.
1. Vymyslet vlastní hru s větrem
2. Po velké vichřici VENKOVNÍ mají větrní skřítci hodně potrhané domky. Pomozte jim postavit nová obydlí ve větvích, keřích, vysokých rostlinách. Mají rádi větrno, čerstvý vzduch, šustění, poletování, lehkost. Postavte ji domek zavěšený na stromech, větvích, na kopci. Tam, kde fouká. Větrní skřítci ocení, když vyberete ke stavbě lehké přírodní materiály. Z čeho se bude stavět nejlépe? Kde nejvíc fouká? Pokud jste si týden hráli s větrem, jistě to pro vás bude snadné.
A nezapomeňte nám větrnou stavbu, ať už je z čehokoliv, vyfotit a nasdílet na FB školní zahrada.
Pomůcky: nic speciálního nepotřebujete, jen chuť objevovat
Kde všude je voda kolem nás? A jaké vydává zvuky? Povídejte si chvilku s dětmi a hádejte, kde všude se skrývá voda, a jaké její zvuky známe.
1. Poslouchejte, zda uslyšíte vodu někde pod střechou. V bytě, domě, škole, školce.
2. Vyrazte na procházku a poslouchejte vodu venku mezi domy i v přírodě, parku, na zahrádce, v lese u potoka.
3. U potoka, kaluží, rybníčků si zkuste šlápnout i do mělké vody a poslouchat ji opravdu zblízka. Jaké vydává zvuky? Se zavřenýma očima se zkuste posadit na břehu tekoucí vody či jen šplouchajícího okraje rybníka, poslouchejte déšť i vítr v korunách. Naslouchejte tak dlouho, až se budete soustředit jen na vodu. Představte si, že sedíte na břehu Niagary nebo moře.
Srovnejte zvuk studánky, potůčku a řeky. Zaposlouchejte se i do šumění rákosu, zvuků žab a ptáků kolem vody.
(4.) Pro odvážné. Poslouchej vodu pod vodou, ponořte se do rybníka nebo potoka, zavřete oči, zacpěte nos a nechte se unášet tichem rybníka nebo bubláním divoké řeky.
TIP: Můžete si vyvěsit velký papír a na něj si zakreslovat či zapisovat svá pozorování a poslouchání vody nejen jeden den, ale třeba i týden či měsíc, možná i rok.
Když venku prší, můžete zůstat doma pod střechou a jen pozorovat, jak kapky buší do oken, střechy, jak dělají bubliny na kalužích. Ale neláká vás to prostě vyběhnout ven a zmoknout?
Pokud můžete a děti mají chuť:
Svlékněte se a jděte se do deště osprchovat, užívejte si, zvlášť v létě, chladivých kapek.
Dívejte se vzhůru a sledujte, jak se kapky pomalu zvětšují, když míjejí vaši hlavu.
Až si to užijete nebo až vám bude zima, běžte se schovat a usušit.
Pomůcky: nic speciálního nepotřebujete, může se hodit pár provázků či nožík (není nutné)
I v chladnějším počasí se dá u potoka vyřádit. Zkuste si vyrobit jednoduché lodičky z listí, kousků kůry či trávy a uspořádejte závody nebo společnou výpravu. Místo lodiček můžete posílat po proudu také věnečky či drobné kytice z květů. A nakonec nezapomeňte postavit na potůčku pár hrází a sledovat, jak vzniká nová tišina či tůň, jak voda skáče přes hráz po kamenech. Tam kde se to hodí, raději svou stavbu na závěr opět rozložte.
A vyrobte si malé skřítky z toho, co máte kolem, a nechte je plout na vašich lodích. Schválně kolik skřítků loď uveze a kolik jich doveze do cíle? Nebojte se, když spadnou přes palubu, vodní skřítci vodu milují, stejně by do vody skočili.
1. Vymyslet vlastní hru s vodou
2. Po velké přílivové vlně mají vodní skřítci hodně pobořené domky.
Pomozte jim postavit nová obydlí blízko u vody či na vodě. Vodní skřítci mají rádi vlhko, proud, bahýnko, zvuk vlnek, bublání. Postavte ji domek blízko vody, na ostrově, na lodi, či na dřevěných chůdách. Tam, kde je voda. Větrní skřítci ocení, když vyberete ke stavbě přírodní materiály. Z čeho se bude stavět nejlépe? Kde je u vody nejhezčí místo? Jak pevně domek postavit? Pokud jste si týden hráli s vodou, jistě to pro vás bude snadné. Možná zvládnete zbudovat i přístav, molo či most.
A svá díla nám vyfoťte a nasdílejte, už teď se těšíme na obrázky vodních domů, přístavů, mol i obytných lodí. Sdílejte na FB školní zahrada.
Pomůcky jsou snadné: vodu a nohy, které chtějí malovat
I noha může být malířský nástroj, v horkých dnech se projděte ve vodě a otiskujte své šlápoty na kameny nebo jiný materiál. Kdo bude rychlejší, vaše Nohy nebo síla slunce, která vaše stopy vysuší? A otiskovat můžeme i bláto nebo přírodní barvy (smíchejte sodu, tvaroh a pigment z půdy). Ty vydrží na kmenech nejdéle.
Pomůcky: misky na vodu, křídy, štětce (větší)
Stačí vzít křídy ven. Případně i štětce a kelímek na vodu (nebo využít kaluže). V první části děti malují uvolňující klikatice, dle své představivosti. Jediný úkol je, aby se při malování příliš nezastavovaly. Když je hotovo dost klikatic, přichází na řadu štětce a voda. Stejné klikatice můžeme znovu "namalovat", čili smazat vodou.
Chcete vidět víc sluncí? Jak na to? Je to přeci jednoduché. Připravte se na pozorování noční oblohy. Ideálně venku.
Za tzv. noci plné hvězd (kdy jsou krásně vidět hvězdy) si lehněte na celtu nebo karimatku na louku či jiný otevřený prostor. Ideálně mimo město, kde není velké noční osvětlení, které by rušilo výhled na nebe. V zorném úhlu nebude nic jiné než hvězdná obloha a vy se za chvilku stanete součástí vesmíru, trošku se proletíte. Je to ideální chvíle, kdy si povídat o hvězdách. Že každá hvězda je vlastně další slunce, které je ale hodně daleko a tak ho vidíme jako malou hvězdičku a jen v noci, když tu nejsou paprsky našeho velkého slunce.
TIP: Komfortní je přikrýt se dekou nebo si klidně vlézt do spacáku.
1. Vymyslet vlastní hru se sluncem
2. I sluneční skřítkové potřebují naši pomoc. Postavte jim domky na co nejvíc prosluněných místech, kde je málo stínu, a kde mohou sledovat slunce od východu do západu. Je tu krásně teploučko až vedro. Z čeho se bude stavět nejlépe? Kde je nevhodnější místo? Jak pevně domek postavit? Pokud jste si týden hráli se sluncem, jistě to pro vás bude snadné. Možná zvládnete postavit domek, který bude na nejslunnějším místě v okolí, a bude do něj svítit co možná celý den.
Opět nám váš sluneční dům, rozhlednu či observatoř nezapomeňte vyfotit a nasdnílet do facebookové skupiny.
Pro děti, které venku rády hledají a bádají (cca od 6 do 11 let)
Pomůcky: Potřebujeme podložku, papír, tužku a barevné kuličky či kamínky (počet dětí x 10)
Tato hra ukáže, že kdo umí dobře mapovat, lépe se orientovat, ale i běhat, dokáže snáze najít všechny ukryté poklady. Na hru potřebujeme pestrý prostor, ideální je oplocená zahrada velikosti 0,25 - 0,5 ha. Podložky a tužky pro každého hráče či tým a také barevné kuličky nebo kamínky.
Při každém hledání pokladu je důležitá mapa. Vyberte si místo, kde budete poklad hledat. Velikost území záleží na věku dětí, může jít o školní zahradu, park, městskou čtvrť atd. Vydejte se s dětmi toto místo navštívit, jejich úkolem bude nakreslit si vlastní mapu území – jednotlivě, nebo po skupinkách. Zadejte časový limit odpovídající velikosti území.
Dopředu nebo nenápadně během mapování rozmístěte 10 pokladů, vždy hromádku stejně barevných kuliček (ve stejném počtu, jako je počet dětí nebo týmů). Po uplynutí domlveného času si mapy od dětí vyberte. Zaznačte do nich místa, kde jsou poklady ukryté. Každá skupina dostane zpět mapu, kterou sama kreslila.
Teď už nezbývá než vydat se podle mapy na lov pokladů, kdo si jí nakreslil pečlivě, bude jistě ve výhodě. Aby děti neběhaly za sebou a nedívaly se jen, kde hledají ostatní, označte každému jiný poklad jako první, který má najít, na pořadí dalších už nezáleží. Tým se musí pohybovat pohromadě a na každém místě vzít jen jednu kuličku!
Po hře si s dětmi můžete krátce popovídat: Jak se jim dařilo? Co bylo lehké/těžké? Co jim pomáhalo? Zda si příště nakreslí mapu jinak? Atd. To vše dětem pomůže si uvědomit průběh hry i možné vychytávky do příště.
TIP: Je skvělé tuto hru hrát opakovaně. Klidně na stejném místě v různá roční období či na jiných místech. Postupně se u dětí zdokonaluje tvorba map i orientace v mapě. Je skvělé i dětem nabídnou možnost, že dnes ukrývají poklad ony (jednotlivec či skupina).
Pomůcky: Potřebujeme lopatku či rýček, petku nebo odměrný válec, skládací metr.
Co je to vlastně půda? Z čeho se skládá? Jak je hluboká? To hned zjistíme. Vezměte si rýč nebo polní lopatku a vykopejte díru. Tedy, jsme průzkumníci, tak tedy vykopejte půdní sondu. Pokud kopete na trávě, drn si dejte bokem. Kopeme tak dlouho, dokud nenarazíme na kameny či skálu, nebo už nemůžeme (je to na nás už moc hluboké). Podívejte se na profil naší sondy, jaké vrstvy se tu střídají? Změřte jejich mocnost a prozkoumejte, z čeho se skládají.
Vrchní vrstvu bez hrabanky (listí a jehličí), bez trávy (drn dejte bokem) rozmíchejte v PETce s vodou. Díky jiné rychlosti usazování vám nejprve ke dnu klesnou těžší kamínky, nad nimi bude písek a pak drobný prach, na hladinu vyplavou rostlinné zbytky lehčí jak voda. Schválně zkuste takovou sondu udělat na více místech a zjistíte, jak se bude složení půdy lišit.
VAŠE SONDY OPĚT ZAKOPEJTE A ZAKRYJTE JE DRNEM, KTERÝ JSTE SI PŘI KOPÁNÍ DALI BOKEM, AŤ PO VAŠEM VÝZKUMU NEZŮSTANOU STOPY. A AŤ DO VYKOPANÉ DÍRY NĚKDO NESPADNE.
Fotky vašich vzorků půdy nám pošlete do FB skupiny Školní zahrada, jsme moc zvědaví na společný výzkum.
Pomůcky: Potřebujeme buzolu, kartičky a fixu.
Vyzkoušejte si, jaké to je jít rovnou za nosem. Vyberte si nějaký pěkný terén plný lesů a luk a podle mapy si určete přímou trasu, po které se vydáte. Nejjednodušší je jít pořád na sever nebo naopak na jih, za sluncem nebo od slunce, ale pokud máte buzolu s otočným úhloměrem, můžete držet libovolný směr, který si zvolíte.
Z předem určeného místa vyrazte podle azimutu, tedy pořád rovně. Namiřte střelku buzoly daným směrem a najděte v tom místě výrazný strom, sloup vysokého napětí nebo jakýkoliv výrazný statický bod v terénu. A k němu se vydejte. Až sem dorazíte, opět si zadejte stejný azimut a pokračujte dál.
Trasa vás zavede mimo cesty, do neznámých končin, budete přelézat padlé stromy, přemýšlet kudy obejít oplocenky, kde si vybrat místo k brodění. Pokud ale sledujete váš výrazný bod na trase, můžete z přímé cesty na chvíli sejít (třeba když hledáte ideální místo pro přeskok potoka) a zase se na trasu vrátit. Náročnost si upravte, dle terénu a vaší skupiny dětí.
Vydejte se přímo za nosem či střelkou kompasu, uvidíte, že je to trochu adrenalin (pořád se můžete ztratit) a hodně dobrodružství. A nespěchejte, cestu si pořádně užijte.
TIP: Jako trénink pro práci s buzolou si zahrajte azimutový závod, pošlete děti po trase, kterou určuje azimut a počet kroků. Návody na „azimuťák“ najdete, když si do vyhledávače zadáte toto slovo.
Pozorujte vítr, ale ne jen tak nějak za oknem nebo vyhazováním listí do větru. Jste průzkumníci, postavte si na to vědecký přístroj, který bude určovat jak moc nebo kterým směrem fouká.
Na určení rychlosti větru slouží námořníkům Beaufortova stupnice a pozorovatelům počasí pak anemometr. V našich podmínkách se používá tzv. Robinsonův? kříž - tři nebo čtyři mističky spojené do kříže na ose. Můžete ale vytvořit pro měření rychlosti váš vlastní „přístroj“.
Pro směr větru si vyrobte větrnou korouhev. Nezapomeňte, že určujeme při sledování směru větru to, ODKUD fouká, nikoliv KAM. Severní vítr duje ze severu, jižní od jihu. Ale stačí i fáborek na tyči na odkrytém místě, kde pozorujeme a zapisujeme směr větru.
Nakreslete si prázdný anemogram a do něho zapisujte, odkud k vám během dne fouká. Každé pozorování je dlouhé 10 minut a do grafu zapisujte po každém pozorování, který směr převládá. Výsledné hodnoty (s počtem pozorování spojte) a rozhodněte, odkud dnes foukalo a jak často.
Inspirace pro tvorbu korouhví i Robinsonových křížů najdete tady.
Svá pozorování, grafy i fotky vašich ručně vyrobených přístrojů nám nasdílejte na FB Školní zahrada.
Potřebujete létavá semínka s chmýřím (pampeliška, kozí brada, vrba, topol, bodlák) a s okřídlenou nažkou (javor, jasan, lípa, smrk)
Pro fyziky jde o aerodynamiku, pro botaniky o anemochorii. My malí průzkumníci budeme pozorovat, co dělají semínka ve větru a budeme se z toho upřímně radovat.
Pokud je semínko lehké opatřené chmýřím či padáčkem a zafouká vítr, bude se pohybovat laminárně tedy vrstevnatě. Hned z místa, kde jste ho vypustili, se začne vznášet ve větru a často se i vznese, urazí stovky metrů i kilometry. Semínko toho ovšem tolik neunese, nemá důmyslné ochranné obaly a živiny pro začátek.
Naproti tomu nažka s křidélkem (javor, jasan, lípa) se pohybuje turbulentně tedy vířivě. Semínko bude chvíli padat (několik desítek centimetrů), než nabere dostatečnou rychlost, aby se roztočilo. Pak se promění ve vrtulník a vydá se na cestu dál od stromu. Semínko unese mnohem větší zátěž, má tedy i lepší klíčivost.
Tak konec teorie, uhánějte VEN a zkuste si semínko pampelišky nebo nažku jasanu (najdete loňské na zemi) vyhodit do větru a sledovat kam až doletí. Své fotky, zprávy z pozorování nám samozřejmě sdílejte na FB Školní zahrada.
Svá pozorování i fotky nám nasdílejte na FB Školní zahrada.
Pomůcky: Potřebujete pásmo (nebo znát svou délku kroku), stopky (jsou v mobilu) a umět vypočítat rychlost (to se dozvíte tady), hodí se tužka a papír na zapisování.
V přírodě, na svých toulkách a výletech můžeme potrénovat i matiku. Zrovna rychlost se dost hodí, abychom zjistili, za jak dlouho budeme na konci trasy (abychom stihli autobus nebo teplou večeři).
Rychlost (víte, že její jednotkou je km/h) se tedy počítá tak, že zjistíte, kolik kilometrů jste ušli a vydělíte to časem, který jste k tomu potřebovali. Jen pozor čas píšeme v desetinách ne minutách, tedy hodina třicet (1:30) pro nás bude 1,5 hodiny. Nejjednodušší je stopnout si hodinu a zjistit kolik jsme ušli. Pak dělíme jedničkou. Když za tu hodinu ujdeme 5 kilometrů, šli jsme rychlostí 5 km/h.
A nemusíte jen chodit, můžete běhat, zkuste běžet 5 minut a změřit vzdálenost (za hodinu byste urazili 12x tolik).
A můžete používat i jednotku m/s, pokud se vám nechtějí převádět jednotky tak vězte, že 1 m/s = 3,6 km/h. A teď už můžete měřit nejen svou rychlost, ale třeba i rychlost letícího semínka, proudu řeky, ve které plave šiška, rychlost motýla nebo včely. Když máte hodně času, tak třeba i rychlost šneka.
Změřte svou rychlost při cestě na výletě (odečítejte přestávky na svačinu a oddech). Můžete k tomu využít tzv. stopaře, když si do mobilu stáhnete MAPY.cz. A napište nám na FB jakou rychlostí jste šli. A pozor není to závod, jděte pomalu a pozorujte okolí, nejvíc si cestu užije ten, kdo půjde nejpomaleji.
Svá pozorování i fotky nám nasdílejte na FB Školní zahrada.
Vyrobte srážkoměr podle návodu ZDE
Srážkoměr, odborně OMBROMETR je zařízení, které měří srážky, ty moderní umí měřit i intenzitu, rozpouštějí napadaný sníh… Ale nám budou stačit srážky. Vyrobte si jej podle návodu v přiloženém odkazu nebo si ho kupte. A vyrobte si rovnou dva.
A jdeme měřit srážky.
Jeden srážkoměr umístěte na volnou plochu, druhý pod strom, po dešti sledujete jaký je mezi nimi rozdíl, kolik deště (měřeno v mm) zůstalo ve větvích a listech stromů? Jak velký musí být déšť, aby se to projevilo pod stromy? Zkuste během týdne měřit srážky nejen pod jedním stromem, ale najděte ovocný strom, pořádný listnáč, jehličnan…
Podobně jako srážky můžete měřit i výpar z hladiny (tzv. evaporci). A zase zkuste měřit výpar na sluníčku a pod stromem. Tentokrát si ale počkejte na hezké počasí, do srážkoměrů dejte stejné množství vody a zjistěte, kolik vody (mm) se vypařilo.
1 mm deště = 1 litr rozlitý na 1 metr čtvereční (zkuste si to experimentálně ověřit).
Dejte nám na FB Školní zahrada zase vědět, kolik u vás během týdne napršelo vody. Schválně, kde budeme mít rekord ve srážkách a kde ve výparu.
Tentokrát vám návod dávat nebudeme a očekáváme množství mlýnků, které jste vyrobili a dalších „hejblátek“ poháněných proudem potoka za vašimi humny. Používejte, co jen doma najdete, můžete vyrobit mlýnek ze stavebnice, Lega, Sevy, Merkuru nebo ho vyrobit v dílně. Nebo třeba jen vzít na výlet do kapsy 4 kolíčky a vybudovat ho na místě.
Vodní energie se používá od doby, co si lidská civilizace uvědomila, že si může život usnadnit tím, že bude brát energii z přírody a slunce. Ano, energie proudící vody je skrytá energie sluneční, která vodu vypařila z moří a řek, nahnala nad kopce a hory a v podobě deště je nechává znovu a znovu protékat koryty řek a potoků.
Nemusíte vyrábět turbíny a rozsvítit svůj dům či město, jsme zatím malí průzkumníci, začněme mlýnkem na potoce. Když přes dynamo rozsvítíte žárovku, nebo bude mlýnek klapat a vydávat zvuky, natočte nám to na video a pošlete na FB Školní zahrada. Třeba tím inspirujete další průzkumníky, budoucí inženýry a energetiky.
Pomůcky: Nepotřebujete nic, snad jen sítko, štěteček a bílou misku, v chladnějším počasí holínky
Chůze potokem je pro děti velkou atrakcí. V chladnějším počasí jsou nutné holínky a v závislosti na délce pochodu a hlavně doby, dokdy se dostaneme domů, důrazná instruktáž, jak se nenamočit. Je třeba stále sledovat hloubku, která se bude měnit (zkoumat a opatrně našlapovat). Je třeba jít pomalu, abyste si do holínek nenabrali vodu, a dát si rozestupy, aby vám do nich nenacákali vodu ostatní.
V teplém počasí lze jít bosky; nutné je pouze vyhodnotit, jestli je potok čistý a nehrozí skleněné střepy, plechovky apod. Našlapujte přesto opatrně. Koneckonců tak budete lépe vnímat rozdíl mezi bahnem, pískem, kamínky…
A všímejte si, co tu všechno žije. V tekoucí vodě je lovení bezobratlých tvorů odlišné a i živočichové vypadají jinak. Aby je proud neodnesl, jsou opatřeni přísavkami či různými háčky, kterými se přichytávají k podkladu. Chytáme je tak, že obracíme kameny a hledáme na nich přichycené živočichy nebo cedníkem propíráme bahno. Také je možné sítko upevnit v toku a počkat si, co se zachytí. Štětečkem tvorečky přemisťujeme do misky s vodu. Co se týče přechovávání, mají živočichové tekoucích vod větší nároky na prokysličenou, čistější a chladnější vodu.
A vůbec snaha živočichům neublížit je samozřejmostí. A to nejenom špatnou manipulací, ale i tím, že živočicha dýchajícího žábrami necháme na suchu nebo naopak živočichovi dýchajícímu vzdušný kyslík neumožníme se z vody dostat. Když si nejsme jistí, kde by chtělo zvířátko být, nakloníme misku s vodou tak, aby mělo možnost si vybrat. Také pozor na ponechání živočichů na slunci, a už vůbec ne pod lupou!
Pomůcky: Potřebujete desku, fošnu nebo prkno, abyste s ní zakryli kus trávníku
Je čas na pravý biologický pokus. Ukážeme si, jak důležité je pro rostliny světlo, díky němuž u nich dochází k fotosyntéze a vzniku cukrů, kterými se rostlina živí. Když svítí slunce, tráva vesele vyrábí látky, roste, je zelená a šťavnatá. Co když ji na den, dva tři, týden nebo i rok toto světlo sebereme?
Na obrázku vidíte odkryté okno do Země, kde díky tmě nerostou zelené rostliny, ale rádi se tu ukrývají třeba slepýši. Toto okno jsme zavřeli na celý rok. Zkuste to také, ale jen za týden a porovnejte trávník pod oknem a ten okolo.
Svá vědecká pozorování, fotky, obrázky, nákresy i odborné články prosím směle publikujte na FB Školní zahrada. Odkrývejte okno každý den a foťte rozdíly mezi zakrytým a nezakrytým trávníkem, klidně pokrčujte i po skončení měsíce školních zahrad.
A pokud budete mít toto okno na zahradě trvale, stane se domovem půdních breberek, mravenců, stonožek, mnohonožek, stínek a svinek, chlupulí a svinulí, pavouků a larev drabčíků, žížal, slimáků, střevlíků a nebo třeba zimujících ploštic.
Pomůcky: Potřebujete teploměr nebo dva nebo tři, hodí se bílá krabice a nebo bílý deštník
Teplota je nejvýznamnější veličinou při předpovědi počasí. Zajímá nás, jestli bude pršet a zda bude teplo. Ale my se dozvíme teplotu ve dvou metrech nad zemí v bílé meteorologické budce. Ale jaká je teplota doma v obýváku, jaká ve sklepě a na půdě? Jaká je teplota půdy (myšleno země), jak vypadá teplota na zahradě, na louce, v lese, v rybníku? A jak se bude měnit teplota během dne?
Kupte si pár okenních teploměrů (dejte pozor, aby měřily stejně). A vrhněte se na pokus. Správně svým teploměrům vyrobte meteorologickou budku z bílé krabice od bot. Nastříhejte jí lamely, aby dovnitř mohl vzduch. Nikdy neměřte teplotu na slunci, vždy ve stínu. To potom totiž neměříte teplotu okolí, ale teplotu teploměru a bude záležet víc na jeho barvě než teplotě okolí.
Zjistěte čas, kdy je během dne venku nejchladněji. Kdy je naopak nejtepleji. Jaký rozdíl teplot má rybník a louka dopoledne a jaký večer? Jak se mění teplota půdy během dne?
Svá pozorování zaznamenávejte do tabulek a grafů a dejte nám o nich vědět. Pokud chcete vědět, jak vypadá průběh teplot ve vašem okolí nebo na místě, kam se chystáte na víkend, zabrouzdejte sem: https://weathercloud.net/ a jděte do mapy.
Pomůcky: Potřebujete zápalky nebo křesadlo, duté zrcadlo a nebo lupu
Rozdělat oheň není žádná věda, řeknete si, ale najít správné dřevo, naučit se škrtnout sirkou tak, aby hned zase nezhasla nebo vás naopak nepopálila, to vyžaduje zručnost a zkušenost.
Vyrazte na výlet, sebou sirky nebo jiný nástroj na zapalování ohně a na bezpečném místě, kde je po ruce voda, a kde nemůže nic chytit, se pusťte do zapalování ohně. Tady je několik rad začátečníkům:
- Když děláte oheň, začnete sběrem dřeva, když už oheň hoří, neodbíhejte, buď vám mezitím zhasne, nebo naopak zapálí okolí.
- Nachystejte si na zapálení jemné suché dřevo, nejlépe tzv. chrastí jehličnatých stromů, pokud je vlhko, trhejte spodní suché větve stromů, jsou nejsušší.
- Nalámejte si dostatek chrastí najemno (asi na 20cm délku), položte do ohniště a mírně nadzvedněte a podpalujte ho ze spodu, aby plameny pronikaly vzhůru skrze klacíky.
- Sirku po škrtnutí držte plamenem dolů a pomalu jí otáčejte, ať spaluje sama sebe, rozhoří se a pak teprve zapalujte dřevo.
- Na ohni si upečte buřty, jablka nebo těstové hady (mouka, olej, voda, prášek do pečiva, sůl), v popelu brambory, v kotlíku čaj nebo guláš, ať oheň nehoří zbytečně
- Až dřevo dohoří, uhlíky důkladně prolijte vodou (nebo počurejte) a ohniště zamaskujte hlínou, ať po vás nic v přírodě nezůstane
A vězte, že ve dřevu je ukryta energie Slunce, kterou si pálením bereme zpět. Klacky jsou vlastně sluneční konzervy. Slunce, tedy jeho světlo, svítí na listy stromů, ty vyrábí cukry a z nich stavební látky a díky tomu strom roste. Až uschne, nebo je pokácen, stává se zásobárnou energie pro naše táboráky a živin pro další les.
MĚSÍC ŠKOLNÍCH ZAHRAD
pro vás připravili: