1. Využívejte své nejbližší okolí a reálné situace. Fyzika je opravdu všude kolem nás, objevte ji s dětmi a stane se součástí přirozeného vzdělávání.
2. Pokud začínáte, vyzkoušejte nejprve krátkou aktivitu a pak přidávejte další. Čím častěji vyrážíte s dětmi ven, tím víc fyziky objevíte. Venku čeká interaktivní učebna, která nabízí záplavu pomůcek, zdarma, celý rok, každý den něco nového.
3. Neučte venku "jen" fyziku, objevujte s dětmi souvislosti skrze spojení předmětů do "SCIENCE". Ideálně s kolegou už plánujte učení venku. Tam kde se fyzika propojí s biologií, matematikou či chemií vše dává větší smysl i dopad.
4. Sdílejte své lekce, zážitky i otázky v uzavřené FB skupině Učíme a hrajeme si venku nebo na tym@ucimesevenku.cz
JAK učit fyziku venku?
KDE venku je fyzika?
Vše živé, co kolem nás roste a běhá, tak roste a běhá s ohledem na fyzikální pravidla. Jen stavba těla: list, kmen, stonek, ale i kost nebo ptačí pero mají tvar, který díky momentu setrvačnosti zaručuje v tom správném směru pevnost, v jiném umožňuje pružnost a ohyb.
Veškerý pohyb (lokomoce) počítá s třením a gravitací – a jde-li o pohyb vodou nebo vzduchem, pak s hydromechanikou a aerodynamikou. Princip páky je i práce s lopatou či zahradnickými nůžkami.
Venku také fouká vítr, tečou řeky a potoky. Všimněte si podivuhodné vody: co všechno umožňuje její povrchové napětí, jak vznikají, běží, skládají se a odrážejí vlny, kdy a kde vzniká led. Vnímejte chlad při přeměně skupenství, sledujte sublimaci sněhu. Měřte teploty v lese, na louce, pod vodou a v půdě.
Poslouchejte, jak se zvuk odráží od rovné stěny, jak od vlnitého plechu, od klenby v podloubí. Zatelefonujte si trubkou zábradlí nebo si vyrobte dendrofon z klacků, píšťalku z vrbového prutu nebo stonku křídlatky. Naučte se pískat na trávu.
A nezapomeňte na fyziku vesmíru, cykly v přírodě, délku dne a noci. Pozorujte planety, hvězdy, měsíc. Vyrobte si sluneční hodiny...
Inspirace CO učit z fyziky venku?
MECHANIKA A MOMENT SETRVAČNOSTI
V čem se liší trn růže a trnky?
Jak rostliny využívají „fyzikální“ zákony?
Kde v přírodě najdeme eliptický, „U“ či „I“ profil?
Jak se člověk inspiroval od přírody při vyrábění nástrojů?
MECHANIKA
(čas 0:09 -1:02) MOMENT SETRVAČNOSTI
(čas 1:04 - 2:58) ELIPTICKÝ PROFIL
(čas 2:59 - 4:16) „U“ PROFIL
(čas 4:18 - 5:37) „I“ PROFIL
FYZIKA NA ZAHRADĚ
Zdánlivě obyčejná nářadí nabízí mnoho "fyzikálních vychytávek".
Objevte z jiného pohledu RÝČ, MOTYKU, LOPATU,
VIDELO, KOLEČKO či NŮŽKY.
FYZIKA NA ZAHRADĚ
(čas 0:07-1:18) RÝČ – NAMÁHÁNÍ V TLAKU
(čas 1:20-2:14) MOTYKA – ELIPTICKÝ PROFIL A IMPULSOVÁ VĚTA
(čas 2:15-3:30) LOPATA – STABILITA
(čas 3:32-4:14) VIDLE – STABILITA A ELIPTICKÝ PROFIL
(čas 4:16-5:16) KOLEČKO – PÁKA A VALIVÝ ODPOR
(čas 5:18-5:30) NŮŽKY – PÁKA A NAMÁHÁNÍ V STŘIHU
AKUSTIKA VENKU
Vyrobte si klarinet z křídlatky nebo objevte,
jak funguje píšťalka, ozvěna a odraz vlnění.
Otestujte vše nejen v přírodě, ale i ve městě.
AKUSTIKA
(čas 0:08 - 3:10) PÍŠŤALKA – ZVUK V UZAVŘENÉM SLOUPCI VZDUCHU
(čas 3:11 - 7:40) KLARINET Z KŘÍDLATKY – ZVUK V OTEVŘENÉM SLOUPCI VZDUCHU
(čas 7:41 - 12:30) OZVĚNA – ODRAZ VLNĚNÍ
OPTIKA VENKU
Vyrobte si duhu. Objevte interferenci.
Pozorujte světlo jako vlnění i jeho lom.
Z vody vyrobte čočku, která umí něco zapálit (bezpečně).
OPTIKA
(čas 0:08 - 1:34) OPTIKA V ATMOSFÉŘE – DUHA, LOM SVĚTLA
(čas 1:34 - 2:52) SVĚTLO JAKO VLNĚNÍ – INTERFERENCE
(čas 2:53 - 3:34) FRESNELOVA SPOJKA – LOM SVĚTLA A OHNISKO
(čas 3:34 - 4:20) VODA JAKO ČOČKA – LOM SVĚTLA A OHNISKO
(čas 4:26 - 5:02) DUTÉ ZRCADLO – ODRAZ SVĚTLA A OHNISKO
HYDRODYNAMIKA VENKU
Objevte v terénu záhady poletujících semínek, tekoucí vody,
levitujícího míčku nebo létajícího talíře.
Zažijte venku hydrodynamiku na vlastní oči.
kapitoly - HYDRODYNAMIKA:
(čas 0:08 - 2:48) LÉTAJÍCÍ SEMÍNKA – LAMINÁRNÍ A TURBULENTNÍ PROUDĚNÍ
(čas 2:51 - 3:43) LEVITUJÍCÍ MÍČEK – BERNOULLIOVA ROVNICE
(čas 3:45 - 4:50) LÉTAJÍCÍ TALÍŘ – BERNOULLIOVA ROVNICE
KŘIVKY VENKU
Objevte hyperbolu na hladině nebo ve slunečních hodinách.
Vyrobte si venku paraboloid. Pomocí řetězu či lana sledujte sinusoidy,
šroubovice a vlnění v přímém přenosu.
kapitoly KŘIVKY:
(čas 0:08 - 1:28) VLNKY NA HLADINĚ – HYPERBOLA
(čas 1:30 - 3:10) SLUNEČNÍ HODINY - HYPERBOLA
(čas 3:14 - 4:14) ROZTOČENÁ HLADINA – PARABOLOID
(čas 4:16 - 6:52) ROZTOČENÝ ŘETĚZ – ŠROUBOVICE A SINUSOIDA
(čas 6:53 - 7:46) ŘETĚZ vlnění na volném konci - ŠROUBOVICE a SINUSOIDA
(čas 7:48 – 8:15) SMRKOVÁ ŠIŠKA – ŠROUBOVICE A SINUSOIDA
(čas 8:17 - 9:00) PROVĚŠENÉ VLÁKNO – ŘETĚZOVKA
(čas 9:02 - 10:27) JIZVY NA BORCE STROMŮ – TRANSFORMACE FUNKCE
TERMODYNAMIKA VENKU
Vyrobte si horkovzdušný balón.
Všímejte si fyziky při opékání na ohni i
na dilatačních spárách ve městě.
kapitoly - TERMODYNAMIKA:
(čas 0:08 - 0:45) JINOVATKA – DESUBLIMACE
(čas 0:48 - 3:40) PEČENÍ NA OHNI – PŘEDÁVÁNÍ TEPLA
(čas 3:45 - 6:18) BALÓN – ARCHIMÉDŮV ZÁKON
(čas 6:20 - 7:17) MOST - DILATAČNÍ SPÁRY
FYZIKU VENKU
PRO VÁS TVOŘÍ
TOMÁŠ KRÁSENSKÝ
Všestranný učitel Gymnázia Jihlava. Renesanční osobnost, která vás vtáhne venku nejen do fyziky, ale i do ornitologie, matematiky, biologie a skončíte až u noční oblohy.
ZUZKA HAVLÍNOVÁ
Autorka videí, profesionální fotografka a kameramanka. Díky spolupráci se Zuzkou vzniká většina videí pro Učíme se venku.
JUSTINA DANIŠOVÁ
Testování, hraní a vymýšlení snadných her a lekcí ven. Příprava webu a youtube. Metodik Vzdělávacího centra TEREZA.
1. Baví vás fyzika venku?
2. Máte doporučení na pomůcky ven?
3. Chcete sdílet své vlastní lekce a nápady ven?
Napište nám na tym@ucimesevenku.cz
Proč se učit venku?
Odhalte 7 důvodů
nebo se začtěte do knih níže.