1. Využívejte své nejbližší okolí a reálné situace. Fyzika je opravdu všude kolem nás, objevte ji s dětmi a stane se součástí přirozeného vzdělávání.

 

2. Pokud začínáte, vyzkoušejte nejprve krátkou aktivitu a pak přidávejte další. Čím častěji vyrážíte s dětmi ven, tím víc fyziky objevíte. Venku čeká interaktivní učebna, která nabízí záplavu pomůcek, zdarma, celý rok, každý den něco nového.

 

3. Neučte venku "jen" fyziku, objevujte s dětmi souvislosti skrze spojení předmětů do "SCIENCE". Ideálně s kolegou už plánujte učení venku. Tam kde se fyzika propojí s biologií, matematikou či chemií vše dává větší smysl i dopad.

 

4. Sdílejte své lekce, zážitky i otázky v uzavřené FB skupině Učíme a hrajeme si venku nebo na tym@ucimesevenku.cz 

 

JAK učit fyziku venku?

 

KDE venku je fyzika?

 

Vše živé, co kolem nás roste a běhá, tak roste a běhá s ohledem na fyzikální pravidla. Jen stavba těla: list, kmen, stonek, ale i kost nebo ptačí pero mají tvar, který díky momentu setrvačnosti zaručuje v tom správném směru pevnost, v jiném umožňuje pružnost a ohyb. 

 

Veškerý pohyb (lokomoce) počítá s třením a gravitací – a jde-li o pohyb vodou nebo vzduchem, pak s hydromechanikou a aerodynamikou. Princip páky je i práce s lopatou či zahradnickými nůžkami. 

 

Venku také fouká vítr, tečou řeky a potoky. Všimněte si podivuhodné vody: co všechno umožňuje její povrchové napětí, jak vznikají, běží, skládají se a odrážejí vlny, kdy a kde vzniká led. Vnímejte chlad při přeměně skupenství, sledujte sublimaci sněhu. Měřte teploty v lese, na louce, pod vodou a v půdě. 

 

Poslouchejte, jak se zvuk odráží od rovné stěny, jak od vlnitého plechu, od klenby v podloubí. Zatelefonujte si trubkou zábradlí nebo si vyrobte dendrofon z klacků, píšťalku z vrbového prutu nebo stonku křídlatky. Naučte se pískat na trávu. 

 

A nezapomeňte na fyziku vesmíru, cykly v přírodě, délku dne a noci. Pozorujte planety, hvězdy, měsíc. Vyrobte si sluneční hodiny...

Inspirace CO učit z fyziky venku?

V čem se liší trn růže a trnky? Jak rostliny využívají „fyzikální“ zákony? Kde v přírodě najdeme eliptický, „U“ či „I“ profil?
Zdánlivě obyčejná nářadí nabízí mnoho fyziky. Objevte z jiného pohledu RÝČ, MOTYKU, LOPATU, VIDELO, KOLEČKO či NŮŽKY
Objevte interferenci. Pozorujte světlo jako vlnění i jeho lom.
Díky čemu vydává zvuk vrbová píšťalka, či klarinet z křídlatky?
Objevte hyperbolu na hladině nebo ve slunečních hodinách. Vyrobte si venku paraboloid. Pomocí řetězu či lana sledujte sinusoidy, šroubovice a vlnění v přímém přenosu.
Objevte v terénu záhady poletujících semínek, tekoucí vody, levitujícího míčku nebo létajícího talíře.
Vyrobte si horkovzdušný balón, všímejte si fyziky při opékání na ohni či pozorování jinovatky a dilatačních spár ve městě.
Vše živé, co kolem nás roste a běhá, tak roste a běhá s ohledem na fyzikální pravidla.
Ohlédnutí za seminářem Fyzika venku (Chaloupky 2020)
Prozkoumat aeromechaniku nažek listnatých stromů.
Vyzkoušej, měření účinnosti odrazu pružné kuličky a zda je t schopena odrazit se alespoň 5x.
Prozkoumat, jak a proč šiška reaguje na vlhkost.
Prozkoumat zda a jak funguje sypný úhel při sypání sypkých materiálů.
Postavit si vlastní houpačku a vyzkoušet, jak v praxi funguje dvojzvratná páka..
Otestujte, zda rostliny kolem vás (v bytě, na zahradě) dokážou být SUPERNESMÁČIVÉ.
Vymyslet a sestavit prototyp funkční váhy z klacíků. Zvážit v terénu na vlastní váze co je lehčí, a co těžší.
Vyzkoušet si improvizované domácí měření velmi malých hmotností
Jakým způsobem bude klesat pivní (nebo jiná pěna, jar…) pěna, půjde o lineární závislost na čase, nebo bude klesat logaritmicky či snad exponenciálně.

MECHANIKA A MOMENT SETRVAČNOSTI

V čem se liší trn růže a trnky?

Jak rostliny využívají „fyzikální“ zákony?

Kde v přírodě najdeme eliptický, „U“ či „I“ profil? 

Jak se člověk inspiroval od přírody při vyrábění nástrojů? 

MECHANIKA

(čas 0:09 -1:02) MOMENT SETRVAČNOSTI
(čas 1:04 - 2:58) ELIPTICKÝ PROFIL 
(čas 2:59 - 4:16) „U“ PROFIL 
(čas 4:18 - 5:37) „I“ PROFIL 

FYZIKA NA ZAHRADĚ

Zdánlivě obyčejná nářadí nabízí mnoho "fyzikálních vychytávek".
Objevte z jiného pohledu RÝČ, MOTYKU, LOPATU,
VIDELO, KOLEČKO či NŮŽKY

FYZIKA NA ZAHRADĚ

(čas 0:07-1:18) RÝČ – NAMÁHÁNÍ V TLAKU
(čas 1:20-2:14) MOTYKA – ELIPTICKÝ PROFIL A IMPULSOVÁ VĚTA
(čas 2:15-3:30) LOPATA – STABILITA
(čas 3:32-4:14) VIDLE – STABILITA A ELIPTICKÝ PROFIL
(čas 4:16-5:16) KOLEČKO – PÁKA A VALIVÝ ODPOR
(čas 5:18-5:30) NŮŽKY – PÁKA A NAMÁHÁNÍ V STŘIHU

AKUSTIKA VENKU

Vyrobte si klarinet z křídlatky nebo objevte,
jak funguje píšťalka, ozvěna a odraz vlnění.

Otestujte vše nejen v přírodě, ale i ve městě.

AKUSTIKA

(čas 0:08 - 3:10) PÍŠŤALKA – ZVUK V UZAVŘENÉM SLOUPCI VZDUCHU
(čas 3:11 - 7:40) KLARINET Z KŘÍDLATKY – ZVUK V OTEVŘENÉM SLOUPCI VZDUCHU
(čas 7:41 - 12:30) OZVĚNA – ODRAZ VLNĚNÍ

OPTIKA VENKU

Vyrobte si duhu. Objevte interferenci.
Pozorujte světlo jako vlnění i jeho lom.
Z vody vyrobte čočku, která umí něco zapálit (bezpečně). 

OPTIKA

(čas 0:08 - 1:34) OPTIKA V ATMOSFÉŘE – DUHA, LOM SVĚTLA
(čas 1:34 - 2:52) SVĚTLO JAKO VLNĚNÍ – INTERFERENCE
(čas 2:53 - 3:34) FRESNELOVA SPOJKA – LOM SVĚTLA A OHNISKO
(čas 3:34 - 4:20) VODA JAKO ČOČKA – LOM SVĚTLA A OHNISKO
(čas 4:26 - 5:02) DUTÉ ZRCADLO – ODRAZ SVĚTLA A OHNISKO

HYDRODYNAMIKA VENKU

Objevte v terénu záhady poletujících semínek, tekoucí vody,
levitujícího míčku nebo létajícího talíře.
Zažijte venku hydrodynamiku na vlastní oči. 

kapitoly - HYDRODYNAMIKA:

(čas 0:08 - 2:48) LÉTAJÍCÍ SEMÍNKA – LAMINÁRNÍ A TURBULENTNÍ PROUDĚNÍ
(čas 2:51 - 3:43) LEVITUJÍCÍ MÍČEK – BERNOULLIOVA ROVNICE
(čas 3:45 - 4:50) LÉTAJÍCÍ TALÍŘ – BERNOULLIOVA ROVNICE

KŘIVKY VENKU

Objevte hyperbolu na hladině nebo ve slunečních hodinách.
Vyrobte si venku paraboloid. Pomocí řetězu či lana sledujte sinusoidy,
šroubovice a vlnění v přímém přenosu.

kapitoly KŘIVKY:

(čas 0:08 - 1:28) VLNKY NA HLADINĚ – HYPERBOLA
(čas 1:30 - 3:10) SLUNEČNÍ HODINY - HYPERBOLA
(čas 3:14 - 4:14) ROZTOČENÁ HLADINA – PARABOLOID
(čas 4:16 - 6:52) ROZTOČENÝ ŘETĚZ – ŠROUBOVICE A SINUSOIDA
(čas 6:53 - 7:46) ŘETĚZ vlnění na volném konci - ŠROUBOVICE a SINUSOIDA 
(čas 7:48 – 8:15) SMRKOVÁ ŠIŠKA – ŠROUBOVICE A SINUSOIDA
(čas 8:17 - 9:00) PROVĚŠENÉ VLÁKNO – ŘETĚZOVKA
(čas 9:02 - 10:27) JIZVY NA BORCE STROMŮ – TRANSFORMACE FUNKCE 

TERMODYNAMIKA VENKU

Vyrobte si horkovzdušný balón.
Všímejte si fyziky při opékání na ohni i 
na dilatačních spárách ve městě.

kapitoly - TERMODYNAMIKA:

(čas 0:08 - 0:45) JINOVATKA – DESUBLIMACE
(čas 0:48 - 3:40) PEČENÍ NA OHNI – PŘEDÁVÁNÍ TEPLA
(čas 3:45 - 6:18) BALÓN – ARCHIMÉDŮV ZÁKON
(čas 6:20 - 7:17) MOST - DILATAČNÍ SPÁRY

FYZIKU VENKU
PRO VÁS TVOŘÍ

TOMÁŠ KRÁSENSKÝ

Všestranný učitel Gymnázia Jihlava. Renesanční osobnost, která vás vtáhne venku nejen do fyziky, ale i do ornitologie, matematiky, biologie a skončíte až u noční oblohy.

MARTIN KŘÍŽ

Skvělý lektor a mentor Učíme se venku. Programový ředitel ekocentra Chaloupky a klíčová osobnost v rozvoji a propagaci učení venku v ČR i SR.

ZUZKA HAVLÍNOVÁ

Autorka videí, profesionální fotografka a kameramanka. Díky spolupráci se Zuzkou vzniká většina videí pro Učíme se venku. 

JUSTINA DANIŠOVÁ

Testování, hraní a vymýšlení snadných her a lekcí ven. Příprava webu a youtube. Metodik Vzdělávacího centra TEREZA

1. Baví vás fyzika venku?

2. Máte doporučení na pomůcky ven?

3. Chcete sdílet své vlastní lekce a nápady ven?

Napište nám na tym@ucimesevenku.cz

Proč se učit venku?
Odhalte 7 důvodů
nebo se začtěte do knih níže.