Tahák ven

VI. PLÁNOVÁNÍ CÍLŮ a VÝUKY

JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?

1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.

2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.

3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.

4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.

TAHÁK VEN - VI. PLÁNOVÁNÍ: úroveň 1

VENKOVNÍ VÝUKU NEPLÁNUJI

Pusťte se do učení venku a rovnou se zamyslete co vše to přináší vám i dětem. Pak snadněji zvládnete fázi, kdy se vše s třídou učíte a učení se vám nemusí zdát tak efektivní. Učení venku přináší víc než jen znalosti, dává zažít učení v praxi, prohloubí sociální kompetence a mnoho dalších dovedností. Navíc se některé z nich při učení venku rozvíjejí rychleji.

AKČNÍ KROK:

Příprava na plánování učení venku

Odpovězte si na otázky:

  • Co může plánování učení venku dětem přinést?
  • Co díky plánování mohu získat já?“  

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

 

TAHÁK VEN - VI. PLÁNOVÁNÍ: úroveň 2

VYUŽÍVÁM HOTOVÉ AKTIVITY

Pokud vím, kde mohu najít inspiraci (ať už je to na webu nebo například u kolegů), mohu si aktivity poskládat tak, aby na sebe navazovaly a směřovaly k tomu, co chci, aby se děti naučily.

AKČNÍ KROK:

Najdu a vyzkouším aktivity, které dětem i mně sedí a navazují na sebe

Věnujte čas prozkoumání webu (https://ucimesevenku.cz/co-se-ucit-venku/) a najděte 3 připravené navazující aktivity k jednomu tématu, vyzkoušejte je s vašimi dětmi.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - VI. PLÁNOVÁNÍ: úroveň 3

PLÁNUJI DÍLČÍ KROKY

Najděte své oblíbené téma a naplánujte si, jak ho (nebo jeho kousek) budete učit venku. Připravte se na učení venku společně s dětmi v předchozích hodinách a vezměte učení venku jako vyvrcholení tématu. Prozkoumejte zdroje a najděte inspiraci. Napište si, co konkrétně se mají děti naučit. Směřujte k tomu aktivity, které s nimi budete venku dělat. Díky tomu se posunete i v plánování výuky.

AKČNÍ KROK:

Svoje oblíbené téma, které učím, si připravím na učení venku

  1. Co učím rád/a a chci to zkusit učit venku?
  2. Kde pro učení tohoto tématu venku budu hledat inspiraci?
  3. Jak sebe i děti pro učení venku namotivuji (příprava ve třídě)?
  4. Co se mají děti venku naučit?
  5. Jak se odměním, že jsem se do toho pustil/a?

A až si takovou výuku vyzkoušíte, tak si ještě odpovězte na tuhle otázku:

     6. V čem mi plánování pomohlo/vyplatilo se mi?


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - VI. PLÁNOVÁNÍ: úroveň 4

PLÁNUJI CELÉ HODINY VENKU I JEJICH CÍLE

Když vím, kam chci dojít, tak tam dojdu snadněji, rychleji a mohu se těšit z toho, že jsem cíle dosáhl/a. I děti by měly vědět, co se v hodině mají naučit nebo zažít. Při promýšlení cíle hodiny rovnou promýšlím, jak si u dětí ověřím, že cíle dosáhly.

AKČNÍ KROK:

Každá moje hodina venku má svůj cíl, který s dětmi umíme dosáhnout

Odpovězte si na otázky a pusťte se do toho …

  1. Jaký je můj pedagogický cíl – co se mají děti naučit?
  2. Jak si ověřím, že děti cíle dosáhly (naučily se to, co jsem plánoval/a)?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - VI. PLÁNOVÁNÍ: úroveň 5

PŘIPRAVUJI A VYTVÁŘÍM CELÉ HODINY

Zdokonaluji se v plánování – Jsou moje cíle reálné (např. smart)? Jak moje hodiny na sebe navazují? Vycházím z toho, co jsem se dozvěděl/a od dětí na konci minulé hodiny (propustky, diskuse v kruhu nebo další reflektivní nástroje/důkazy o učení)? Využívám děti jako pomocníky při plánování? Jak?

AKČNÍ KROK:

Zdokonaluji se v tvorbě cílů
a začínám zapojovat děti do plánování

Vyberte si vhodné téma a zeptejte se dětí (diskuse v předchozí hodině, psaní na lístečky nebo tabuli), co by chtěly v tématu venku objevovat, tvořit, bádat, učit se. Sepište si možnosti, které navrhují a využijte je při příprava následující hodiny.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - VI. PLÁNOVÁNÍ: úroveň 6

PLÁNUJI A PŘIPRAVUJI VĚTŠÍ VÝUKOVÉ BLOKY

Výuku venku už systematicky předem promýšlím. Myslím na cíle, dělám si dlouhodobý plán. Zaměřuji se i na to, abych získával důkazy o učení dětí (vyplněný pracovní list, z něhož si ověřím, že se děti opravdu naučily to, co jsem chtěl/a, jejich odpovědi v závěrečné diskusi – při plánování si promyslím otázky do diskuse, výstupy). Pravidelně zapojuji děti do plánování výuky. Přes všechno plánování si umím poradit s tím, když nás venku něco zaujme a dát prostor improvizaci své i dětí.

AKČNÍ KROK:

Mám promyšleno, jak budu sledovat důkazy o učení dětí a dávám prostor improvizaci

Můžete zapojit děti nejen do plánování cílů ale i do hledání důkazů, že cíle bylo dosaženo. Zeptejte se na otázky:

  1. Naše nejbližší venkovní lekce potřebuje zacílit. Co přesně z tématu……(např. Hmyz, dřeviny, zlomky, páka atd.) chcete venku řešit? S jakým cílem vyrazíme ven?
  2. Co budeme venku konkrétně dělat, aby cíle bylo dosaženo?
  3. Jak zjistíme, že jsme cíle/ů dosáhli?

Sledujte, kdy se naskytne možnost využít příležitost a improvizovat.
Jaké to bylo pro vás, pro děti nechat se strhnout a odchýlit je od původně připraveného?


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - VI. PLÁNOVÁNÍ: úroveň 7

VÝUKU VENKU PLÁNUJI DLOUHODOBĚ

Zaměřuji se na to, aby mé učení vycházelo z dlouhodobých cílů, každá hodina měla cíl a ověřuji si, že je s dětmi naplňujeme. Zapojuji děti do plánování a vyhodnocování výuky. Vnímám, jak naplňuji ŠVP. Zaměřuji se na mezipředmětové vztahy a při plánování výuky myslím na to, jak předměty propojovat. Všímám si, kde se mi to daří. Přemýšlím, jak učení venku přiblížit ostatním kolegům.

AKČNÍ KROK:

Cíleně naplánuji blok, kde se zaměřím na mezipředmětovou výuku

Zkuste oslovit kolegy z jiných předmětů/tříd a naplánujte s nimi výuku venku s propojením tam, kde to je přínosné.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - VI. PLÁNOVÁNÍ: úroveň 8

VENKU UČÍM PODLE ROČNÍHO STRATEGICKÉHO PLÁNU

Pracuji na tom, aby se učení venku stalo běžnou součástí nejen mé výuky, ale bylo běžné na celé naší škole. Mohu začít tím, že mám svůj plán na školní rok, plány na kratší období a ty pak mohu probírat a sdílet s kolegy, a tím je motivovat, aby i oni zkusili učit venku.

AKČNÍ KROK:

Motivujte ostatní a sdílejte s nimi svůj roční plán

Odpovězte si na otázky:

  • Koho z mých kolegů učení venku zajímá?
  • Jak a s čím je oslovím?
  • Jak můj strategický plán venkovní výuky může mé kolegy inspirovat/podpořit?

Co dál můžete dělat?

  • napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech,
  • sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku,
  • pojeďte s námi na seminář jako spolulektor,
  • staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.