Tahák ven
X. UČENÍ MÍSTEM A PRO MÍSTO
JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?
1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.
2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.
3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.
4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.
Venkovní prostředí je úžasnou kulisou pro učení. Vyrážejte ven kdykoliv máte chuť a prostor. Zároveň se pomalu můžete začít dívat na prostředí kolem sebe nejen jako na příjemné místo, ale také předmět zájmu vaší výuky i zdroj pomůcek. Všímat si toho, co děti venku zajímá, k čemu je to táhne a jak by bylo možné tato místa do výuky začlenit a využít.
AKČNÍ KROK:
Vyražte ven a všímejte si, co vše je kolem vás a co venku děti zajímá
Dopřejte si trochu volnější hodinu, jejímž cílem bude lépe poznat své okolí a sbírání materiálu pro další výuku.
- Co děti venku oslovuje a láká?
- Jaká místa jsou pro děti zajímavá a proč?
- Jaké přírodniny si rády berou do rukou, zkoumají, hrají si s nimi?
- Jak by se tato místa a to, co se na nich nachází dalo využít pro výuku?
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Místa kolem školy skrývají mnoho objevů, příběhů, čísel, logických úloh, souvislostí a praxe. Prozkoumejte s dětmi vybrané místo (strom, zahradu, park, ulici, pomník, náměstí či potok). Vyberte si jedno místo, které děti i vás zajímá a zaměřte výuku na něj. Objevte co nejvíc příběhů, tajemství, zkušeností, které vám místo nabízí. Objevte cestu, jak se okolí školy může stát vaší novou interaktivní učebnou.
AKČNÍ KROK:
Vezměte děti na 1 hodinu ven a udělejte z místa předmět výuky
Jak postupovat?
- Ideálně si s dětmi vyberte společně místo, které chcete zkoumat – v daném tématu, předmětu, cíli, který si stanovíte.
- Nejprve prozkoumejte místo fyzicky (co tu roste, žije, jaké materiály tu jsou, jaké situace se tu odehrávají), zapište to nejdůležitější. Vyfoťte či nakreslete místo.
- Jaké další informace můžete získat? Z jakých zdrojů? Koho se můžete zeptat? Co si kde můžete přečíst?
- Nezapomeňte se za celou hodinou ohlédnout. Jak proběhla? Co přinesla vám? Co přinesla dětem? Co a jak fungovalo? Jak se vám podařilo zapojit možnosti místa do výuky?
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Rozšiřte si obzory. Vytvořte další hodinu nebo prostor pro učení venku. Prozkoumejte nový prostor v blízkém okolí. Vytvořte hodinu do předmětu nebo k tématu, které jste venku ještě neučil/a. Zapojte děti a jejich znalosti o okolním prostředí.
AKČNÍ KROK:
Vytvořte hodinu, která bude postavená na zkušenostech dětí s místem
Znají vaše děti dobře okolí své školy? Připravte hodinu, kde budou mít možnost své dosavadní poznatky projevit a zúročit. Nechte je pracovat ve skupinkách. Bude to měřicí projekt do matematiky? Slohové cvičení po výpravě ven? Bádání venku? Mapa města či vesnice?
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Při propojování výuky a reálného prostředí se dříve nebo později dostane na řadu téma střetu s realitou a možnosti toho, jak lze místo kolem nás zlepšovat a měnit.
AKČNÍ KROK:
Využijte konkrétní problém ve vašem okolí ve výuce
- Společnou diskusí s dětmi zvolte jedno téma, jeden problém v okolí školy.
- Proberte možnosti, co by se s tímto problémem všechno dalo dělat.
- Poté rozeberte, co vše je k řešení problému třeba a co je ve vašich možnostech udělat a změnit.
- Podpořte děti k tomu, aby trénovali vlastní akceschopnost a přesvědčení, že mohou něco změnit.
Pozn. je třeba, aby to byl problém adekvátní k věku dětí – nejen z hlediska jeho pochopení a pochopení jeho souvislostí, ale i možností řešení. Dle věku a dovedností dětí můžete zmapovat např. ptačí nebezpečí kolem školy (vhodná krmítka, budky, skleněné tabule), převažující krátce střižené trávníky, hromadění odpadků kvůli nedostatku košů, zřízení kompostu v zahradě školy, zalévání záhonků dešťovou vodou, vybudování venkovní dílny či laboratoře, zkoumání kvality vody v potoce, mapování výskytu míst vhodných pro zimoviště ježků, budování domků pro zvířecí sousedy.
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.
Pokud máte podrobně zmapované své okolí a propojujete výuku uvnitř i venku společně s reáliemi místa, ve kterém se nacházíte, udělejte další krok. Vykročte za hranici pozemku a nejbližšího okolí. Oslovte osoby či samosprávu a zjistěte jejich pohled na věc. Třeba poznáním jejich pohledu na věc vznikne nová příležitost, jak se díky reálné zkušenosti něco nového dozvědět a naučit.
AKČNÍ KROK:
Zapojte aktéry mimo školu
Zajímejte se o dění ve vaší obci či městě jak na přírodní, tak kulturní rovině a hledejte způsoby, jak do něj vtáhnout i děti. Vytvořte příležitost, aby se mohly bavit a diskutovat s lidmi, kteří jsou znalí dění ve vašem místě. Hledejte společně možnosti pro vytvoření společného projektu. Rozšiřte výuku mimo budovu školy a její pozemek, mimo běžné učitele. Můžete např. uspořádat venkovní diskuzi či návštěvu u pamětníků, vytvořit dočasnou stezku se zajímavostmi a příběhy, které děti objeví, uspořádejte řemeslnou dílnu, opakovaně pořádejte sběry odpadků se zapojením veřejnosti, připravte ve spolupráci s odborníky komentovanou procházku, kde budou část výkladu vést děti, staňte se dobrovolníky v neziskové organizaci, na zahradě, navštivte domy seniorů atd.
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.
Rozšiřujete své pole působnosti na celý region. Obzory se dětem úměrně věku rozšiřují a společně nacházíte zajímavé kontakty a dozvídáte se souvislosti o místě, kde děti tráví většinu času. Dejte dohromady mozaiku informací, které o regionu již máte a možná vám z toho i vytane téma nebo témata, která by děti chtěli prozkoumat víc. Přijít jim na kloub a třeba i něco ve svém okolí změnit.
AKČNÍ KROK:
Zapojte děti do tvorby projektu na úrovni regionu
Vzhledem k tomu, že se jedná o věc většího rozsahu, máte zároveň možnost propojovat předměty a určitě do společného díla zapojit i další kolegy, kteří vám pomohou celý proces řídit, kdykoliv, kdy bude potřeba.
- věnujte dostatečný prostor mapování možností regionu, co je možné a není, co by děti chtěly, co jim to může přinést, v čem to bude prospěšné pro jejich proces učení
- stanovte si téma pro třídu či jednotlivé skupinky a dohodněte si, kdo bude mít co na starosti
- vytvořte si harmonogram, soupis jednotlivých kroků, které je třeba udělat, kdo je za který zodpovědný
- stanovte si časový rámec, kdy se budete projektu věnovat, zároveň je dobré si stanovit průběžné kontrolní body
- dohodněte se, jak si budete sdílet informace v průběhu
- promyslete, koho všechno potřebujete do projektu zapojit a najděte na ně kontakty
- myslete i na to, jak projekt ukončíte, jak jej budete prezentovat, jak jej zhodnotíte
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.
Děti, vy i celá škola máte již zkušenosti s menšími projekty, které ovlivňují a zlepšují okolí školy. Posuňte se ještě o kus dál a předejte dětem velkou motivaci i zodpovědnost. Nechte na nich ať zmapují místa, problémy či osoby, kterým by rádi pomohly. Učitel už není v řídící roli, ale stává se partnerem a poradcem. Samy děti si vybírají dle svého zájmu (samy či ve skupinách) jaký projekt budou tvořit.
AKČNÍ KROK:
Nechte děti objevit co a jak chtějí zlepšit v okolí školy
Jak na to:
- Dle věku dětí pomáhejte s výběrem témat, plánem i výstupy, ale myslete že jste v roli poradce ne vedoucího. Vytvořte prostor, kdy a kde si děti téma vyberou.
- Podporujte jednotlivé skupiny či celou třídu na cestě od mapování problému, sběru informací, plánování řešení až po realizaci výsledků.
- Ukažte dětem další příklady i to, že nezdar je součást cesty. Nevadí, když se vše nepodaří hned. Důležité je sbírat zkušenosti a najít chuť a vnitřní sílu měnit to co se nám v okolí nelíbí.
- Společně připravte prezentaci svých projektů i výstupů. Např. jako výstavu, film, fotokoláž či diskuzi nebo komentovaný výlet. Pozvěte rodiče, kolegy místní komunitu i média.
Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.
Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.
Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.
![](https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2021/09/IMG_6446.jpg)
Přeneste zkušenosti z vašich projektů do dalších tříd a na úroveň celé školy. Je nějaké téma v propojení s celou školou, které by bylo možné otevřít, posunout a děti se díky tomu mohou něco naučit?
AKČNÍ KROK 1:
Vytvořte projekt na úrovni celé školy
Nemusí to být nic velkého. Často i drobnostmi se úroveň prostředí místa velmi proměňuje.
Velmi důležité je zapojit do dění nějakým způsobem celou školu, zapojit žáky a studenty tak, aby mohli přijít se svým tématem. Rozšiřovat komunikační kompetence, aby byli schopní navzájem mezi ročníky sdílet své názory. A následně sdílet postup jednotlivých týmů až prezentování výsledků.
AKČNÍ KROK 2:
Vytvořte projekt na úrovni celé školy
Sdílejte svoje dosavadní zkušenosti a nasávejte inspiraci odjinud. Vytvořte prostor pro sdílení dobré praxe nejen ve vaší škole, ale ve vašem regionu i v síti škol, které učí venku po celé republice.
Chcete se rozvíjet dál tím, že budete inspirovat druhé? Nabízíme vám hned několik možností:
- napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech
- sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku
- pojeďte s námi na seminář jako spolulektor
- staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste