POMŮCKY VEN

CO NENÍ TŘEBA KUPOVAT?

Venku je mnoho pomůcek zdarma.
Navíc je zde otevřeno 24 hodin po 365 dní v roce.

POMŮCKY, KTERÉ NOSÍME VEN ČASTO

Ven stačí opravdu málo.

PODSEDÁKY A PODLOŽKY

Pro učení venku toho většinou není třeba mnoho. Ale co bereme ven téměř vždy, je taška s kartóny. Mohou se využít jako podložky na psaní i jako podsedáky na sezení. Stačí nastříhat či nařezat silnější karton na kusy o velikosti A4 (podsedáky) a A5 (podložky), zabalit do jedné nebo dvou látkových tašek a můžeme vyrazit. Nebo je možné proděravět každý kartón a přenášet je všechny na provázku. Finanční investice je 0,- Kč, jen je třeba trocha organizace při shánění tlustšího kartónu a čas při nařezávání. Většinou ale kartóny vydrží celý školní rok. Pokud je vlhko, po návratu je stačí nechat uschnout nebo na provázku zavěsit. Podsedáky jsou výborné i z gumové pěnové hmoty (např. materiál pro karimatky) a tento materiál je ještě trvanlivější.

NĚCO NA PSANÍ A KRESLENÍ

Venku stačí sada tužek spojená gumičkou (pokud můžeme vybírat, volíme světlé a svítivé barvy, lépe se v terénu hledají), pár fixů (na popis kamenů), křídy na zem. Hodí se i papíry v nepromokavém obalu. A také provázek a kolíčky pro přichycení výtvorů a snadnější sdílení.

BADATELSKÁ TAŠKA

I když nejdeme zrovna cíleně bádat, občas se nám naskytne neplánovaná příležitost k objevům. Pokud je badatelská taška malá, nosíme ji ven s třídou téměř vždy. Pak můžeme bádat, kdykoli máme příležitost či chuť. V některé třídě se utvoří badatelská skupinka, která si bere tašku na starosti, a navíc vždy místo, kam přijdeme, badatelsky prověří a objevy sdílí s ostatními. Chvíli to trvá, v některých třídách je to náročnější, ale většinou to funguje.

Naše badatelská taška většinou obsahuje: určovací klíče (tenké papírové či zalaminované), pytlík na objevy, 2-3 kelímkové lupy či kelímky od jogurtu s víčkem, levné jednoduché lupy. Někdy přidáme síťky do vody, dalekohled, teploměr či malý mikroskop a určovací knihu. A pravidelně nosíme také malou lékárničku.

KÁ PÉ ZETKA

Postupně jsme minimalizovali materiál na tvoření venku. Vyzkoušeli jsme, že stačí malá sada pomůcek, se kterými si venku zcela vystačíme, i když je nás celá třída. Ze začátku někomu vadilo, že na něj nevybylo, co potřeboval, ale časem se potvrdilo pravidlo, že umělce netvoří záplava materiálu. Umělce tvoří kreativní (divergentní) myšlení, a to umí tvořit z mála.

Naše KPZetka obsahuje malou sadu pastelek (aquarelek), křídy, voskovky, malé vodovky, pár štětců, nůžky, nůž, fixy, tužky, papíry, provázky.

Vytvořte si svou vlastní KPZetku. Otestujte, co do ní dáte a jak ji zabalíte. Dejte nám vědět, co se vám osvědčilo!

JAK SI POŘÍDIT POMŮCKY?

Stačí si je vyrobit. Zdarma. Venku.

Kameny místo lístečků

Pracovat s kameny v rukou je někdy lákavější než s papírem. Navíc kameny venku neulítnou. Najděte s dětmi vhodné kameny, popište je a pomalujte. Učení písmen, slov, čísel či slovíček venku (a pak i ve třídě) může začít. Pokud děti své pomůcky vyrábějí, učí se už při přípravě. Pokud kameny doslouží, můžete je vrátit do přírody nebo půjčit vedlejší třídě. Někdo je nechává na tajném místě v okolí školy a další skupina si je musí najít pomocí mapy a úkolů.

Pomůcky: kameny, fix, tužka, pastelky
Věk: 1. – 7. ročník ZŠ, MŠ
Čas: 5 - 40 minut, kdy: celoročně

Nálady a emoce

Kameny se výborně hodí také pro povídání o lidských emocích, mimických výrazech či náladách. Malé děti i starší žáci mohou vytvořit sami či ve skupinách sady výrazů. Je to skvělý startér pro diskuze i nástroj pro sdílení emocí, když o nich děti nechtějí moc mluvit.

Tip: Pomalujte obě strany plochých kamenů. Získáte tím 2x více možností.

Pomůcky: kameny, fix, tužka, pastelky
Věk: MŠ, ZŠ
Čas: 30 minut kdy: celoročně

Okno do mraků

Plánujete s dětmi pozorovat typy mraků? Vyzkoušejte jednoduchou motivační pomůcku. Na široký rámeček z kartónu nalepte s dětmi obrázky různých typů mraků (není třeba vše tisknout, prohlédněte časopisy či staré kalendáře). Můžete přidat i názvy typů mraků a lze dopsat i obvyklou výšku, ve které mrak vzniká. Pak už stačí jen se dívat a určovat.

Pomůcky: karton, lepidlo, obrázky mraků
Věk: MŠ, 1. – 9. ročník ZŠ, SŠ
Čas: 30 minut, kdy: celoročně

Určovací klíč
z pexesa

Kamenná předpověď

Sada oblázků se lehce stane pomůckou pro určování počasí. Stačí sesbírat vhodné kameny, pomalovat je, a pak už jen určovat, jak je venku. Na začátku baví většinou celou třídu, ale časem zůstává jen skupinka dětí, které počasí baví dlouhodobě a určují počasí pravidelně i za oknem ve třídě. Stávají  se "odborníky" a zásobují třídu aktuálním počasím.

Tip: Kameny se dají využít i při výuce cizích jazyků nebo odlišných klimatických pásem.

Pomůcky: kameny, pastelky
Věk: MŠ, 1. - 5. ročník ZŠ
Čas: 20 - 40 minut, kdy: celoročně

Připravujeme další...

Nápady a tipy, jak jednoduše vyrábět pomůcky pro venkovní výuku.
Těšte se.

Nejnovější články blogu

Sněží? Nebo teprve bude? Rozhodně využijte všestranně použitelné bílé pomůcky až napadají. Vyzkoušejte je, než roztají. Vyrazit…
Celý článek
V tomto článku přinášíme 8 otázek, na které se učitelé i ředitelé škol ptají nejčastěji.  S odpověďmi nám pomohla Mgr.…
Celý článek
Autorka článku: Zdeňka Černá Většina z nás se v dnešní době asi shodne na tom, že je…
Celý článek
Někdy je těžké odtrhnout děti od obrazovek, a to i například ve škole o přestávkách. Mobil, tablet, počítač jsou pro…
Celý článek