VENKOVNÍ VÝZVY SLABIKÁŘE
Čtu a objevuji uvnitř i venku
PODZIM
PÍSMENO J
VENKOVNÍ VÝZVY
1. venkovní výzva
JDĚTE VEN A MÁVEJTE ŠÁTKEM, JAKO KDYŽ LEJE
2. venkovní výzva
VENKU SESTAVTE JEŽKA Z VĚTVIČEK, ŠIŠEK, LISTŮ
3. venkovní výzva
JDĚTE VEN S KŘÍDOU A NAPIŠTE J NA CHODNÍK
4. venkovní výzva
JDĚTE VEN A OBTAHUJTE PŘÍRODNINY
5. venkovní výzva
NAJDĚTE NEBO VYTVOŘTE ÚKRYT PRO JEŽKA
6. venkovní výzva
VYTVARUJTE PÍSMENO J Z VĚTVIČEK NEBO KAMÍNKŮ
1. venkovní výzva
JDĚTE VEN A MÁVEJTE ŠÁTKEM, JAKO KDYŽ LEJE
DEŠŤOVÝ TANEC
CÍLE AKTIVITY:
- Být venku na čerstvém vzduchu,
- hravě se prohýbat své tělo,
- potrénovat kreativně koordinaci těla při napodobování větru a deště,
- zažít společný zpěv a tanec venku.
Čas: 5 – 15 min,
Pomůcky: stuhy/šátky/provázky/pruhy papíru
Každé z dětí si vezme stužku, šátek, provázek či proužek krepového papíru a společně vyrazíme ven. Na vhodném místě k pohybu si vyzkoušíme, jak různě můžeme pohybovat stuhou ve větru. Pokusíme se napodobit vítr, malý deštík, velký déšť či větrný výr. Na závěr si společně zazpíváme písničku Prší prší, jen se leje a u toho tančíme a máváme šátky nad hlavou a kolem sebe, jako že prší.
TIPY: Pokud máte odolnou skupinu, doporučujeme vyzkoušet tuto aktivitu nejprve ve slunný den a pak znovu když bude pršet. Je to skvělý společný zážitek, který dětem posouvá odolnost, imunitu i představy o tom, jak příjemný zážitek může být, zmoknout.
DŮKAZY O NAPLNĚNÍ CÍLŮ:
- Děti byly venku,
- proběhly se s šátky/provázky/stuhami,
- zkoušely napodobit déšť a vítr pomocí šátků či stuh.
- Děti společně venku tančily a zpívaly.
2. venkovní výzva
VENKU SESTAVTE JEŽKA Z VĚTVIČEK, ŠIŠEK, LISTŮ
JEŽEK Z PŘÍRODNIN
CÍLE AKTIVITY:
- Být venku na čerstvém vzduchu,
- Hledat a osahat si různorodé přírodniny
- potrénovat kreativitu i jemnou motoriku při skládání ježka společně se inspirovat, co vše můžeme venku vytvořit
Čas: 15 - 30 min,
Pomůcky: přírodniny, případně papír, tužky, šablony, nůžky
Vyrazíme ven na místo, kde je dost různorodých přírodnin a kde moc nefouká. Cestou můžeme s dětmi pozorovat místa, kde by se mohl ježek spát, kde hledat potravu. Na místě, kde budeme tvořit, dětem ukážeme příklad, jak různě mohou ježka tvořit. Pak si domluvíme území, kde budeme hledat přírodniny a kde budeme tvořit i čas. Připomeneme pravidlo šetrného sběru a pobytu v přírodě. Děti vyběhnou hledat své přírodniny a skládat ježky. Kdo chce může složit ježků i víc. Upozorňujeme děti na čas, který mají na tvoření. Na závěr společně procházíme ježky. Prohlížíme si, kdo jak pracoval a jaké přírodniny použil. Můžeme společně sdílet, jak se nám pracovalo, co bylo náročné, co nás bavilo.
TIPY: Pokud máte odolnou skupinu, doporučujeme vyzkoušet tuto aktivitu nejprve ve slunný den a pak znovu když bude pršet. Je to skvělý společný zážitek, který dětem posouvá odolnost, imunitu i představy o tom, jak příjemný zážitek může být, zmoknout.
DŮKAZY O NAPLNĚNÍ CÍLŮ:
- Děti byly venku,
- ledaly a pracovaly s přírodninami
- vyzkoušely svou kreativitu i jemnou motoriku při skládání ježka
- společně si prohlédly, jak různé ježky z přírodnin můžeme vytvořit.
3. venkovní výzva
JDĚTE VEN S KŘÍDOU A NAPITE J NA CHODNÍK
4. venkovní výzva
JDĚTE VEN A OBTAHUJTE PŘÍRODNINY
OBTAHOVÁNÍ PŘÍRODNIN
CÍLE AKTIVITY:
- Být venku a hýbat se na čerstvém vzduchu.
- Prohlédnout si rozkrojené jablko, najít v něm jadérka a nakreslit co vidím.
- Najít různorodé přírodniny a procvičit si prsty i zápěstí při jejich obtahování na chodník (křídou, dřívkem, štětcem, vodou…)
Čas: 15 min,
Pomůcky: přírodniny, jablka, nůž, papír/chodník, křída/štětec, barvy/voda
Vyrazíme ven na místo, kde je dost různorodých přírodnin a kde můžeme malovat na zem (chodník, písek, hlína…). Nejprve si ukážeme, jak rozkrojit jablko a co se v něm ukrývá. Najdeme s dětmi jadérka a zkusíme si vše namalovat na zem či papír. Pak se děti rozběhnou do domluveného prostoru a přinesou si pár zajímavých přírodnin. Ty zkusí na zem či papír obtahovat (křídou, voskovkou, štětcem či větvičkou). Na závěr sdílíme, co jsme a jak se nám tvořilo.
TIPY: Můžete si s dětmi vyrobit barvy z hlíny a obkreslovat hlinou. Vzniklé obrazy můžete zarámovat (domalujete čtverec či obdélník jako rám) a otevřít malou galerii s výstavou Podzimní obtahování
DŮKAZY O NAPLNĚNÍ CÍLŮ:
- Děti byly venku a hýbaly se na čerstvém vzduchu.
- Prohlédly si rozkrojené jablko, našly v něm jadérka a nakreslily si, co viděly.
- Našly různorodé přírodniny a procvičily si prsty i zápěstí při jejich obtahování na chodník (křídou, dřívkem, štětcem, vodou…)
5. venkovní výzva
NAJDĚTE NEBO VYTVOŘTE ÚKRYT PRO JEŽKA
ÚKRYT PRO JEŽKA
CÍLE AKTIVITY:
- Být venku.
- Prohlubovat citlivost k potřebám zvířecích sousedů.
- Hýbat se, hledat, trénovat pozorování a najít vhodná místa, kde by se mohl ježek ukrýt.
- Vyrobit úkryt či domek pro ježky
Čas: 10–40 min,
Pomůcky: přírodniny (suchá tráva, listí, větvičky), případně i dřevo, hřebíky a nářadí
Nejprve si s dětmi povídáme o tom, jak žije ježek, co potřebuje, jak se živí a kde se ukrývá přes teplou část roku a kde v zimě. Pak máme dost informací k tomu, vyrazit hledat místa v našem okolí, kde by našel ježek vhodný úkryt. Můžeme rovnou hledat i místa, kde by našel potravu. Procházíme okolí školy či zahradu. Na místě, kde je to možné se zastavíme a zkoušíme společně vymyslet a vytvořit vhodný úkryt pro ježky. Pak nenápadně sledujeme, zda se tam v následujících dnech ježek nezabydlí.
TIPY: Pokud to děti baví, mohou si namalovat mapu svého okolí a označit místa, která jsou vhodná pro ježčí úkryt. Je skvělé, když někdo ze známých (dědeček, strejda, pan školník) přijde a s dětmi vyrobí alespoň jeden domek pro ježky na zimu. Příklady, jak na to najdete v publikaci Safari za domem.
DŮKAZY O NAPLNĚNÍ CÍLŮ:
- Děti byly venku.
- Děti pozorováním míst pro ježka, prohlubovaly citlivost k potřebám zvířecích sousedů.
- Hýbaly se, hledaly, trénovaly se dívat a našly vhodná místa, kde by se mohl ježek ukrýt.
- Vyrobily úkryt či domek pro ježky.
6. venkovní výzva
VYTVARUJTE PÍSMENO J Z VĚTVIČEK NEBO KAMÍNKŮ