každé dítě relaxuje venku jinak
proto jsme výzvy rozdělili NA
4 X 9 VÝZEV podle potřeb DĚTÍ,
které naplňují


PROČ různé výzvy?

Každý z nás venku v přírodě odpočívá či si "nabíjí" své baterky jinak. Někdo je aktivní, běhá, pracuje na zahradě, někdo jiný raději fotí, kreslí, píše a někoho jiného nabíjí spíš společná procházka, výhled do krajiny, výšlap do hor či adrenalin při jízdě na kole z kopce.
JAK?

I každé z dětí relaxuje skrze přírodu podle svých potřeb. Proto se hodí, mít celé spektrum aktivit, her a výzev. Z těch si děti vyberou, co právě teď potřebují. Právě proto jsme se skvělou odbornicí na osobnostní typy a potřeby, psycholožkou Šárkou Mikovou, naši dlouholetou kamarádkou a poradkyní (a autorkou skvělých knih - více na www.teorietypu.cz) vytvořili 4 skupiny dětských potřeb.
4 skupiny potřeb U DĚTÍ
(NEJEN) PRO WELLBEING VENKU


i. pro děti s potřebou:
AKCE, TADY A TEĎ,
SVOBODY a okamžitého dopadu



II. pro děti s potřebou:
STABILITY, PŘEDVÍDATELNOSTI,
SPOLEHLIVOSTI



III. pro děti s potřebou:
HLUBŠÍHO SMYSLU, JEDINEČNOSTI A
HARMONIE



IV. pro děti s potřebou:
POROZUMĚT A PROVĚŘOVAt, KOMPETENTNOSTI A ZDOKONALOVÁNÍ




AKCE, TADY A TEĎ
Tyto děti jsou neustále „na příjmu“ svými smysly. Mají-li volnost, ideálně venku, je fascinující sledovat, co všechno vnímají a co ve svém věku fyzicky zvládnou. Slyší, co se kde šustne, všimnou si drobných detailů v okolí i jemných změn v mimice druhých lidí. Jsou citlivé na vůně a někdy až přecitlivělé v oblasti svého těla (proto si jako malí svlékají těsné oblečení nebo jim může být nepříjemné chození naboso).
SVOBODA
Energii těchto dětí blokuje, když něco „musí“. Když „mohou“, otevírají se vrátka jejich vnitřní motivace a uvolňuje se energie, kterou do činnosti vloží. Do toho, co se samy rozhodnou dělat, pak dávají 100 %. Ideální by tedy bylo, kdyby mohly dělat jen to, co je baví. U ostatních činností je hodně důležité, aby měly svobodu volby.
Nejde ale pouze o naše požadavky. Tyto děti se cítí omezované v jakékoliv předem dané struktuře, která předpokládá dodržování postupů a pravidel. Musí vynakládat velké úsilí, aby se přizpůsobily. A přestože se snaží zapadnout, přemíra řízené činnosti, která omezuje jejich potřebu svobody a reagování „teď a tady“, může vést například ve školce ke hromadění energie, která se v prostředí, kde se dítě může uvolnit, projeví hyperaktivitou.


okamžitý dopad
Tyto typy potřebují vždy vidět dopad toho, co dělají. Než by dlouho promýšlely „co se stane, když udělám tohle…“, raději to udělají, aby zjistily, co se stalo, a mohly se podle toho zařídit. Reakcí se řídí jejich další akce. Mají-li tyto děti prostor, přirozeně na sebe přenášejí zodpovědnost za své činy (ty, které si samy zvolily), a to včetně situací, které okolí vnímá jako nebezpečné.
Diskutujte s nimi o rizicích, ale nechte se občas strhnout jejich nápadem, i když už dopředu víte, že je to hloupost. Dítě ocení, že jste s ním do toho šli, že jste mu dali důvěru to vyzkoušet. Bude mu jasné, že za svou akci nese zodpovědnost ono samo, a bude to pro něj cenná zkušenost. Zvýší to důvěru ve vás jako rodiče či průvodce a příště bude třeba víc naslouchat vašim radám.
Potíž nebývá v tom, že dítě vaše rady zcela ignoruje, ale většinou si to chce nejdřív zkusit po svém. Potřebuje vidět, jaký má to, co udělá, dopad. Učí se opravdovou fyzickou zkušeností. Učí se i vlastními neúspěchy – postupně zjišťuje, že mít plán B může být dobrý nápad, a učí se koukat pár kroků dopředu.


1. posuň se

Výzva pro posunutí svých limitů. Zdolej něco nového, akčního, co je pro tebe bezpečnou výzvou. Vylez na strom, seskoč z kamene, přeskoč potok, kutálej sudy z kopce a jiné výzvy pro tělo i hlavu.
Co sis vybral/a jako svou výzvu? Jaké to bylo po zdolání? Cítíš uvolnění nebo spíš nastartování? Láká tě nějaká další výzva?


2. STAVBA Z PŘÍRODNIN

Postav z přírodnin něco nového - malý most přes ďolík, vysokou věž, mohylu z kamínků, bunkr pro kamarády či přehradu, tam kde to je možné. Najdi si partu nadšených stavitelů a hurá na to.
Jaké materiály jste vybrali na stavbu? Co bylo největší výzvou? Jak ses cítil na začátku a na konci stavby?


3. PONOŘ RUCE

Zanoř své ruce do vody, trávy, písku či hlíny. Prozkoumej v přírodě důkladně něco svýma rukama. Co ještě prozkoumáš svými prsty (na rukou i nohou)?
Jaké to je? Jak se cítíš? Co nového jsi objevil/a rukama či nohama? Jaké povrchy a živly jsou ti příjemné?


4. lovec na zkoušku

Prožij čas venku v kůži lovců, dobrodruhů či rytířů. Vyrob si bezpečnou "jako" zbraň z přírodnin - klacek, oštěp, sekeru, meč, dýku... a vyraž na "jako" lov či obranu potřebných.
Kde je nejlepší úkryt? Jak rychle se mohu pohybovat? Cítíš napětí při lovu? A přichází i uvolnění, kdy?


5. VODNÍ BITVA

Uspořádej vodní bitvu. Můžeš si připravit plastovou lahev a do víčka udělat díru třeba hřebíkem (klidně požádej někoho o pomoc). Nebo jen cákej u vody, či si připrav rovnou kyblík.
Koho pozveš do bitvy? Baví tě spíš cákat nebo utíkat? Cítíš radost když zasáhneš cíl nebo když utečeš cákanci vody? Je voda a vodní bitva osvěžující a proč?


6. úžasný poklad

Proběhni se po okolí a zkus najít něco fascinujícího, jedinečného. Může to být přírodnina nebo nějaký okamžik, který jsi viděl či slyšel.
Proč tě zaujala právě tato přírodnina či okamžik v přírodě? Co je na něm výjimečné? Jaký pocit v tobě vyvolal? Uchovej si tento poklad v sobě.


7. převtělení

Převtěl se ve své fantazii do svého oblíbeného zvířete. Zahraj si na chvilku na něj a putuj zahradou či krajinou v jeho kůži, peří či šupinách.
Co dělá? Jak chodí, plave, vrtá či létá? Jaké vydává zvuky? Co jí? Kde se ukrývá a kdo jsou jeho přátelé?


8. vem figurky ven

Přibal do zahrady či lesa oblíbené panáčky či zvířata. Nás baví lego. Postav hřiště pro panáčky nebo jim připrav krásnou dobrodružnou výpravu.
Co zažijí? Koho potkají? Jak si to užijí venku?


9. Postav "opičí dráhu"

Není zahrada dostatečně akční? Připrav pro sebe i kamarády trasu plnou úkolů. Stačí pár klacíků, prken, kamenů či strom. Vyznač, co je třeba přelézt, připrav něco na přeskočení, kde vyzkoušet rovnováhu nebo přesnost hodu šiškou.
Jaké výzvy nám dává příroda? Co mohu přidat, aby to bylo ještě náročnější. Baví mě víc stavění nebo procházení? Jak se cítím po zdolání?



stabilita
Mozek těchto typů funguje tak, že vše nové porovnává s tím, co zná z minulosti – informace a zážitky mají tito lidé pečlivě uložené a roztříděné ve své vlastní „knihovně zkušeností“. Potkají-li se s něčím novým, je to pro ně důvěryhodné a bezpečné pouze v případě, že to ve své knihovně najdou. Nebo alespoň něco velmi podobného. Vše nové je zprvu znejistí, protože pro to nemají v hlavě správný „šuplík“. V knihovně také hledají osvědčené postupy, které jsou efektivní tím, že vedou rovnou k výsledku – aby bylo „hotovo“.
Pro děti s potřebou stability je důležité zjistit, „jak to chodí“. Jsou-li součástí skupiny (rodiny, třídy, kroužku), nejdřív nasávají informace, aby věděly, jaká zde platí pravidla, co se smí a co se nesmí. Kvůli své potřebě stability totiž chtějí vědět, v rámci jakých mezí se mají chovat.
předvídatelnost
Těmto dětem vyhovuje, když vědí, co se bude dít v nejbližší budoucnosti. Nemají rády překvapení – více si cokoliv užijí, když vědí, do čeho jdou, jak to bude probíhat, a to včetně pro ostatní nepodstatných detailů. Tyto děti špatně snáší, když se změní plán a my jsme je na to nepřipravili. Jako „plán“ přitom vnímají i jakýkoliv námi nahlas vyřčený nápad, který my bereme jako jednu z možností. Pokud jsme dostatečně nezdůraznili, že „je to zatím jenom možnost, teprve se rozhodneme, jak to doopravdy bude“, riskujeme minimálně zklamání dítěte, v horším případě i zásek a neochotu se aktivit účastnit či na úkolu spolupracovat. Potřeba předvídatelnosti spolu s potřebou stability způsobují u těchto dětí očekávání, že se věci budou dít tak, jak bylo řečeno, a ideálně pořád stejně.


spolehlivost
Děti tohoto typu s největší pravděpodobností vyrostou v dospělé, na které se bude moci okolí spolehnout. Budou se snažit plnit závazky a obtížně ponesou, když se jim to nebude dařit. Díky potřebě spolehlivosti budou také ochotně hlídat, aby i druzí plnili, co mají, bylo možné se na ně také spolehnout a systém dobře fungoval jako celek.
Kreativní projekty, při kterých od nich někdo žádá, aby něco nového vymyslely, zapojily fantazii nebo šly až za hranici reality, je nelákají. Ba co víc, mohou se v nich cítit velmi nejistě a zažívat pocity selhání, pokud okolí nechápe, že potřebují velmi konkrétní zadání, ideálně s ukázkou možného výsledku. To samozřejmě neznamená, že tyto děti nemohou být kreativní. Naopak. Čím strukturovanější zadání dostanou, tím tvořivější se
budou cítit.


1. příprava ven

Čeká tě cesta do přírody? Naplánuj si sám či s kamarády, co a kde tě láká zažít a vyzkoušet. Jaké věci se hodí zabalit sebou, k jídlu, pití, co si obléknout, co obout. Pak vše do batohu a hurá ven.
Co budeš potřebovat, aby ti bylo hezky? Jaká místa a činnosti máš venku rád/a? Jaké bude počasí? Co vše se hodí zabalit?


2. mini zahrádka

Zkus si najít venku v přírodě krásný koutek či jednu květinku nebo strom, o který budeš pečovat. Nebo si zasaď bylinky do truhlíku. Pravidelná péče o kus přírody nám dává ukotvení a klid.
Jaké místo či rostlinu si vybereš? Co cítíš, když o někoho pečuješ? Z čeho dostáváš radost? Jak se rostlinka či tvá minizahrádka mění, jak voní, roste?


3. KRÁSA květu

Vyhlídni si zajímavou květinu v okolí. Pohodlně se k ní posaď či lehni a objevuj krásu i pravidelnost květů. Zkus se dívat do květu alespoň minutu nebo i víc. Nejprve pozoruj barvy, tvary, pak vnímej i vůně, zvuky kolem. Zanoř se hluboko do květu.
Kolik je v nich tyčinek, okvětních lístků? Co dalšího tu objevíš? Jak se při sledování cítíš?


4. barvy z přírody

Kolik barev najdeš v přírodě? Jaké všechny odstíny se tu skrývají? Pojď to šetrně zjistit. Na kousek papíru zkus sesbírat jemně co největší škálu barev a taky vůní z okolí.
Jak se cítíš při hledání? Zkus si namalovat obrázek z přírodních barev. Jaká barva tě uklidňuje a která ti dává dobrou náladu?


5. BARVY HLÍNY

I hlína pod našima nohama má mnoho barev. Sesbírej si vzorky v okolí a zkus malovat hlínou a jílem obraz. Když máš hlínu mezi prsty možná tě láká víc udělat blátivý dort, palačinky či hliněný koktejl.
Kolik barev půdy si našel? Cítíš vůni hlíny? Je příjemná? Jaké je kreslit či "vařit" s blátem?


6. V RYTMU PŘÍRODY

V přírodě je každý den jiný a zároveň je tu mnoho pravidelnosti, opakování, rytmu. Najdi si příjemné místo a zkus vnímat rytmus přírody.
Jsou tu pravidelné opakující se zvuky? Jak se hýbou větve ve větru? Mohu se naladit na rytmus přírody a třebas s ní dýchat či tančit?


7. loďka

Jsi někde u vody? Využij sílu vody a pošli po ní své starosti pryč. Stačí vyrobit jednoduchou loďku či vor. Na ně pak naskládat lístky, větvičky či jiné přírodniny, které představují tvé starosti a chmurné myšlenky.
Jak ses cítil/a při nakládání svých starostí na loďku? A jaké to bylo, když loďka i se starostmi odplouvala po vodě pryč? Je ti lehčeji?


8. stromový obličej

Máš svůj oblíbený strom? Pokud ne, zkus si ho ve svém okolí najít. Dává to velkou oporu. Občas ho navštiv, popovídej si s ním. Můžeš mu předat i své starosti a trable. A pokud chceš, oživ svůj oblíbený strom. Dodej mu oči, nos a pusu.
Jak se strom má? Co sleduje ve svém okolí? Co ho baví? Jak se cítíš ty u svého stromového kamaráda?


9. piknik

Příroda má velkou sílu nechat něco vyrůst. Vyzkoušej to. Zasaď semínko či sazeničku a pečuj o ni. Sleduj jak roste, sílí, co potřebuje. Díky tvé péči něco nového vyroste. Připrav pro své blízké svačinu venku. Piknik na dece. Ukaž jim, co pěstuješ a co tě baví.
Jaké to je pravidelně sledovat, jak něco roste? Co cítíš, když pečuješ o svou rostlinku? Koho pozveš na piknik a kam? Co společně z přírody ochutnáte?



HLUBŠÍ SMYSL
Tyto typy vnímají svět pomocí intuice, což v jejich případě znamená kombinaci dojmů, pocitů a vlastní interpretace. Díky smyslům sice vidí, slyší a cítí, co se kolem děje, nicméně nezajímá je tolik, jaký svět reálně je, ale jaký by ho chtěly mít nebo jaký by ideálně mohl být. Přirozeně se dívají pod povrch věcí, ale pro pochopení fungování světa nepotřebují přesné logické vysvětlení – když nemají dost informací, vymyslí si samy, jak věci fungují či co chování lidí nebo děje v přírodě znamenají.
Z reality se totiž velmi snadno odpojují do svých představ, hrají fantazijní hry a některé mají i imaginární kamarády. Jsou-li ponořeny do hry, může pro ně být obtížné „přepnout“ se do reálného světa – plnit konkrétní požadavky, všímat si věcí kolem sebe apod.
Celkově je víc než „teď a tady“ zajímají možnosti, jak by věci mohly být jinak, nebo představy, jak by chtěly, aby budoucnost vypadala. Radost a nadšení, když mluví o tom,
co bude, střídají občas smutek či naštvání, když to dopadne jinak, než si představovaly.
Protože vidí spíš to, „co by mohlo být“, než „co je“, hůř než jiné typy odhadují, kolik času a úsilí bude pro zvládnutí nějaké činnosti potřeba. Často si myslí, že se dá věc zvládnout rychleji, než je reálné, nebo že toho v daném čase jde stihnout víc, než je možné.
JEDINEČNOST
Tyto typy potřebují cítit, že se o ně druzí zajímají, snaží se chápat jejich úmysly a berou v úvahu jejich pocity. Protože ale jejich vidění světa sdílí sotva osmina populace, pochopeny si často nepřipadají. Dospělí, kteří patří k typům opírajícím se silně o realitu, mohou jejich úniky do fantazie vnímat jako nepraktičnost a snažit se je uzemnit a naučit dělat něco „pořádného“. Silně racionální dospělí zase nemají pochopení pro jejich hluboké emoční prožívání. Ani v dětském kolektivu se nemusí cítit úplně spokojené – ač chtějí celkovou harmonii v kolektivu, rády by měly hlubší vztahy s jednotlivci, se kterými vnitřně „souzní“, což se jim kvůli jejich malému zastoupení v populaci nemusí dařit. I proto si tyto děti často připadají jiné než ostatní. Tento pocit jisté výjimečnosti si na jednu stranu užívají, na druhou stranu se bojí, že nebudou nikdy pochopeny a dostatečně milovány.


HARMONIE
Tyto děti chtějí „být samy sebou, ale nebýt samy“. Užívají si svou jedinečnost, ale zároveň touží po harmonii ve vztazích s druhými lidmi. Všímají si, jak se druzí tváří, snaží se do nich vcítit, domýšlejí si, co druzí prožívají nebo chtějí, a podle toho se pak chovají – pomůžou, plní očekávání nebo přizpůsobují svůj názor, aby je měli druzí nadále rádi, neklesla jejich obliba nebo nevznikl konflikt.
Vycházení vstříc jiným lidem jde někdy proti jejich vlastním potřebám a představám – v takových chvílích zažívají vnitřní konflikt mezi tím, co by samy chtěly, a tím, co si myslí, že by měly dělat. Prožívají přitom silné emoce, které někdy projeví navenek, jindy je prožívají uvnitř, ale i když nic neříkají nebo mluví v náznacích, v jejich chování můžeme vidět známky nespokojenosti, zklamání, strachu či naštvání.


1. brož z přírody

Příroda je nádherný ateliér, který ti nabízí tolik různorodých tvarů, barev, přírodnin. Projdi se po okolí a zkus si v přírodě šetrně najít novou kreativní ozdobu - brož, náramek, náhrdelník či prsten, čelenku.
Jaké je hledání v přírodě? Čeho si všímáš? Jak rychle jdeš? Co vše tě napadá vyrobit? Máš někoho, komu chceš šperk darovat?


2. přenášedlo

Zkus dnes na procházce přírodou, vyrazit za hranice našeho světa. Najdi si masku či kukátko z přirodniny, které tě přenesou do jiných světů či planet. Stačí si je nasadit a spustit svou fantazii.
Z čeho vyrobíš svou masku? Co v přírodě bude tvé kukátko? Kam se díky nim přesuneš? Jaké to je v jiných světech? Jak se tu cítíš? V čem je to stejné či jiné od naší přírody?


3. zvířecí sousedé

Potkej dnes v přírodě nějakého zvířecího souseda - ptáčka na větvi, mravence kráčejícího podél cesty, broučka na kůře... Pozdrav ho a zeptej se, jak se má, kam jde? Buď jemný, šetrný a neruš ho moc.
Koho jsi potkal/a? Jak ses cítil/a? Co můžeš pro svého zvířecího souseda udělat? Možná přiravit a plnit každý den pítko? Jak jinak mu můžeš pomáhat?


4. SPOLEČNĚ

Celá příroda je propojená, úzce spolupracuje. Zkus pozvat kamaráda či někoho z rodiny na společné stavění. Vytvořte spolu něco v přírodě - bunkr, domek pro skřítky, houpačku, opičí dráhu, piknik... Něco co vás bude bavit spolu.
Koho pozveš ven na společný projekt? Kam vyrazíte? Jaké to je společně tvořit venku? Co vše je jiné, než kdybych tu byl sám/a?


5. naboso

Nohy jsou neuvěřitelné moudré a citlivé. Zkus je pozvat na příjemnou procházku do přírody. Na vhodném místě hurá ven z bot a ponožek. Projdi se po různých místech na boso. Pomalu, lehce. Pak přidej i kamínky či vodu.
Jaké to je chodit s bosýma nohama? Co cítíš? Zpomalíš či zrychlíš chůzi? Jak jinak vnímáš známá místa a povrchy? Kam bys chtěl/a vyrazit naboso?


6. oživení

V přírodě je tisíce nápadů a možností, jen čakají než je chytneš. Zkus ve svých prstech spojit přírodniny a hlínu, modelínu či tuhnoucí hmotu. Pokus se vytvarovat postavičky, zvířata či bajné bytosti.
Co tě v přírodě inspiruje? Jaké to je cítit přírodniny ve svých prstech? Koho jsi vytvořil? Jaký příběh či hru to odstartuje? Kam či komu figurku z přírody dáme?


7. tanec s přírodou

Miluješ pohyb jen tak v rytmu hudby či nálady? Zkus dnes na procházce přírodou vnímat zvuky a "hudbu" okolí. Zkus si zatančit v rytmu přírody. Pozvi vítr do tance, napodobuj pohyby větví, točení a poskakování vody.
Jaké zvuky a rytmus v přírodě slyšíš? Co tě zláká k pohybu a tanci? Jak se cítíš při tanci v přírodě? Koho bys pozval/a do tance?


8. dýchánek

Někdy nic nedělání má největší sílu. Najdi si dnes místo v přírodě, kde je ti hezky a zkus se doslova obklopit přírodou. Pohodlně si lehni či sedni a nech pracovat přírodu. Zhluboka dýchej a začni svůj "dýchánek" plný odpočinku. Můžeš si zavřít oči a klidně i na moment usnout.
Jak se cítíš? Jaké slyšíš zvuky? Odpočívá se ti lépe na slunku či ve stínu? Jaké to je chvilku jen odpočívat, poslouchat a neřešit tisíce myšlenek a úkolů v hlavě?


9. ZPÍVÁNÍ S PŘÍRODOU

Už sis venku někdy zpíval/a, jen tak pro radost s přírodou? Zkus to dnes. Najdi si příjemné místo, zaposlouchej se do zvuků okolí. Pak si začni broukat své vlastní zvuky nebo melodii, klidně si zazpívej píseň, která tě právě napadla, nebo jakou znáš.
Zpíváš v přírodě nahlas či pro sebe? Máš raději známé písničky či vznikají nové skladby? Jak se cítíš, když zpíváš venku? Cítíš uvolnění, klid či adrenalin?



Rozumět a prověřovat
Tyto typy vnímají svět kolem sebe v souvislostech, dívají se na věci z různých úhlů pohledu a ve všem hledají logiku. To, co někdo vydává za fakt, potřebují prověřit (kdo to tvrdí a za jakým účelem) a následně analyzovat, aby mohly věc samy (po svém) pochopit.
Tyto děti chtějí rozumět světu. I když některé z nich rozebírají věci, aby zjistily, jak fungují, neznamená to, že jsou to typy, které potřebují vše zažít na vlastní kůži. Jsou to děti spíše „teoretické“ – budou si rády s dospělým číst encyklopedii nebo poslouchat jeho vysvětlování, jak věci (zvířata, lidé, stroje, děje v přírodě) fungují. Budou se také doptávat, aby tomu, co je zajímá, skutečně přišly na kloub. Jejich nejčastější otázkou je „proč“, ať už ji pokládají samy sobě (když přemýšlejí, jak něco funguje), nebo ostatním, když chtějí prověřit, že to, co druzí říkají, dává smysl. Všechny děti se někdy ptají „proč“, ne všechny ale očekávají logicky konzistentní odpověď.
Kompetentnost
Těmto dětem velmi záleží na tom, aby byly schopné a byly také jako schopné vnímány. Chtějí věci dělat samy a po svém, podrobný návod či detailní instrukce snižují jejich pocit kompetentnosti – „jsem přece dost schopný na to, abych to pochopil“. Jako podceňování vnímají také nabídku naší pomoci nebo když něco přímo dokončíme za ně. To neznamená, že tyto děti mají vždy velkou sebedůvěru a do všeho se pouštějí bez obav. Právě naopak – rády si dokazují své schopnosti v činnostech, které jsou na hraně jejich možností, na druhou stranu se ale obávají selhání, které by potvrdilo jejich „nekompetentnost“. Rodiče mohou větami „věřím, že jsi dost schopný to zvládnout“ nebo „důvěřuju, že si to dokážeš sám dobře rozhodnout“ dítě podpořit. Toto vyjádření důvěry v jejich schopnosti doprovázené opatrnou nabídkou pomoci, pokud si o ní dítě samo řekne, může být pro dítě důležitým motivačním faktorem.


ZDOKONALOVÁNÍ
Potřeba zdokonalování vede tyto typy k tomu, aby zlepšovaly své schopnosti a dovednosti. Nechtějí trénovat to, co už z jejich pohledu zvládají, a do opakujících se (rutinních) činností vkládají většinou jen málo úsilí. Energii investují do činností, které samy vnímají jako výzvu – něco zvládnout, něco pochopit apod. Záleží přitom na věku – dvouleté dítě může vnímat jako výzvu nalít si samo vodu ze skleněné lahve, zatímco desetiletý se už rád nechá obsloužit, protože s těmito praktickými záležitostmi svou kompetentnost nespojuje. Kvůli potřebě zdokonalování tíhnou tyto děti k úkolům, kterými by potvrdily svou kompetentnost. Často jsou to úkoly těžké a náročnější, než jaké mohou vzhledem k věku, fyzickým či intelektuálním možnostem zvládnout.


1. MOJE MÍSTO

Máš své oblíbené místo v přírodě? Pokud ne, zkus si ho najít. Místo, kde je ti příjemné být a ladit své myšlenky a nápady. Můžeš si přibalit i tužku a papír a zapsat to nejdůležitější, co tě napadá.
Kde je tvé míslo? Je tiché či je tam rušno? Na co máš výhled? Jsi tu rád/a sám či s přítelem? Jak často sem chodíš? A co ti místo přináší?


2. ČTENÍ VENKU

Už jsi vyzkoušel/a venkovní čtecí koutek? Stačí přibalit ven deku či jinou podložku a oblíbenou knihu. Najdi si hezké klidné místo a pusť se do čtení. Stačí i jen chvika s knihou venku. Hned se přeneseš do jiných světů. Skvělé je číst v houpačce, hamace.
Jaké to je číst venku? V čem je to jiné než pod střechou? Jaké místo sis vybral/a a proč? Kam vyrazíš na čtení zítra?


3. MAPA K POKLADU

Co ukrýt v přírodě někomu tajný poklad - drobnost pro darost, vzkaz, dopis, šifru či svačinu? A pak kamarádovi předat namalovanou mapu pokladu, kde je vyznačená trasa či jen místo úkrytu.
Komu připravíš mapu k ukrytému pokladu? Kde poklad ukrýt? Jaké to je hledat a ukrývat překvapení v přírodě? Baví mě spíš ukrývání nebo hledání pokladů v přírodě?


4. naplánuj houpačku

Možná tě baví náročné stavitelské výzvy. Zkus vymyslet a naplánovat jak postavit v přírodě houpačku, která je bezpečná pro nás i šetrná pro přírodu. Pak pozvi kamarády či blízké a zkus ji postavit.
Kde bude vhodné místo? Co budeš potřebovat? Baví tě houpání? Jak se při rytmickém pohybu venku cítíš?


5. JAK TO FUNGUJE

Velcí objevitelé byli často velcí pozorovatelé co a jak v přírodě funguje. Bedlivě sledovali, co a jak se děje kolem nich. Jak se hýbou stíny, co a jak se v přírodě mění. Zkus se dnes dívat na svět jinýma očima a zkus najít nějaké záhady.
Co chytlo v přírodě tvou pozornost? Jak se cítíš, když něco nového zajímavého objevíš, když se necháš pohltit nějakou záhadou? Je něco o čem chceš vědět víc? Jak to funguje?


6. jiné světy

Když se spojí příroda a naše představivost, můžeme se procházet v úplně jiných světech i časech. Projdi se krajinou, ale díky svým myšlenkám prožívej svá jedinečná dobrodružství.
Jaké příběhy a místa chceš navštívit? Jak jiné je prožívat své představy při procházce přírodou? Jak se cítíš v přírodě, když v myšlenkách putuješ do jiných světů?


7. cesta divočinou

Co dnes využít tvé skvělé nápady a připravit pro kamarády či rodinu dobrodružnou stezku přírodou? Stačí ti dlouhá šňůra či provaz a trochu zarostlé přírodní místo. Natáhni provaz místy, kudy chceš, aby vedla cesta, kterou mají ostatní, kteří se drží šňůry projít.
Jaké místo vybereš? Jak se tu cítíš? Jaká místa, chceš aby viděli a zažili tví kamarádi? Baví tě spíš příprava stezky nebo její procházení?


8. psaní venku

Přibal dnes na procházku papír, tužku a možná podložku. Najdi si příjemné místo na sezení s oblíbeným výhledem a chvíli se jen dívej. Pak zkus zapsat své myšlenky a nápady na otázky níže.
V čem tě příroda inspiruje? Co bych se chtěl/a naučit od kamenů, co od stromů, od ptáků, od mraků a co od vody? V čem tě inspirují?


9. VENKOVNÍ POKUS

Příroda je opravdu nekonečná laboratoř. Každý den můžeme pozorovat přírodní zázraky v přímém přenosu. Co se dnes pokusit udělat vlastní pokus? Naplánuj si ho a udělej. Třeba vyzkoušej odolnost skořápek od vajíček. Kolik toho unesou v různých pozicích?
Jaký pokus vybereš? Baví tě vymýšlení, plánování nebo spíš samotný pokus venku? Co jsi objevil/a?



1. odpočívej venku



2. objevuj venku



3. ZAŽIj venku




Napište či volejte
Láká vás učení venku? Váháte jak začít či jak chodit ven častěji? Na webu jste nanašli, co jste potřebovali? Nebo máte vlastní lekci či příklad dobré praxe? Napište:
tym@ucimesevenku.cz
Mgr. Justina Danišová
723 234 028
