LEKCE:    ČÍSLA VENKU

Podrobnější popisy aktivit a fotopřílohy

PROVÁZKOVÝ METR

VĚK: 1.– 5. ročník ZŠ, MŠ, ČAS: 15 - 30 minut, KDY: celoročně, POMŮCKY: provázek, metr / pravítka, papír, tužka

Na začátku hodiny si s žáky vyrobíme provázkový metr. Každý žák dostane kus provázku delší než 1m. Do provázku označíme hodnoty uzlem či čísly. Napsání čísel je rychlejší, vyžaduje však plochý provázek. Uzklíkový metr začíná vytvořením prvního uzlíku. Pak dle metru, pravítka nebo vzoru namalovaném na chodníku, si každý žák, nebo skupina označí dalším uzlem konec 1m.

Tip: Pokud jsou děti malé, můžeme jim rozdat již hotové provázkové metry. A naopak, když pracujeme se zdatnými uzlovači, naopak jim dáme výzvu, ať si označí na svém metru každých 10 cm. Pozor – v této variantě musí žáci nejprve udělat první, pak uzel v 10cm, 20 cm atd. a až na závěr označit uzlem 1m (uzle provaz zkracují). Pokud jsou metry hotové, je vhodné je přeměřit, a pak už lze samostatně nebo ve skupinkách vyrazit a měřit.

Zadání může být různorodé, podle úrovně i motivace skupiny např.:

1.     Najděte a nakreslete na papír co nejvíc předmětů, které jsou dlouhé nebo mají  obvod 1m.

2.     Najděte a nakreslete co je kratší a co je delší než 1m.

3.     Změřte, jak dlouhá je cesta od ... až k ...

4.     Změřte obvod největšího kmene stromu u školy. Nejprve kolik dětí je třeba, aby ho objaly. Pak změřte obvod kmene provázkovým metrem.

5.     Změřte metrem různé části svého těla. Co je delší a co je katší než metr.

HEJNÉHO METODA

VĚK: 1.– 5. ročník ZŠ, MŠ, ČAS: 5 - 40 minut, KDY: celoročně, POMŮCKY: přírodniny, křída, tužka, fix

Venku lze řešit mnoho matematických problémů Hejného metody, vyzkoušejte např.:

1.     Autobus – oblíbená úloha, kde děti doplňují tabulku, kdo nastoupil, vystoupil, jel dál.

2.     Sčítací trojúhelník -  snadno nakreslíme na zem a žáci mohou doplňovat čísla, nebo kameny s čísly.

3.     Počítání s ikonkami zvířátek – úlohy lze měnit na zadání: Které družstvo vyhraje? Co se rovná? Rozděl zvířátka do dvou stejně silných družstev. Navíc mohou žáci vymýšlet úkoly pro sebe navzájem.

4.     Krokování – lze snadno trénovat venku - na chodníku, trávě, schodech. Jiné kulisy nabízí jiné podněty a zážitky, díky kterým se zkušenosti hlouběji ukládají a snadněji vybavují.

 

VENKOVNÍ POČÍTADLA

ČÍSLA V LETOKRUZÍCH

Vyzkoušejte i DLOUHODOBÉ PROGRAMY

Jak lze tvoření venku podpořit i propojit?

Velmi často dostáváme otázku, jak učit ve městě? Kam vyrážet, když jsou kolem nás jen ulice, silnice,…
Přeneste se na chvilku na vlnách svých vzpomínek do dětství. Zkuste si vybavit svou nejoblíbenější hru venku.…
Už potřetí mohou školy využívat evropské peníze z tzv. šablon (z Operačního programu Jan Amos Komenský, OP JAK).…

Inspirujte nás i ostatní, jak tvoříte venku VY?

NAPIŠTE NÁM: