VENKOVNÍ VÝZVY SLABIKÁŘE
Čtu a objevuji uvnitř i venku
PODZIM
PÍSMENO M
VENKOVNÍ VÝZVY
1. venkovní výzva
JDĚTE VEN A MASKUJTE SE PŘED LOVCI
2. venkovní výzva
ZAHRAJTE SI NA SCHOVÁVANOU
3. venkovní výzva
NAJDĚTE MRAVENIŠTĚ A POZORUJTE, CO SE TAM DĚJE
4. venkovní výzva
POZORUJTE A NAKRESTE MRAVENCE
1. venkovní výzva
JDĚTE VEN A MASKUJTE SE PŘED LOVCI
NAPAJEDLO
CÍLE AKTIVITY:
- Být venku a hýbat se na čerstvém vzduchu.
- Zažít jaké to je muset být nenápadný a nepozorovaně se pohybovat v přírodě.
- Porovnat jaké zbarvení/oblečení ne/pomáhá se ukrýt.
Čas: 15 min,
Pomůcky: vhodné místo a přírodniny či obleční na maskování
Klidně už cestou můžeme s dětmi povídat o tom, proč je většina zvířat zbarvena v naší přírodě nenápadně a téměř splývá s okolím. Proč to dělají? Proč naopak jiní živočichové jsou záměrně výrazní? Co tím sdělují okolí?
Na vhodném místě si pak zahrajeme hru napajedlo v několika kolech.
Nejprve vyrobíme napajedlo (např. z větví, kamenů či batohů) - kruhové místo uprostřed mítiny či lesíka. Učitel bude šelma, která čeká u napajedla a chce ulovit žíznivá zvířata. Děti jsou zvířata, která se nutně chtějí napít a táhne je to k vodě. Nejprve učitel zavře oči a děti/zvířata se rozmístí do okolí (domluveného). Tam tiše zůstanou. Učitel otevře oči a kolo začíná. Děti se snaží nepozorovaně přiblížit k napajedlu. Koho učitel uvidí, řekne jeho jméno nebo popíše jeho oblečení a zvíře je "uloveno" vypadává toto kolo.
První kolo děti zůstanou tak jak jsou nebudou se nijak maskovat. Když šelma uloví všechny zvířata, nebo se některému zvířeti podaří dostat k napajedlu, kolo končí a následuje rychlé sdílení. Jak se vám maskovalo? Jaké barvy byly vidět a proč? Jak lépe se zamaskovat? Na druhé kolo se mohou děti trochu připravit. Například sundat výrazné oblečení, zamaskovat se větvičkou, potřít obličej trochou hlíny atd. Pak startuje druhé kolo. Kde už děti většinou zažijí větší úspěch. Na závěr opět sdílíme, jak se nám maskovalo, plýžilo, hrálo a kde jinde by bylo lehčí/těžší si tuto hru zahrát?
TIPY: Doporučujeme tuto hru opakovat i v zimě, kdy je venku mnohem méně maskovaček a jsou tu i jiné barvy.
DŮKAZY O NAPLNĚNÍ CÍLŮ:
- Děti byly venku a hýbaly se na čerstvém vzduchu.
- Zažíly na vlastní kůži, jaké to je muset být nenápadný a nepozorovaně se pohybovat v přírodě.
- V diskuzi porovnaly, jaké zbarvení/oblečení ne/pomáhá se ukrýt.
2. venkovní výzva
ZAHRAJTE SI NA SCHOVÁVANOU
3. venkovní výzva
NAJDĚTE VENKU MRAVENIŠTĚ A POZORUJTE, CO SE TAM DĚJE
MRAVENIŠTĚ
Pokud máte příležitost, určitě pozorujte skvělá velká mraveniště v lese. Vždy je kolem nich rušno. Rozvíjejte dětskou citlivost a pozornost, kam šlapou. Povídejte si hned co vidíte, co se tu děje, kdo co dělá, kam pádí atd.
Možná nemáte v okolí krásné velké mraviniště lesních mravenců. Nevadí, pozorujte i drobné mravenečky kolem nás v zahradách, mezi domy. Občas můžeme vidět co a kam nosí do mraveniště, kde mají své "dálnice", jak se pri potkání "očichají" tykadly a také jak spolu válčí nebo se rojí. Stačí čas od času zpomalit a dívat se. Není třeba dlouhý čas, ale můžeme dětem postupně zaměřovat pozornost a prodlužovat trpělivost přírodovědce.
TIPY: Svá pozorování si můžete s dětmi zakreslit, vyfotit či zapsat - viz výzva níže.
4. venkovní výzva
POZORUJTE A NAKRESLETE MRAVENCE