JARO venku

Jaro nabízí venku řadu příležitostí. 

KOUZELNÁ HŮLKA

CÍL:  Ve sváteční dny plné kouzel si děti mohou vyrobit svou kouzelnou hůlku.  
POMŮCKY: přírodniny, provázky, pastelky
ČAS: 10–30 min.

Tvorba kouzelné hůlky může skvěle zkrátit čas během cesty. Každé dítě si najde svůj klacík, může si ho i pomalovat. Pak uváže provázek a během cesty nebo na domluveném místě postupně přivazuje přírodniny, které pro něj mají nějakou zvláštní sílu, květy, listy, větvičky atd. Nezáleží na velikosti. Někomu stačí hůlka malá, někdo tvoří velkou, plnou kouzelných ingrediencí. Postupně vzniká hůlka, která má pro dané dítě opravdu silný význam  a často může inspirovat pro další hry nebo příjemně provonět třídu.

LAPAČ KOUZEL

CÍL:  Pro dny a hry plné kouzel se hodí mít vhodnou výbavu. Krom kouzelné hůlky a postavičky i lapač kouzel.
POMŮCKY: přírodniny, provázek
ČAS: 10 min.

Děti jistě znají indiánské lapače snů, které se nechávají poletovat nad místem spánku a lapají špatné sny. V období čarovných svátků si můžete zkusit vyrobit lapač kouzel. Stačí stočit ohebný proutek. Skvěle se k tomu hodí větička modřínu která díky brachyblastům (výčnělkům na větvičce) drží provázek na místě. Stočenou větvičku pak obmotáme provázkem a do něj pak vplétáme přírodniny. Každé z dětí si může vybrat svou ideální kombinaci. Aktivita hravě zaměřuje pozornost dětí k místu, kde jsou. Co kde roste, vodní, leží. Na závěr si můžeme společně prohlédnout, co kdo vytvořil. Výsledné lapače můžeme zavěsit ve třídě, na stěnu, okno, strom nebo si s nimi děti mohou hrát.

ČARODĚJNICE JINAK

CÍL:  oslavit svátek jara trochu jinak
POMŮCKY: přírodniny, provázky, pastelky
ČAS: 10–30 min. 

Pokud vás láká vyzkoušet si s dětmi trochu jinou oslavu svátků jara, doporučujeme vyrobit si postavičky z přírodnin. Nejen čarodějnice plné magických sil, ale také postavičky víl a lesních skřítků. Stačí vzít větší větvičku namalovat jí obličej, přidat malé větvičky, kvítka, kůru dle potřeby a vše svázat provázkem. Pokud si děti vyrobí postaviček víc, mohou si vymyslet příběh a zahrát divadlo. Dětem to dovoluje oslavit jarní čas plný čar jinak, než přípravou pálení postav v ohni.

ČAROVÁNÍ S POLETUCHAMI

CÍL: Užít si pohyb venku. Zdokonalit koordinaci rukou.  
POMŮCKY: poletuchy (kusy látek, šiška, provázek), delší provázky nebo klacík
ČAS: 10 min. 

Už jste si vyrobili poletuchy? Pokud ne návod najdete zde. Když si děti užijí házení s poletuchami, mohou se pustit do něčeho těžšího. Poletuchy můžete přivázat ke klacíkům a pak si vyzkoušet běhání a točení. Nebo vyzkoušet ještě větší výzvu. K poletuchám přivážete delší provázek (kolem 1 m) a pak už stačí jen točit. Kolem sebe, kolem rukou, nad hlavou a tak dále. Děti mohou vyzkoušet točit i se dvěma poletuchami zároveň. To už je opravdu velká výzva. Ale děti i dospělé to baví. U dětí jen hlídejte, aby mezi sebou udržovali dostatečné mezery a navzájem si neublížili.

NEPOSEDNÉ TYČKY

CÍL: Podpořit koordinaci celého těla díky pomůckám vyrobeným venku.
POMŮCKY: větve, proutí (případně jídelní nože na loupání) 
ČAS: 20 min. 

Máte ve družině cirkusové tyčky flowersticks? Pokud ne, vyrobte si je s dětmi venku a otestujte své cirkusové dovednosti. Stačí vyrobit tři tyčky pro každé dítě nebo pět tyček do skupinky. Ideální je najít náletové dřeviny nebo využít jiné proutí, které je stejně třeba ostříhat. Větve je vhodné nastříhat na délku 60-80 cm. Kůru můžete oloupat, stačí ji setřít kuchyňským nožem (některé děti mají tuto práci velmi rády). Když je hotovo, stačí vzít do každé ruky jednu tyčku a s třetí na nich balancovat. Může se kutálet, vyhazovat, přehazovat a vše mohou děti zkoušet sami nebo ve dvojici.

LOVÍME ŠPAČKY

CÍL: Vyzkoušet si hru našich rodičů. Vyrobit si vlastní hru ze dřeva. Zdokonalit svou koordinaci 
POMŮCKY: větve (nůž, pilka)
ČAS: 20 min. 

Hráli jste s dětmi už hru NA ŠPAČKA? Můžete zkusit alespoň malou část. Vyrobte si z vhodné větve (průměr 3-5 cm) špačka. Dřívko dlouhé asi 10 cm stačí na koncích seříznout do špičky. Pak už jen stačí položit špačka na zem, či jiné vhodné místo, připravit si pálku (přiměřeně silnou a dlouhou větev) pro odpálení. Vykliďte bezpečnou zónu pro odpal a pak už je možné začít zkoušet udeřit špačka do zašpičatělého konce tak, aby se vymrštil do vzduchu a bylo dalším úderem pálky ho odpálit do dálky. Dětem často stačí naučit se vystřelovat špačka do vzduchu. I to je výzva.

INDIÁNSKÁ VESNICE

CÍL: Prožít velké dobrodružství na malém prostoru. Využít přírodniny, které nám naše okolí nabízí a díky nim vytvořit báječnou indiánskou vesnici. 
POMŮCKY: přírodniny, kapesníky (látkové), (postavičky indiánů)
ČAS: 10–20 min.

Důležité je vybrat vhodné místo, kde nebude vesnice příliš překážet a dovolí bezpečnou hru. Postup je jednoduchý. Stačí dětem ukázat, jak si vytvořit hlavní stavební části. Tee-pee lze postavit z 4–5 klacíků zapíchnutých do země. Na ně pak uvážeme kapesník. Do vesnice můžeme přidat ohniště, ohradu pro koně, zásoby jídla, nádoby na vodu, totem a další předměty.
Pro některé děti je nejlepší hrou samotná stavba vesnice, jiné víc baví následná hra s postavičkami, které si buď sami vytvoří nebo do hry zapojí figurky indiánů. Svou vesnici i jednotlivé indiány mohou děti pojmenovat a vymýšlet o nich různé příběhy.

MALÝ INDIÁNSKÝ TOTEM

CÍL: užít si rychlé tvoření se dřevem a pastelkami
POMŮCKY: přírodniny (větve, klacíky), pastelky
ČAS: 10 min.
Kdo chce vyrábět mini totem, potřebuje si najít vhodný klacík či větvičku. Ideálně už suché. Hodí se oloupat kůru, ale není to podmínka. Totem může mít i krátké postranní větvičky. Děti větvičku prozkoumají a vyberou místo, kde bude tvář nebo tváře totemu. Pak už stačí jen pustit se do malování. Někdo může mít jen barevný totem, některé děti přidají i obličeje zvířat, lidí nebo nadpřirozených tvorů. Hotové totemy si každé dítě může zapíchnout na své vybrané místo nebo můžete vytvořit společnou výstavu totemů.

TEE-PEE

CÍL: vyzkoušet si jednoduchou stavbu a získat prostor pro dobrodružné hry
POMŮCKY: klacky, látka (deky, prostěradlo), přírodniny
ČAS: 20 min.

V okolí najdeme vhodně dlouhé klacky. Čím delší, tím vyšší tee-pee. Můžeme nechat děti objevovat způsob, jak konstrukci postavit nebo jim se stavbou pomůžeme. Záleží na věku dětí a čase, který máme. Doporučujeme jen být poblíž a nechat děti samy objevovat ­ – časem princip propletených vršků větví odhalí i děti v MŠ. Když je konstrukce dostatečně pevná, můžeme ji přehodit látkou (prostěradlo, deka, ručníky) nebo suchými větvemi. Dobře funguje i hra v tee-pee, které není překryté. Pokud je zem ještě chladná, můžeme dětem nabídnout, ať si na zem do stanu dají kartón z krabice nebo malé koberečky.

VYRÁBĚNÍ Z KŮRY

CÍL: Vyzkoušet si bezodpadové obaly a zažít úspěch při vyrábění z přírodnin.
POMŮCKY: již oddělená březová kůra, nůžky, jehla a niť
ČAS: 30 min. 

Šití nádob z březové kůry je jednodušší, než se zná. Nejprve je třeba sehnat vhodný materiál, větší kousky kůry. Při jejím sběru myslete na stromy a berte jen již oddělené části kůry. Pak už stačí jen očistit kůru, tedy oddělit staré šedivé a potrhané vrstvy. Dále vystřihnout nůžkami požadovaný tvar a pustit se do šití. Stehy šijte raději větší a dál od okraje.

PŘÍRODNÍ KRASLICE

CÍL: Zažít přírodniny a přírodní barvy jako jednoduchou cestu k získání krásných velikonočních vzorů. 
POMŮCKY: vajíčka, malé listy a květy, tužky, pastelky, lepidlo, větvičky usychání 
ČAS: 20 min. 

Jednoduchost je krásná. Někdy stačí se inspirovat v přírodě přírodními barvami a vzory. Nejprve se projděte v okolí a hledejte inspiraci pro tvary a barvy, které pak přenesete tužkou či vodovkami na vajíčka. Děti baví hledat různé přírodní odstíny vajíček. Jak vznikají? Skvělý způsob je i tvoření kraslic pomocí malých lístků a kvítků. Nejprve vyrazíme na sběr, čím menší, tím lépe. Pak lístky připevníme vrstvou lepidla a necháme na větvičce či špejli zaschnout (vrstva lepidla schne docela dlouho).

PUČÁLKA

CÍL: Ochutnat velikonoční (bohužel dnes už méně obvyklé) tradice. Vyzkoušet si naklíčit hrách a vyrobit pučálku. 
POMŮCKY: hrách, sklenice, voda, pánvička, sůl/ cukr 
ČAS: 4 x 10 min. 

Hrách namočíme přes noc do vody. Pak ho několik dní proplachujeme ráno a večer vodou. Když se objeví první klíčky můžeme hrách lehce opražit na suché pánvi. Po vychladnutí můžeme pučálku ochutnávat jen tak, nebo ji lehce osolit či osladit.

"VAJÍČKO" S PŘEKVAPENÍM.

CÍL:  Připravit velikonoční překvapení pro druhé. POMŮCKY: ořechy, něco malého jako překvapení, provázek či stužku, ČAS: 20 min. 

Velikonoce nemusí být jen o dostávání výslužky. Můžeme zažít i obdarování. Nejprve si připravíme obal pro poklad. Netradiční vajíčko s překvapením. Skořápky od vlašského či kokosového ořechu se k tomu skvěle hodí. Pak už jen objevit nebo vyrobit nějakou maličkost pro radost, která se vejde do skořápky, a převázat stužkou či provázkem. Každé z dětí si připraví v domluveném prostoru venku hnízdečko z trávy či větývek.  Společně v tajemné atmosféře zaplníme všechna hnízda a pak už můžeme jen objevovat, co kdo najde ve svém "vajíčku" s překvapením.

PROTKANÝ PTÁČEK

CÍL:  Vyrobit si proutěného ptáčka a vyzkoušet si jednoduché tkaní.
POMŮCKY: ohebné proutky, provázky, vlna
ČAS: 40 min. 

Krásného ptáčka z proutí vyrobíte snadno, dle návodu na www.jdeteven.cz  PTÁČEK JARABÁČEK. Pokud máte čas a chuť vyzkoušejte si s dětmi jednoduché tkaní, nejprve vytvořte osnovu, a děti pak proplétají. Mohou  pracovat ve skupině, aby práce pro jednoho nebyla dlouhá. Ne všechny děti tkaní chytí. Když jsou vytkané dvě "slzičky", stačí je svázat k sobě, přidat křídlo a zavěsit na okno, zeď či dveře.

PROUTĚNÉ KORÁLKY

CÍL:  Objevit tajemství a krásu proutěných korálků.  POMŮCKY: větve s "duší" - přirozeným otvorem, nůžky, drát, provázek či stužka, ČAS: 10 - 20 min. 

Tam, kde je to možné, nastříháme větvičky (šetrně a jen to, co potřebujeme). Vybírejte druhy s houbovitou tkání uvnitř větví (bez, zlatice, vrba, ostružina atd.). Větvičky pak nastříháme na cca 2cm korálky. Drátem či rozevřenou kancelářskou sponkou odstraníme houbovitou výplň větviček. Pak už stačí jen navlékat korálky dle barev a tvarů. Větvičky je možné i oloupat (jsou pak ale křehčí). Vyzkoušejte si vyrobit i větvičková brčka, např. z bezu. Za sdílení zkušeností s korálky děkujeme vychovatelce Zoje Zlonické ze ZŠ Kunratice. 

PŘÍRODA K NAKOUSNUTÍ

CÍL: Tam, kde to jde, zapojit všechny smysly při  poznávání nejběžnějších jedlých rostlin.
POMŮCKY: určovací klíč, dobroty pro vymýšlení nových receptů 
ČAS: 10 - 20 min. 

Pokud máte možnost objevovat s dětmi, co je v trávníku jedlé, rozhodně vyzkoušejte. Na jaře jsou lístky i kvítky často nejchutnější. Nasbírané části květin můžete ochutnávat přímo na místě, pokud je trávník na bezpečném místě, nebo si nasbírané rostlinky před ochutnáváním opláchněte důkladně pitnou vodou. Nejprve s dětmi objevujte a ukazujte si rostliny, které je bezpečné ochutnávat. Když je děti jistě poznají, mohou vymýšlet své recepty smícháním různých chutí.

Doporučujeme ochutnat: sedmikrásky, mladé listy pampelišky, fialky, popenec, svízel, šťovík a šťavel, pažitku, mátu, meduňku a další jedlý plevel či bylinky.  Doporučujeme s dětmi vymýšlet saláty a dobroty nejen z bylinek, ale i s přidáním dalších surovin (například rozmačkané jablko, rozmixované rozinky a oříšky nebo další dobroty). Skvělá svačina je i rozkvetlý chléb. Stačí namazat krajíc například tvarohem a naaranžovat právě kvetoucí jedlé květy. Jen myslete na hmyzáky, aby zbylo dostatek květů na jaře i pro ně.

Jaro nabízí venku řadu příležitostí. 

JARNÍ HERBÁŘ VENKU

CÍL: Sledovat rozkvétající trávník kolem školy. Určit a jednoduše označit pro sebe i ostatní nově vykvetlé rostliny. Navíc si rozšířit znalosti cizích jazyků.
POMŮCKY: karton, tužky, fixy, špejle, nebo větvičky, (určovací klíče, slovník)
ČAS: 10 - 20 min. 

Kolem školy sledujeme, kde co nově na jaře vykvete. Pokud kvetoucí květinu či dřevinu objevíme, můžeme připravit informační cedulku z kartónu. Na ni napíšeme jméno v češtině, můžeme přidat i v angličtině, němčině nebo latině. Cedulku pak jednoduše prostrčíme špejlí nebo větvičkou a zapíchneme opatrně kolem rostliny. Postupně můžeme sledovat a zapisovat, kolik jarních rostlin kolem školy objevíme. 

MAPA JARA

CÍL: Mapovat nejen první kvetoucí rostliny kolem školy, ale také zaznamenávat, kdy a kde rozkvetly poprvé. 
POMŮCKY: papír s nakreslenou mapou okolí školy, tužky, podložky, (určovací klíče)
ČAS: 10 - 20 min. 

Kolem školy sledujte, kde co nově na jaře vykvete. Všechny nově objevené kvetoucí rostliny zakreslete do mapy okolí školy. Doporučujeme přidat i datum. Dlouhodobé opakované a dobrovolné sledování okolí školy prohlubuje u dětí pozorovací dovednosti i vztah k místu. Výslednou mapu můžete sdílet s ostatními ve škole, ať vědí, co se kolem nich v trávě děje.

 LESNÍ DRUŽINY VZNIKAJÍ DÍKY PROGRAMU LES VE ŠKOLE.

Chcete získat lesní učebnu a objevovat s dětmi přírodu kolem školy,
skrze pozorování a prožitek?

Získáte podporu programu LES VE ŠKOLE ,
do kterého je zapojeno 7 300 škol z 26 zemí světa.  

Nejnovější články

KOLIK DĚTÍ SE VEJDE DO JEDNOHO KUBÍKU? (H-mat VENKU)

Hurá s matikou ven. Teplé jaro nabízí dokonalou učebnu. Pojďte si to ven nejen spočítat, ale i…

Celý článek

17. 5. MEZINÁRODNÍ DEN PRÁZDNÝCH TŘÍD

Budou ve čtvrtek školy prázdné? Na čtvrtek 17. května připadá letos mezinárodní Den prázdných tříd. Děti a…

Celý článek

Příběh zahrady ZŠ Janovice – 3. díl

KDYŽ ZAHRADA SPÍ... Na novou školní zahradu jsme se všichni těšili. Bylo to z důvodu, že jsme si…

Celý článek