Tahák ven

II. POMŮCKY A VYBAVENÍ

JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?

1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.

2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.

3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.

4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.

TAHÁK VEN - II. VYBAVENÍ: úroveň 1

NEVÍM, JAKÉ VYBAVENÍ POTŘEBUJI VEN

Váháte, co vše ven potřebujete? Často stačí vyrazit a venku objevovat. Ale pokud byste chtěli inspiraci na základní pomůcky, které venku jen tak nenajdete, můžete shlédnout krátké shrnující video a z něho si vybrat pár věcí, které si venku chcete vyzkoušet. Vyrazit ven stačí opravdu s málem.

AKČNÍ KROK:

Zmapujte nápady a své možnosti

Vyberte si z inspirace to, co právě potřebujete:

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

 

TAHÁK VEN - II. VYBAVENÍ: úroveň 2

ZJIŠŤUJI, CO BUDEME POTŘEBOVAT VEN

Jako dobrý základ ven se vám budou hodit podsedáky a podložky, které si navíc můžete s dětmi snadno vyrobit.

AKČNÍ KROK:

Jak na PODSEDÁKY a PODLOŽKY ven

Stačí nastříhat či nařezat silnější karton na kusy o velikosti A4 (podsedáky) a A5 (podložky), zabalit do jedné nebo dvou látkových tašek a můžeme vyrazit. Nebo je možné proděravět každý kartón a přenášet je všechny na provázku. Finanční investice je 0,- Kč, jen je třeba trocha organizace při shánění tlustšího kartónu a čas při nařezávání. Většinou ale kartóny vydrží celý školní rok. Pokud je vlhko, po návratu je stačí nechat uschnout nebo na provázku zavěsit. Podsedáky jsou výborné i z gumové pěnové hmoty (např. materiál pro karimatky) a tento materiál je ještě trvanlivější.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - II. VYBAVENÍ: úroveň 3

MÁM PRVNÍ POMŮCKY

Máme pro vás jednoduchý tipy na další pomůcku, kterou si můžete snadno sami společně s dětmi vyrobit.

AKČNÍ KROK:

Vyrobte si kelímkové lupy

Hodí se mít ven sadu kelímkových lup. Není nutné je všechny kupovat, stačí pár a zbytek si vyrobit s dětmi. Dle věku si můžeme vyrobit kelímkové lupy z průhledných plastových kelímků či odolných (zavařovacích) sklenic. Stačí do nich ulovit (šetrně) hmyzáka a přetáhnout přes hrdlo pevnější igelit zachycený gumičkou či průhledné víčko a pozorovat. Navíc pokud kápnete na plastovou fólii kapku vody vznikne vám čočka a 2x zvětšení.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - II. VYBAVENÍ: úroveň 4

TESTUJEME A VYRÁBÍME DALŠÍ VYBAVENÍ 

AKČNÍ KROK:

Vyrobte si svůj meteopřístroj

Objevování počasí se pro učení venku vždy hodí. Lépe s dětmi odhadnete, jak bude. Vyzkoušejte si vyrobit své vlastní meteopřístroje.  Srážkoměr a vlhkoměr nebo větrnou korouhvičku, která vám určí směr větru. Popis jak na ni najdete ZDE, video návod ZDE. Příjemné vyrábění a ať vám pak pěkně fouká.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - II. VYBAVENÍ: úroveň 5

VÍM, CO VZÍT VEN A JAK TO VYUŽÍT  

AKČNÍ KROK:

Stále víc zapojujte přírodniny do výuky

Fouká vítr, mrholí? Využijte kamínky místo lístečků. Probíráte tvary, poskládejte si je z větviček. Sčítáte, dělíte, berete procenta? Využijte širokou nabídku přírodnin v okolí – šišky, oříšky, ulity, kamínky, pírka, kůru, jablíčka, lístky, kvítky atd. Rozvíjíte český či cizí jazyky venku? Pojmenovávejte věci kolem vás, využijte kulisy a přírodniny. Zapojte s dětmi venku více smyslů. Jaké nové přírodniny jste v okolí objevili?


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - II. VYBAVENÍ: úroveň 6

MÁM VYBAVENÍ, KTERÉ POTŘEBUJI 

AKČNÍ KROK:

Uskladnění přírodnin

Už máte svou zásobu přírodnin, ale váháte, kde je skladovat? Začínají se tak nějak různě kupit? Zkuste si s dětmi vytipovat místa, kde venku kolem školy sucho a klidno. A vytvořte si tu své skladiště přírodnin, které je dobré mít stále po ruce. Hodí se mít např. pod košatým stromem své KLACKOVIŠTĚ – místo, kde máte hromadu rovných i probíhaných proutků i nerovných větviček, někde jinde v koutku i ŠIŠKOVIŠTĚ – hromádku šišek ideálně různých druhů stromů a hodí se mít i své KAMENIŠTĚ – bedýnku či hromádku kamení, kde schraňujete různé kamínky a ty jsou pak vždy po ruce, když je třeba. Je vhodné si své místa vytipovat a domluvit vše i s okolím (např. kolegy, družinou, p. školníkem atd.). Pak máte jistotu, že své poklady a sbírky zas najdete.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - II. VYBAVENÍ: úroveň 7

MÁM VŠE A DĚLÍM SE S DRUHÝMI 

AKČNÍ KROK:

Uložení a sdílení pomůcek pod střechou

Jak pomalu roste naše sbírka pomůcek, přírodnin i vzorků, hodí se vymyslet i místo a systém uskladnění ve škole či jinde pod střechou. Pokud učíte sami můžete mít vše u sebe v kabinetu, ale výhodnější je hned od začátku si promyslet i sdílení pomůcek s kolegy. Pokud budete mít štěstí, můžete získat celou jednu místnost jako venkovní sklad, kam se vše hezky vejde a je dostupné ostatním. Nebo si můžete udělat menší jednu stěnu, kde jsou zavěšené jednotlivé tašky s pomůckami např. na lovení bezobratlých, na matematiku ven, na tvoření, na pozorování stromů, určovací klíče, dalekohledy, lupy atd. Je jen na vás, jak si vše nastavíte, ale doporučujeme tomu co nejdřív věnovat čas a energii. Předejde se tak mnoha nedorozumění.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - II. VYBAVENÍ: úroveň 8

ČASTO VYRÁŽÍM VEN S MÁLEM 

AKČNÍ KROK:

Umím využít sezónu

Čím častěji chodíme ven, tím méně pomůcek sebou nosíme. Už umíme používat, co nám nabízí okolí, jednotlivé měsíce a počasí. Už jste využili pracovní listy, které padají na podzim zdarma ze stromů. Nápady na hraní s listím najdete např. ZDE. Otestujte s dětmi i co vše nabízí sníh. Nebojte se ani mrazu a vyzkoušejte ledovou učebnu ZDE. Oblíbené jsou i hry a objevování na JAŘE nebo za horkých dní. Celý rok se najde jedinečná příležitost, proč vyrazit ven. Stačí ji hledat.


Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

Chcete se rozvíjet dál tím, že budete inspirovat druhé?
Nabízíme vám hned několik možností:

  • Napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech.
  • Sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku.
  • Pojeďte s námi na seminář jako spolulektor.
  • Staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste.