TĚLOCVIČNA

Pohyb venku je přirozená výzva.

Pro děti i pro učitele, a to nejen učitele tělocviku.

Poletuchy

VÝZVA: Provětrat tělo. Uvolnit mysl. Potrénovat koordinaci rukou. Zapojit vlastní fantazii a vymyslet nové hry. 

CO BUDEME POTŘEBOVAT: provázek, kusy látek (stará záclona, potrhaná moskytiéra, prostěradlo, šátek), přírodniny jako závaží (šiška, oříšek, kůra), delší provaz/proutek

1. VYRÁBÍME POLETUCHY
Po prohledání domácích zásob vybranou látku natrháme nebo nastříháme na pruhy. Do jednoho konce látky upevníme závaží – bezpečný předmět (například šišku, oříšek, kus látky atd.) – a pevně ho svážeme, tím nám vznikne hlava poletuchy. A hurá do hry. Děti vymyslí mnoho vlastních her, například chytat, házet, poletovat po venku nebo i na záchranu létacích draků. 

2. ČARUJEME S POLETUCHAMI 
Když si děti užijí házení s poletuchami, mohou se pustit do něčeho těžšího: přivázat poletuchy ke klacíkům, a s nimi pak běhat a točit. Nebo otestovat ještě větší výzvu: poletuchy na provázku. Provázek by měl být asi metr dlouhý, a pak už stačí jen točit. Kolem sebe, kolem rukou, nad hlavou a tak dále. A největší výzva a zábava (i pro dospělé): točit se dvěma poletuchami zároveň!  U dětí jen hlídejte, aby mezi sebou udržovaly dostatečný odstup a navzájem si neublížily.

Opičí dráhy

VÝZVA: Postavit si vlastní opičí dráhu z přírodnin. Užít si pohyb, zdokonalit mrštnost i kreativitu.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: přírodniny, volný prostor, prkna, kulaté špalky, křídu, provazy, co zrovna bude dostupné

1. STAVBA DRÁHY
Nejprve je dobré se s dětmi domluvit, kde a s čím mohou stavět. Také je přínosné si ukázat pár příkladů – jaké překážky v terénu lez využít k přeskokům, co vyrobit k přelézání, jak vyznačit trasu, co je a není bezpečné. Pak můžeme nechat stavbu na dětech. Pokud máme větší skupinu, můžeme raději vyrobit víc překážkových drah nebo jednu velkou, kde každá skupina má na starosti jen jednu část. Dospělí mohou pomáhat, jen když je děti požádají, jinak mohou zůstávat na dohled a sledovat co se připravuje,případně s dětmi domluvit úpravy překážek pokud jsou příliš nebezpečné či pro někoho náročné.

2. TESTOVÁNÍ
Nejlepší je, když vlastní stavbu otestují nejprve její autoři. Vyzkouší si trasu, přechody mezi překážkami, náročnost, vtipnost dráhy. Mohou ještě něco upravit, pokud je třeba. Pak představí, případně i přeběhnou na ukázku svou dráhu, aby ostatní věděli, co a kde se dělá. Pak si všichni dráhy vyzkouší. Není přínosné vzájemně se porovnávat, hodnotit, měřit čas. To vše ubírá hravosti a spolupráci. Důležitější je zde radost z pohybu a možnost se vyřádit.

3. DRÁHY JAKO ŽIVÝ ORGANISMUS
Když se děti svých postavených cest nabaží, často je napadnou změny a úpravy. Testují se nové výzvy, vyšší překážky nebo veselejší úkoly. Je skvělé dětem, které to baví, nabídnout dost času a volnosti si své nové hřiště užít.

HOUPAČKY

Prkno, kulatina, kámen či cihla. Nic víc není třeba. A může začít nejen hodina tělocviku, ale i fyziky. Děti okamžitě přirozeně hledají rovnováhu, pracují s těžištěm. Padají, radují se, objevují. Pro jedno dítě stačí krátké prkno. Větší prkna umožňují balancování i ve skupinách, což je další výzva.

věk: MŠ, ZŠ, čas: 5 - 20 minut, kdy: celoročně (v zimě skvělé zahřátí)

LOVENÍ LISTÍ

Podzimní rychlá pohybová hra. Venku na vyznačeném prostoru děti chytají co nejvíce listí, nebo se naopak nesmí padajících listí dotknout - jsou to např. bomby. Pokud nefouká, polovina třídy sebere listí a vyhazuje druhé půlce do vzduchu, pak se vystřídají. Jednoduchá hra, která se dá využít místo rozehřátí či na vypuštění přetlaku.

věk: MŠ, 1. - 5. třída , čas5 - 20 minut, kdy: na podzim v období padajícího listí

PROLÉZAČKA PAVUČINOU

Cíl pohyb, koordinace, radost, Věk MŠ – první stupeň ZŠ, Délka trvání 30 minut, Prostředí školní zahrada, Pomůcky  velká pavučina vytvořená v zahradě kousek nad zemí z napnutých provazů upevněných na dřevěných kolících (velikost pavučiny přibližně 3 m, provazy dvou různých barev (vlákno lepkavé a nelepkavé)

Postup Na zahradě nachystáme z kůlů a provazu pavučinu. Děti si zahrají na obratný hmyz, který má za úkol překonat pavučinu, aniž by se do ní chytl. Stojí v kruhu kolem pavučiny a dvojice nebo čtveřice si za pomocí níže uvedené básničky vyměňují protilehlá místa. Pavučinu mohou překračovat, podlézat… Jejich úkolem je nedotknout se lepivého vlákna (ve tvaru spirály), a nestát se tak křižákovou kořistí.

z PUBLIKACE Pohádková zahrada

KŘIŽÁK LOVÍ MOUCHY

Cíl pohybové aktivity, koordinace, Věk MŠ – první stupeň ZŠ, Délka trvání 30 minut, Prostředí školní zahrada Pomůcky  natažená pavučina z předchozí aktivity, vyrobené mouchy (silnější kousek větve jako tělo, křídla z drátu potaženého bílou gázou, vše svázané a připevněné provázkem na kousek větve), dřevěné kolíčky na prádlo (2 ks na jednu mouchu), větší kusy gázy na dvojici dětí (lze koupit ve zdravotnických potřebách), silnější provázek

Postup Děti jsou svázány v pase gázou do dvojic a ze svých končetin vytvoří osm nohou křižáka (čtyři ruce a čtyři nohy). Dvojice dětí stojí asi 3 až 5 metrů od pavučiny. Pomocí všech končetin k ní dolezou, uloví „mouchu“ (přichycenou pomocí kolíčků na vlákna pavučiny) a omotají ji silnějším provázkem, který znázorňuje vlákno křižáka.

z PUBLIKACE Pohádková zahrada

BEZPEČNÉ BOJOVÉ HRY

Jak bezpečně v akci vypustit přetlak. Jak pohybem posílit bojového ducha i schopnost empatie? Připravujeme tipy na bojové hrátky, které zapojí tělo i vypustí přetlak špatné nálady.

 

METODIKU a FOTONÁVOD připravujeme

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Velmi často dostáváme otázku, jak učit ve městě? Kam vyrážet, když jsou kolem nás jen ulice, silnice,…
Přeneste se na chvilku na vlnách svých vzpomínek do dětství. Zkuste si vybavit svou nejoblíbenější hru venku.…
Už potřetí mohou školy využívat evropské peníze z tzv. šablon (z Operačního programu Jan Amos Komenský, OP JAK).…