I
nspirujte se, jak podpořit přirozené vzdělávání

 

OKNO DO PŘÍRODY

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

VÝZVA: Vytvořte si své okno do přírody. Ať jste doma či venku. Použijte větvičky, klacky či papír a vyrobte si tajuplné okénko, které vás přenese do jiných světů, dálek i malého světa v trávě. Pokud nemáte větvičky ani kartón, stačí stočit provázek či švihadlo do kruhu na zem.

CO BUDEME POTŘEBOVAT:  větvičky/proutky/kartón/rámeček, nůž, provázek, přírodniny a chuť tvořit

JAK NA TO:  Najděte si pár suchých větviček, které v rozích svážete do čtverce či obdélníku. Z ohebných proutků můžete vyrobit kruh či ovál. A pak už stačí jen nastavit okno tam, kam se chcete přenést = kam zaměříte svou pozornost. Pozorujte 10 či více minut mraky na obloze, život v trávě či na kůře stromů. Co jste zažili? Jaký život v trávě jste pozorovali? Cítili jste zklidnění či chuť objevovat? Co ještě chcete skrz okno prozkoumat?

ROZŠÍŘENÍ: Pro ty kdo chtějí víc. Vyzkoušejte, pokud chcete.
- vytvořte si z okna rám pro obrázky vyskládané z kamínků či namalované křídou
- poskládejte si celou galerii pod širým nebem
- vyprávějte si (a zapište) příběhy, které jste v okně viděli
- zahrajte si kamínkové divadlo
- s kroužky z proutků si házejte ve dvojici i na cíl
- vyzkoušejte zavěsit okno do koruny stromu a získejte tak stromovou televizi s velmi uklidňujícím pořadem,
- staňte se díky oknu i moderátorem a připravte si pořad o divočině kolem nás

Napište nám na tym@ucimesevenku.cz, co jste viděli ve vašem okně.

 

1 METR

VÝZVA:  Co kolem nás je dlouhé jeden metr? Kolik se vejde decimetrů do metru? Jak dlouhých je deset metrů? Můžeme o tom chvilku diskutovat, hledat a porovnávat naše představy, a pak se rychle vrhnout na skutečné měření v následujícím kroku.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: provázek, delší proutek, nůž či zahradnické nůžky, krejčovský či stavební metr (pravítko), chuť objevovat

JAK NA TO:  Nejdříve zkusíme odhadnout: kolik je jeden metr? Každý to může ukázat na svém těle nebo ve svém okolí. Pak si každé dítě připraví proutek nebo provázek 1 m dlouhý. Nechme co nejvíc měření a vyrábění na dětech. Hurá, máme svůj vlastní metr, můžeme se vrhnout do měření. Děti mají několik výzev:

1. vrátit se ke svému odhadu (jak velký je 1 metr) a porovnat, jak se trefily
2. změřit, kde na svém těle mají výšku 1 m
3. rozběhnout se po okolí, hledat a ptát se: Co je přesně 1 m veliké, co je větší a co je menšíí?
4. pomocí provázku můžeme změřit i obvod např. stromu či stolu
5. pokud máte víc druhů metrů a přístrojů k měření, je skvělé dětem ukázat různé pomůcky a způsoby měření
6. víc proutků či provázků dovoluje tvořit různé cesty, obrazce a labyrinty
7. co dalšího děti s provázkem a proutky vymyslí? Nechte jim dost času na řádění a hraní venku

Aktivity, které podporují přirozené učení, vznikly díky
Nadaci Proměny Karla Komárka. Děkujeme za dlouholetou spolupráci!

 

Další jarní inspirace
domů i ven: