Tahák ven

IV. METODY VEN

JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?

1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.

2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.

3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.

4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.

TAHÁK VEN - IV. METODY: úroveň 1

UČENÍ VENKU PROBÍHÁ JAKO MŮJ VÝKLAD

Může být těžké začít, když nevíte, jak na to a nemáte zatím žádnou zkušenost.

AKČNÍ KROK:

Inspirujte se od druhých

Nevíte, kde začít?

  • Přidejte se do FB skupiny Učíme se a hrajeme si venku a podívejte se, jak venku učí druzí učitelé. Získáte tak inspiraci sami pro sebe.
  • Podívejte se na web ucimesevenku.cz a najděte si tam 1 lekci, která vás zaujme a kterou byste mohli venku s dětmi zrealizovat.

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

 

TAHÁK VEN - IV. METODY: úroveň 2

UČENÍ VENKU ŘÍDÍM JÁ

Možností, jakým způsobem venku učit je celá řada. Když začnete dělat všechny najednou, většinou to dopadne tak, že nepoužijete pořádně žádnou metodu, protože se v tom ztratíte. My doporučujeme postupovat po jednotlivých krůčcích. Tedy zmapujte možnosti a vyberte si jednu věc, kterou začnete.

AKČNÍ KROK:

Prozkoumejte možnosti a vyberte si jednu metodu pro učení venku, kterou vyzkoušíte

Základní metody a způsoby práce venku s dětmi, se kterými můžete začít, jsou:


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - IV. METODY: úroveň 3

ZAČÍNÁM ZKOUŠET RŮZNÉ METODY

Máte první poznatky a zkušenosti s učením venku, na které můžete navazovat. Vyzkoušeli jste první metody a teď můžete postupně rozšiřovat obzory toho, co všechno je venku možné. Vyzkoušet si různé typy aktivit, různé metody, práci v různých rolích, které se s tím pojí.

AKČNÍ KROK:

Zaměřte se na různé metody venku a postupně je s dětmi venku všechny vyzkoušejte

Máte prakticky dvě možnosti, kterými se vydáte:

  1. Vezmete si půlden nebo celý den, ve kterém se zaměříte na konkrétní metodu. Vyhledáte nebo vymyslíte a naplánujete aktivity, díky kterým si metodu ozkoušíte a zároveň skrze ni naplníte pedagogický cíl výuky pro daný den nebo půlden.
  2. Metody je možné i kombinovat. Tuto variantu ale doporučujeme, až budete mít metody alespoň na několika aktivitách ozkoušené, budete znát jejich potenciál a tím pádem se vám je bude dařit je kombinovat snadněji.

    Nezapomeňte si dělat poznámky a na závěr se ocenit a zhodnotit, co nového jste zjistili a naučili se.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - IV. METODY: úroveň 4

VENKU ZKOUŠÍM RŮZNÉ METODY I ROLE

Je skvělé, že učení venku zapojujete a zkoušíte stále nové a další možnosti. Už máte základní zkušenosti, na kterým můžete stavět a můžete je zužitkovat. Zároveň už máte první zpětnou vazbu od dětí, co je baví a co se díky učení venku učí a jakým způsobem. Pojďte spolu s námi o další krok dál. Zaměřte se více na pozorování dětí venku. Zjistíte, že objevíte spoustu důležitých informací, které vám doposud unikaly a na které můžete krásně navazovat.

AKČNÍ KROK:

Den, kdy budu děti hlavně pozorovat

Zkuste si naplánovat 1 den výuky venku takovým způsobem, že budete mít volné ruce i hlavu a oči, a budete moc děti plně pozorovat. Seskládejte si za sebe takové typy aktivit, které budou pestré a budou na sebe navazovat, děti v nich budou mít své úkoly a role a budou mít možnost si s nimi poradit samy. Pokud budou něco potřebovat, tak je samozřejmě krátce navedete. Hlavně se ale budete soustředit na to, co vidíte. Jak se děti chovají samy o sobě, jak se chovají ke skupině, jaké typy aktivit je baví a jaké tolik ne.

A veškeré vaše pozorování si zapisujte. Udělejte si svůj pozorovatelský deník, kde si budete dělat jednak poznámky k prožívání a chování dětí, a pak také poznámky k programu, k aktivitám, k učení.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - IV. METODY: úroveň 5

DÁVÁM DĚTEM PROSTOR

Jako zkušený učitel, který už ví, jak různě je možné učit venku a podle toho také vybírat vhodné metody a nástroje, se můžete více zaměřit na možnosti a dovednosti dětí. Předat jim výuku do vlastních rukou ještě trochu víc. A využít k tomu například projektovou výuku.

AKČNÍ KROK:

Nechat děti vymyslet vlastní projekt

Projekty už s dětmi pravděpodobně děláte, nebo jste to zkoušeli. A pokud ne, je ideální čas začít. Výhodou je, že míru náročnosti si můžete sami zvolit podle toho, na co si vy sami a zároveň s dětmi troufáte. Co to může být?

  • Stavění, umisťování a pozorování krmítek
  • Sázení a péče o záhonky
  • Bádání po příbězích v okolí
  • Mapování biodiverzity kolem školy
  • Příprava přírodovědné hry pro mladší třídy atd.

Dejte dětem zadání, ať si vymyslí vlastní projekt, který by chtěli venku zrealizovat – může to být pozorovatelský projekt, badatelský, tvořivý, řemeslný, atd. Můžete dětem pole působnosti ohraničit, nebo naopak nechat úplně volné, to záleží na vás, skupině a prostoru. Při volbě tématu a konkrétního cíle možná bude potřeba jim trochu pomoci. Snažte se ale nezasahovat více, než je nutné.

To, co také můžete nastavit je rozsah projektu, jeho délka. Pokud s dětmi s takovými aktivitami začínáte, může to být půldenní nebo celodenní akce. Pokročilejší se mohou pustit do týdenních nebo dlouhodobějších projektů, které pracují třeba i s tématy místní komunity.

Důležité také je stanovit si dopředu, v jak velkých skupinkách budou projektové týmy fungovat. Čím větší, tím větší nárok je kladen na kooperativní dovednosti dětí.

V závěru nezapomeňte na představení výstupů ostatním skupinám, aby mohly děti samy zhodnotit výsledky své práce.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - IV. METODY: úroveň 6

METODY I ROLE VENKU VYUŽÍVÁM S OHLEDEM NA POTŘEBY DĚTÍ

Tím, jak máte více prostoru pro vnímání jednotlivců i skupiny dětí jako celku, možná jste si všimli, že různé děti mají nejen ve třídě, ale i venku různé potřeby. Porozumění skutečnosti proč tomu tak je a jak s tím pracovat, vás posune ve vaší pedagogické praxi zase o krok, možná i skok dál.

AKČNÍ KROK:

Zaměřte se na různé potřeby dětí

Začít můžete videem od Šárky Mikové, která představuje důležitost vrozených potřeb během výuky venku a pokud byste se chtěli do tématu ponořit více, zveme vás do online kurzu Spolu ven, který je zaměřený přesně na toto téma.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - IV. METODY: úroveň 7

UČENÍ VENKU JE VÝZVOU A PŘÍLEŽITOSTÍ PRO KAŽDÉHO

Zapojte do výuky venku i druhé – kolegy, rodiče, další zaměstnance školy. Vytvořte akci či projekt, ve kterém zapojíte do učení venku celou školu a ukážete tak jeho přínosy a možnosti.

AKČNÍ KROK:

Celoškolní komunitní projekt

Inspirovat se můžete místně zakotveným učením nebo si stanovit po dohodě s vedením cíl, který bude prospěšný nejen pro žáky, ale pro celou školu. A další „level“ je nechat jej vymyslet děti samotné.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - IV. METODY: úroveň 8

ZODPOVĚDNOST ZA UČENÍ VENKU PŘEDÁVÁM DĚTEM

Nejvíc se učíme tím, že učíme a inspirujeme druhé. A k tomu vás chceme v tomto bodě pozvat.

AKČNÍ KROK:

Sdílejte své zkušenosti dál

Nabízíme vám hned několik možností:

  • napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech,
  • sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku,
  • pojeďte s námi na seminář jako spolulektor,
  • staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.