STROMOVÁ KLIMATIZACE

Cíl lekce

Ve skupině porovnat vliv stromu a slunečníku v horkém dni, pomocí měření v praxi a zápisu pomocí Vennových diagramů. Zkusit odvodit jak a proč se prostředí liší.

Čas: 35 minut
Věk: od 7 let
Místo: kdekoliv, kde je jsou dostatečně košaté (nejlépe listnaté) stromy
Období: v horkém slunečném dni

Pomůcky

slunečník či deštník, teploměr (případně vlhkoměr), lze i rozprašovač s vodou, pracovní list (PL), tužky a papíry, lze i lepenku pro uchycení teploměru

1. ODHAD

V úvodu lekce děti odhadnou tužkou do pracovního listu, jak se bude lišit prostředí ve stínu pod deštníkem/slunečníkem a pod stromem. Ideálně si každé dítě zapíše několik bodů.

TIP: Pokud to třída potřebuje, může učitel zařadit na úvod nějakou krátkou rozehřívací, běhavou hru, která pomůže uvolnit případné napětí a usnadní koncentraci na následnou práci.

2. PRŮZKUM TERÉNU

Děti se rozdělí do skupin a skupiny si před školou, v parku, na louce najdou vhodné lokality pro porovnání měření: ve výšce cca 1m nad zemí ve stínu: pod deštníkem / slunečníkem a pod korunou stromu (doporučujeme vybírat raději větší listnaté stromy – rozdíly oproti slunečníku jsou pak názornější).

3. MĚŘENÍ

Skupiny provádí měření teploty (případně i vlhkosti) a zapisují do pracovního listu nejen teploty, ale i porovnání – 1. V čem se liší strom a slunečník / deštník? Jaké mají jednotlivé stíny výhody a nevýhody? 2. Co mají obě místa společná? Pokud máte čas a chuť, můžete vyzkoušet třetí měření pod slunečníkem ovlivnit rozprašováním vody. Změní se teplota?

4. POROVNÁVÁNÍ

Po měření se skupiny sejdou a porovnají si svá měření. Vzájemně si představí své výsledky a mohou si dát i popisnou zpětnou vazbu (ocenění i konstruktivní otázky a návrhy na zlepšení). Na závěr může vzniknout společný graf na společném archu papíru a vypočítat průměrné teploty. Mohou použít různé barvy a zvýraznit průměrnou teplotu/vlhkost.

5. DOBROVOLNÝ KROK

Skupiny mají krátký volný čas a průzkumnou otázku. Zda objeví v místě další ukazatele rozdílů teplot (vlhkosti). Např. porost vegetace, vlhkost půdy atd. Pokud má třída čas a chuť, můžete připravit informační cedulky pro kolemjdoucí, přímo na strom či na nástěnku ke škole. A informovat tak okolí o tom, co jste zjistili.

6. OHLÉDNUTÍ

Na úplný konec dáme prostor pro návrat k původním odhadům (tužkou zapsané do PL). Na co skupiny přišly? Jak se jejich poznání změnilo?  Jaké zažily "momenty AHA"? Ohledneme se i za průběhem lekce – co je bavilo, co by zlepšili? Na úplný konec může své hodnocení lekce přidat i lektor / učitel.

CO LZE HODNOTIT
(důkazy o učení):

Dítě:

  • do svého PL zapíše jak se bude lišit stín pod stromem a pod slunečníkem (ve slunném dni)
  • ve skupině provede měření ve stínu pod stromem a pod slunečníkem. Svá měření zapíše a při společném představování i zkusí zdůvodnit
  • dokáže přijmout i dát podporující zpětnou vazbu, ocenění i možnost zlepšení ostatním skupinám (používá popisný jazyk)

BADATELÉ.cz

Líbí se vám lekce Stromová klimatizace? Lekce je součástí badatelského programu, díky kterému vaše třída vyroste v bandu báječných vědců. Nahlédněte do programu BADATELÉ.cz:

Nejnovější články

Velmi často dostáváme otázku, jak učit ve městě? Kam vyrážet, když jsou kolem nás jen ulice, silnice,…
Přeneste se na chvilku na vlnách svých vzpomínek do dětství. Zkuste si vybavit svou nejoblíbenější hru venku.…
Už potřetí mohou školy využívat evropské peníze z tzv. šablon (z Operačního programu Jan Amos Komenský, OP JAK).…