Tahák ven

VIII. HODNOCENÍ

JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?

1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.

2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.

3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.

4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.

TAHÁK VEN - VIII. HODNOCENÍ: úroveň 1

VENKU NEHODNOTÍM

Jděte na exkurzi nebo výlet, ale předem se zkuste zamyslet, co je jejich cílem (co se mají žáci naučit). Je jedno, jestli jde o nějaký výukový cíl nebo o měkké dovednosti (třeba komunikaci mezi vrstevníky nebo s dospělými či cizími lidmi). Nemusíte hned hodnotit, jen sledujte, co se děje během aktivit a co byste hodnotit mohli.

AKČNÍ KROK:

Zamyslete se, co by hodnotit šlo

Odpovězte si na otázky:

  1. Proč s dětmi ven jdeme?
  2. Co by se děti měly naučit?
  3. Jak bych to mohl hodnotit?
  4. Co bych mohl hodnotit cestou a jak?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

 

TAHÁK VEN - VIII. HODNOCENÍ: úroveň 2

ZAČÍNÁM HODNOTIT VENKU

Pozorujte, dejte si čas a opravdu děti venku pozorujte a dívejte se na proces jejich práce i na výsledek. Nehodnoťte předčasně. Myslete na to, že ve fázi učení a reflexe ještě nehodnotíme. Fáze hodnocení přichází až poté, co je naučené zafixováno.

AKČNÍ KROK:

Pozoruji děti při práci a sbírám podklady pro hodnocení

Odpovězte si na otázky:

  1. Kdy je dobrý čas na to začít hodnotit?
  2. Co přesně budu hodnotit?
  3. Jaké potřebuji pro hodnocení podklady/důkazy/výstupy?
  4. Jak je získám?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - VIII. HODNOCENÍ: úroveň 3

HODNOTÍM VÝSTUPY

Podívejte se, zda pracovní listy, propustky a další zdroje důkazů o učení vašich žáků skutečně obsahují informace o tom, zda se žáci naučili to, co bylo vaším cílem/záměrem. Obsahují jejich odpovědi tyto důkazy, nebo je potřeba „vystavět“ pracovní list/propustku jinak? Využijte jako zdroj důkazů o učení žáka i například diskusi v kruhu. Připravte si předem otázky, na které se budete ptát.

AKČNÍ KROK:

Zkouším hledat důkazy o učení žáka

  1. Jaký byl cíl hodiny?
  2. Jak k němu směřuje např. pracovní list?
  3. Jaký důkaz o učení jsem našel/našla?
  4. Co případně musím změnit ve své přípravě, abych našel důkazy o učení žáka?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - VIII. HODNOCENÍ: úroveň 4

HODNOTÍM VÝSTUPY I PROCES

Buďte pozorovateli, pište si poznámky a vracejte se k nim samostatně i s dětmi, co jste viděl vy, co viděli ony? Jaké vidíte rozdíly při práci dětí ve třídě a venku?

AKČNÍ KROK:

Pozorujte práci dětí, inspirujte se, jak to dělají jiní a jaké využívají pomůcky 

Tipy na to, jak hodnotit i průběh práce najdete i zde. Čekají na vás poznámky Liběny Dopitové, jak si dělat poznámky při hodnocení procesu skupinové práce (výtah z publikace Hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování).

Odpovězte si na otázky:

  1. Co zajímavého jsem dnes zpozoroval při práci konkrétních dětí?
  2. Jakým způsobem jsem zaměřil své pozorování i hodnocení na proces?
  3. Jakým způsobem jsem zaměřil své pozorování i hodnocení na výsledky práce dětí?
  4. Jak budu s tímto pozorováním pracovat dál?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - VIII. HODNOCENÍ: úroveň 5

HODNOTÍME S DĚTMI

Pracujte na tvorbě (nebo udržování) bezpečného prostředí ve třídě, které potom zúročíte v diskusích s dětmi, o tom, jak se jim učilo. Sledujte skupinovou práci, pište si v průběhu učení poznámky, ať můžete doplnit sebehodnocení a hodnocení dětí.

AKČNÍ KROK:

Srovnávejte výsledky dětí s jejich předchozími výsledky, ne s výsledky jejich spolužáků

Zamyslete se a odpovězte si na otázky:

  1. Jaký posun jsem dnes zaznamenal u konkrétního žáka?
  2. Jak tento posun vnímal žák?
  3. Jak to viděli jeho spolužáci?
  4. Jak se naše vnímání shodovala?
  5. Jak případně upravíme kritéria hodnocení, abychom si více rozuměli?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - VIII. HODNOCENÍ: úroveň 6

ZPĚTNÁ VAZBA JAKO SOUČÁST HODNOCENÍ

Bezpečné prostředí ve třídě, kabinetě, sborovně – respektive v celé škole je podmínkou pro fungování zpětné vazby jako funkčního nástroje nejen hodnocení. Pracujte na něm a při využívání zpětné vazby dodržujte zásady jejího poskytování. Používejte při zpětné vazbě popisný jazyk a učte s ním pracovat i děti a kolegy. Nezapomínejte na to, že ocenění by mělo předcházet doporučení ke zlepšení a mělo by ho být vždy o něco více.

AKČNÍ KROK:

Trénujte zpětnou vazbu s dětmi venku průběžně, a i na malých úkolech

Spoustu informací k hodnocení najdete například zde: https://formativne.cz/novinky/

Projděte si dostupné zdroje, kde se dozvíte postup poskytování zpětné vazby.

Trénujte s dětmi, kolegy, zkuste to i doma.

  • Co je pro vás v hodnocení stále ještě náročné?
  • Na čem vnímáte, že musíte vy či děti nejvíc zapracovat?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - VIII. HODNOCENÍ: úroveň 7

REFLEXE A SEBEREFLEXE JE SOUČÁST UČENÍ

I reflexe je v konstruktivistickém pojetí součástí procesu učení (evokace, učení, reflexe). Využívejte ji naplno, i v reflexi mohou děti prožívat své AHA momenty. Plánujte čas, který reflexí s dětmi strávíte a využívejte k ní venkovní prostředí, dozvíte se víc. Nadále dodržujte postupy, které upevňují bezpečné prostředí ve třídě, aby se děti mohly vyjadřovat bez ostychu před ostatními.

AKČNÍ KROK:

Myslete na to, že proces reflexe vyžaduje čas a plánujte ho do svých lekcí

Odkazy na zdroje k formativnímu, kde najdete i literaturu o reflexi a sebereflexi: https://www.edukacnilaborator.cz/formativnihodnoceni

Odpovězte si na otázky:

  1. Kolik času věnujeme v běžné lekci reflexi?
  2. Jsem s tím spokojen/a nebo chci reflexi věnovat více času?
  3. Co s tím případně udělám?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - VIII. HODNOCENÍ: úroveň 8

HODNOCENÍ JAKO PODKLAD DO BUDOUCNA

Jaké učební styly mají děti ve vaší třídě? Jak se nejlépe učí? Zkoumejte tyto otázky i s nimi a plánujte další výuku podle toho, jak ji vaše třída potřebuje. Myslete na sebe. Vedete si své portfolio, kde sledujete svůj pokrok a zapisujete si své sebereflexe?

AKČNÍ KROK:

Plánujte s dětmi jejich učení a nezapomínejte na to své

Odpovězte si na otázky:

  1. Jak živé je mé portfolio?
  2. Co mi jeho prohlídka řekla?
  3. Jak hodnotím vlastní práci se sebereflexí?
  4. Co budu případně dělat jinak a jak?

Co můžete dělat dál? Nabízíme vám hned několik možností

  • napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech,
  • sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku,
  • pojeďte s námi na seminář jako spolulektor,
  • staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.