2. kapitola
ATOMY A MOLEKULY

 

„Nic není pevné. Všechno se skládá z pohybujících se částic.“
— Richard Feynman

 

 

 

Atomy a molekuly

 Úvod kapitoly

Všechno kolem nás – kameny, voda, vzduch i naše tělo – je složeno z drobných částic, které nejsou vidět, ale přesto neustále „tančí“. Tato kapitola přináší nápady, jak dětem přiblížit svět atomů a molekul pohybem, tvořením i pozorováním.

Ukážeme, že chemie nemusí být jen o vzorcích na papíře – může se odehrávat na školním dvoře, v trávě i v lese. Děti si vyzkoušejí, jak se chovají částice v různých skupenstvích, jak vznikají vazby mezi atomy, a jak se z nich skládají složitější molekuly. Zjistí, že chemické prvky nejsou jen v tabulce na zdi, ale všude kolem nás – v jídle, v půdě i v předmětech, které používáme každý den.

Cílem kapitoly je přivést žáky k tomu, aby o chemii přemýšleli v souvislostech, dotýkali se jí, hráli si s ní a vnímali ji jako přirozenou součást světa. Protože když se chemie prožije pohybem a hrou, stane se srozumitelnou i zábavnou.

„Nic neexistuje kromě atomů a prázdného prostoru; všechno ostatní jsou názory.“

— Démokritos

2.1 Atomy a skupenství – pohybová hra

Jak se chovají částice v pevném, kapalném a plynném skupenství? Děti se promění v atomy, které se pohybují podle teploty a energie. Na vlastní kůži pocítí, jak se částice „tlačí“ v ledu, volně kloužou ve vodě a rychle víří ve vzduchu. Pohybová aktivita spojuje chemii s tělem – a ukazuje, že i fyzika a chemie mohou být plné pohybu a smíchu.

 „Když pochopíš atom, pochopíš celý vesmír.“
— Ernest Rutherford

 2.2 Vazba

Jak se atomy spojují? V tomto videu se děti stanou molekulami – chytají se za ruce, vytvářejí jednoduché vazby a objevují, že některé jsou pevné, jiné pružné. Hra pomáhá pochopit princip chemických vazeb a zároveň rozvíjí spolupráci a představivost.

2.3 Modely molekul z přírodnin

Kamínky, listy, žaludy, klacíky – všechno se dá využít jako stavební materiál pro tvorbu molekul. Žáci si venku skládají jednoduché i složitější modely podle předlohy nebo vlastní fantazie. Zjistí, že i bez plastových stavebnic dokážou pochopit, jak se z atomů skládá hmota. A že příroda je plná inspirace i pro chemiky!

 2.4 Hádej prvek – hra s Kinder vajíčky

Každé Kinder vajíčko ukrývá tajemství – tentokrát ne hračku, ale indície k jednomu chemickému prvku. Žáci hledají, tipují a přiřazují: co má společného hliník s plechovkou, železo s hřebíkem nebo uhlík s tužkou? Hra rozvíjí zvídavost i dovednost odhadovat podle vlastností a použití prvků v běžném životě.

 2.5 Prvky kolem nás – periodická tabulka venku

Periodická tabulka ožívá, když se přenese ven! Na chodník, písek či látku. Děti hledají chemické prvky ve svém okolí – v kamenech, rostlinách, předmětech i ve vlastním těle. Učí se vnímat, že svět není „z prvků složený“ jen na papíře, ale že každý prvek má své místo v našem každodenním životě. Tabulka se stává mapou přírody.

poznámka: Pro tuto aktivitu se hodí připravit si sadu předmětů předem a vzít je sebou ven, aby byla práce a ukázky pestřejší.

 „Věda začíná údivem – a chemie je jeho nejčistší podoba.“

- Antoine Lavoisier

lekce ven

ATOMY A MOLEKULY

 

Čím je nebezpečný oxid uhličitý a oxid siřičitý?

UHÁDNI PRVEK

 

Kartičky pro detektivní hru

chemické safari

 

Ulov prvky postav molekulu

VĚDA VENKU VZNIKALA DÍKY PODPOŘE
Státnímu fondu životního prostředí České republiky

DĚKUJEME!