KAMENY, KTERÉ MLUVÍ

CÍL LEKCE:

Pomocí her s kamennými slovy podpořit touhu číst, psát i vyprávět příběhy.

ČAS: 20- 30 minut, VĚK: 1. - 2. tř. ZŠ pro rodný jazyk, 3. - 6. tř. ZŠ pro cizí jazyk

MÍSTO: vhodné místo pro hledání kamenů, OBDOBÍ: celoročně

 

POMŮCKY

Papíry s rámečky, psací podložky, tužky, (kolíčky pro upevnění papírů/ rámečků)

 

1. krok HLEDÁNÍ SLOV

Na vyznačeném prostoru (plotem, stromy, oblečením) učitel ukryje nebo pohází kameny s jednoduchými slovy. Děti se rozdělí do skupinek a každá skupina má za úkol najít určitý počet kamenů (např. 8 - 10). Ve skupině pak slova přečtou a domalují k nim jednoduché obrázky. Učitel prochází skupiny a případně pomáhá, kde je třeba.

2. krok: TVOŘENÍ VĚT a PŘÍBĚHŮ

Po rozluštění slov má skupina za úkol sestavit z nalezených slov věty nebo příběh. Pokud je třeba, může si dopsat 1 - 3 slova. Své sestavené příběhy pak přečtou ostatním skupinám.

Dobrovolný krok: KAMENNÉ HÁDANKY

Každá skupina, nebo jen skupiny, které mají již hotovo, mohou připravit 1 - 5 kamenných dvojic jako hádanky pro ostatní skupiny (vždy dvojice SLOVO – OBRÁZEK). Dvě skupiny, které budou mít hádanky připravené, si je mohou vzájemně vyměnit.

3. krok: VYMÝŠLÍME KAMENNOU HRU

Pokud vám vyjde čas, doporučujeme nechat prostor k vymýšlení skupinám. Úkol je jednoduchý, pomocí kamenů, slov, obrázků vymyslet úkol nebo hru pro jednotlivce, skupinu či celou třídu (např. opičí dráha s lovením kamenů).

4. krok: OHLÉDNUTÍ

V závěru lekce se dětmi ohlédneme, co vše jsme venku stihli. Společně zhodnotíme, co koho bavilo nejvíc a co bychom mohli příště udělat jinak. Domluvíme si místo, kam ukryjeme naše kamenná slova, nebo je vezmeme s sebou do třídy.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

Příběh zahrady ZŠ Janovice - 1. díl

Karel Čapek v jednom svém díle zmínil: „Zahrádka u Vašeho domu je stejný projev Vaší životní kultury…

Celý článek

Testování Hejného metody venku.

HEJNÉHO METODA = Děti objevují matematiku samy a baví je to. HEJNÉHO METODA VENKU = Děti objevují…

Celý článek

Učení venku propojuje.

Venku se z laboratoře může stát ve vteřině ateliér, tvůrčí dílna nebo tělocvična. Mezipředmětové mosty se venku…

Celý článek