KAMENY, KTERÉ MLUVÍ

CÍL LEKCE:

Pomocí her s kamennými slovy podpořit touhu číst, psát i vyprávět příběhy.

ČAS: 20- 30 minut, VĚK: 1. - 2. tř. ZŠ pro rodný jazyk, 3. - 6. tř. ZŠ pro cizí jazyk

MÍSTO: vhodné místo pro hledání kamenů, OBDOBÍ: celoročně

 

POMŮCKY

Papíry s rámečky, psací podložky, tužky, (kolíčky pro upevnění papírů/ rámečků)

 

1. krok HLEDÁNÍ SLOV

Na vyznačeném prostoru (plotem, stromy, oblečením) učitel ukryje nebo pohází kameny s jednoduchými slovy. Děti se rozdělí do skupinek a každá skupina má za úkol najít určitý počet kamenů (např. 8 - 10). Ve skupině pak slova přečtou a domalují k nim jednoduché obrázky. Učitel prochází skupiny a případně pomáhá, kde je třeba.

2. krok: TVOŘENÍ VĚT a PŘÍBĚHŮ

Po rozluštění slov má skupina za úkol sestavit z nalezených slov věty nebo příběh. Pokud je třeba, může si dopsat 1 - 3 slova. Své sestavené příběhy pak přečtou ostatním skupinám.

Dobrovolný krok: KAMENNÉ HÁDANKY

Každá skupina, nebo jen skupiny, které mají již hotovo, mohou připravit 1 - 5 kamenných dvojic jako hádanky pro ostatní skupiny (vždy dvojice SLOVO – OBRÁZEK). Dvě skupiny, které budou mít hádanky připravené, si je mohou vzájemně vyměnit.

3. krok: VYMÝŠLÍME KAMENNOU HRU

Pokud vám vyjde čas, doporučujeme nechat prostor k vymýšlení skupinám. Úkol je jednoduchý, pomocí kamenů, slov, obrázků vymyslet úkol nebo hru pro jednotlivce, skupinu či celou třídu (např. opičí dráha s lovením kamenů).

4. krok: OHLÉDNUTÍ

V závěru lekce se dětmi ohlédneme, co vše jsme venku stihli. Společně zhodnotíme, co koho bavilo nejvíc a co bychom mohli příště udělat jinak. Domluvíme si místo, kam ukryjeme naše kamenná slova, nebo je vezmeme s sebou do třídy.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

17. 5. MEZINÁRODNÍ DEN PRÁZDNÝCH TŘÍD

Budou ve čtvrtek školy prázdné? Na čtvrtek 17. května připadá letos mezinárodní Den prázdných tříd. Děti a…

Celý článek

PROČ KVETOU TAK BRZY NA JAŘE?

Jarní byliny nabízí skvělou příležitost k bádání a hledání vztahů v přírodě. Děti mohou díky pozorování a pár informacím…

Celý článek

MOJE CESTA VEN rozhovor s Mgr. Andreou Tláskalovou

Moje cesta k učení venku byla přirozená. I když jsem městské panelákové dítě, příroda mě vždy lákala a…

Celý článek