MÁME PROBLÉM? Proč vlastně učit venku

MÁME PROBLÉM

S dětmi v naší civilizaci se v současnosti něco děje. Čelí velkým problémům se svým zdravím a učením, které jsme dříve téměř neznali. Zde je několik ilustrativních příkladů.

FYZICKÉ ZDRAVÍ

Každé 4. školní dítě v České republice má nadváhu, každé 8. je obézní. Za posledních 25 let se počet obézních dětí v Česku 5x zvýšil. Česká republika se řadí mezi země s nejvyšším výskytem obezity v celé Evropě.

IMG_0832

DUŠEVNÍ ZDRAVÍ

V České republice žije 500 000 lidí s depresí a 400 000 lidí s úzkostnou poruchou. Tyto nemoci se dnes nevyhýbají ani dětem. Světová zdravotnická organizace (WHO) odhaduje, že do roku 2030 budou duševní nemoci největší zdravotní zátěží lidstva.

IMG_0087

PORUCHY POZORNOSTI A UČENÍ

Na celém světě roste počet dětí s diagnózou ADHD, poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou. V USA jde již o každé 9. dítě, celkem přes 6 000 000 dětí. Není důvod, proč by se tato „epidemie“ měla vyhnout Česku.

 

ZMĚNY ŽIVOTNÍHO STYLU DĚTÍ

Ve stejné době, ve které došlo k nárůstu zmíněných problémů u dětí, došlo také k výrazným proměnám jejich životního stylu. Zde je opět několik ilustrativních příkladů:

ČAS S MÉDII

České děti ve věku od 7 do 15 let tráví s elektronickými médii (chytré telefony, tablety, počítače, televize, videohry…) 4 hodiny a 14 minut každý den. To je celkový průměr. Některé děti jsou s médii méně než hodinu denně, jiné více než 8 hodin denně.

ČAS VENKU

České děti stejného věku jsou venku v průměru 1 hodinu a 48 minut denně. Mezi dětmi jsou velké rozdíly. Některé jsou venku i několik hodin denně. Téměř polovina dětí ale není venku ani hodinu denně. Každé desáté dítě není venku prakticky vůbec.

IMG_6191

SVOBODA POHYBU

Na celém světě se snižuje akční rádius dětí, ve kterém je jim dovoleno se samostatně pohybovat. Zatímco děti na počátku 20. století se svobodně pohybovaly až v okruhu 10 kilometrů, v 21. století děti často nesmí vůbec opustit svůj byt, dům či svojí ulici.

 

PŘÍNOSY UČENÍ SE VENKU

Existují dobré důvody pro to, myslet si, že výše uvedené změny životního stylu dětí, zahrnující úbytek jejich svobodného času venku, úzce souvisejí s výše uvedenými problémy s jejich zdravím a učením. Vědecké výzkumy v posledních letech přesvědčivě dokazují, že právě pobyt, hra a učení dětí venku má rozsáhlé přínosy pro jejich fyzické, psychické a sociální zdraví, pro jejich celkový rozvoj a pro jejich vzdělávání.

IMG_3598

Kontakt dětí s přírodou snižuje nadváhu a obezitu, snižuje počet nemocí, zlepšuje imunitní systém, snižuje stres, úzkosti a deprese, zvyšuje spokojenost, zlepšuje pozornost a soustředění, snižuje agresivitu a násilí, rozvíjí emočně i sociálně, zvyšuje zájem o učení, zlepšuje vzdělávací výsledky a mnoho dalšího.  Více o výsledcích výzkumů o přínosech kontaktu dětí s přírodou lze přečíst v publikaci Děti venku v přírodě -ohrožený druh? – ke stažení zde.

Být a učit se s dětmi venku se opravdu vyplatí. Nejenom dětem samotným, ale  celé naší společnosti.

 

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *