STROMOVÁ KLIMATIZACE

CÍL LEKCE:

Porovnat vliv stromu a slunečníku v horkém dni. Odvodit, proč se prostředí liší.

ČAS: 30 minut

VĚK: 4. - 8. třída ZŠ

MÍSTO: prostor na slunci a pod stromem

POMŮCKY

Slunný den:), slunečník či deštník, teploměr (případně vlhkoměr), lze i rozprašovač s vodou, pracovní list (PL), tužky a papíry, lze i lepenku pro uchycení teploměru

1. krok ODHAD

V úvodu lekce žáci odhadnou, jaká bude teplota venku pod deštníkem a venku pod stromem. Pokud to třída potřebuje, může lektor / učitel zařadit na úvod nějakou krátkou rozehřívací, běhavou hru, která pomůže uvolnit případné napětí a usnadní koncentraci na následnou práci.

2. PRŮZKUM TERÉNU

Skupiny si před školou, v parku, na louce najdou vhodné lokality pro porovnání měření: ve výšce cca 1m nad zemí ve stínu: pod deštníkem / slunečníkem, pod korunou stromu (doporučujeme vybírat raději větší listnaté stromy – rozdíly oproti slunečníku jsou pak názornější).

3. krok MĚŘENÍ

Skupiny provádí měření teploty (případně i vlhkosti) a zapisují do pracovního listu nejen teploty, ale i porovnání – 1. V čem se liší strom a slunečník / deštník? Jaké mají výhody a nevýhody? 2. Co mají obě místa společná? Pokud máte čas a chuť, můžete vyzkoušet třetí měření pod slunečníkem ovlivnit rozprašováním vody. Změní se teplota?

4. krok POROVNÁVÁNÍ

Po měření se skupiny sejdou a porovnají si svá měření. Mohou je i zanést do grafu na společný arch papíru a vypočítat průměrné teploty. Zanesou je na společný arch papíru. Do grafu, dle PL. Mohou použít různé barvy a zvýraznit průměrnou teplotu / vlhkost. 

5. Dobrovolný krok

Skupiny mají krátký volný čas a průzkumnou otázku. Zda objeví v místě další ukazatele rozdílů teplot (vlhkosti). Např. porost vegetace, vlhkost půdy atd. Pokud má třída čas a chuť, můžete připravit informační cedulky pro kolemjdoucí, přímo na strom či na nástěnku ke škole. A informovat tak okolí o tom, co jste zjistili.

6. krok OHLÉDNUTÍ

Na úplný konec dáme prostor pro zhodnocení tématu lekce. Jaké zažili žáci "momenty AHA"? Ohledneme se i za průběhem lekce – co je bavilo, co by zlepšili? Na úplný konec může své hodnocení lekce přidat i lektor / učitel.

BADATELÉ.cz

Líbí se vám lekce Stromová klimatizace? Lekce je součástí badatelského programu, díky kterému vaše třída vyroste v bandu báječných vědců. Nahlédněte do programu BADATELÉ.cz:

Nejnovější články

KOLIK DĚTÍ SE VEJDE DO JEDNOHO KUBÍKU? (H-mat VENKU)

Hurá s matikou ven. Teplé jaro nabízí dokonalou učebnu. Pojďte si to ven nejen spočítat, ale i…

Celý článek

17. 5. MEZINÁRODNÍ DEN PRÁZDNÝCH TŘÍD

Budou ve čtvrtek školy prázdné? Na čtvrtek 17. května připadá letos mezinárodní Den prázdných tříd. Děti a…

Celý článek

Příběh zahrady ZŠ Janovice – 3. díl

KDYŽ ZAHRADA SPÍ... Na novou školní zahradu jsme se všichni těšili. Bylo to z důvodu, že jsme si…

Celý článek