STROMOVÁ KLIMATIZACE

CÍL LEKCE:

Porovnat vliv stromu a slunečníku v horkém dni. Odvodit, proč se prostředí liší.

ČAS: 30 minut

VĚK: 4. - 8. třída ZŠ

MÍSTO: prostor na slunci a pod stromem

POMŮCKY

Slunný den:), slunečník či deštník, teploměr (případně vlhkoměr), lze i rozprašovač s vodou, pracovní list (PL), tužky a papíry, lze i lepenku pro uchycení teploměru

1. krok ODHAD

V úvodu lekce žáci odhadnou, jaká bude teplota venku pod deštníkem a venku pod stromem. Pokud to třída potřebuje, může lektor / učitel zařadit na úvod nějakou krátkou rozehřívací, běhavou hru, která pomůže uvolnit případné napětí a usnadní koncentraci na následnou práci.

2. PRŮZKUM TERÉNU

Skupiny si před školou, v parku, na louce najdou vhodné lokality pro porovnání měření: ve výšce cca 1m nad zemí ve stínu: pod deštníkem / slunečníkem, pod korunou stromu (doporučujeme vybírat raději větší listnaté stromy – rozdíly oproti slunečníku jsou pak názornější).

3. krok MĚŘENÍ

Skupiny provádí měření teploty (případně i vlhkosti) a zapisují do pracovního listu nejen teploty, ale i porovnání – 1. V čem se liší strom a slunečník / deštník? Jaké mají výhody a nevýhody? 2. Co mají obě místa společná? Pokud máte čas a chuť, můžete vyzkoušet třetí měření pod slunečníkem ovlivnit rozprašováním vody. Změní se teplota?

4. krok POROVNÁVÁNÍ

Po měření se skupiny sejdou a porovnají si svá měření. Mohou je i zanést do grafu na společný arch papíru a vypočítat průměrné teploty. Zanesou je na společný arch papíru. Do grafu, dle PL. Mohou použít různé barvy a zvýraznit průměrnou teplotu / vlhkost. 

5. Dobrovolný krok

Skupiny mají krátký volný čas a průzkumnou otázku. Zda objeví v místě další ukazatele rozdílů teplot (vlhkosti). Např. porost vegetace, vlhkost půdy atd. Pokud má třída čas a chuť, můžete připravit informační cedulky pro kolemjdoucí, přímo na strom či na nástěnku ke škole. A informovat tak okolí o tom, co jste zjistili.

6. krok OHLÉDNUTÍ

Na úplný konec dáme prostor pro zhodnocení tématu lekce. Jaké zažili žáci "momenty AHA"? Ohledneme se i za průběhem lekce – co je bavilo, co by zlepšili? Na úplný konec může své hodnocení lekce přidat i lektor / učitel.

BADATELÉ.cz

Líbí se vám lekce Stromová klimatizace? Lekce je součástí badatelského programu, díky kterému vaše třída vyroste v bandu báječných vědců. Nahlédněte do programu BADATELÉ.cz:

Nejnovější články

Příběh zahrady ZŠ Janovice - 1. díl

Karel Čapek v jednom svém díle zmínil: „Zahrádka u Vašeho domu je stejný projev Vaší životní kultury…

Celý článek

Testování Hejného metody venku.

HEJNÉHO METODA = Děti objevují matematiku samy a baví je to. HEJNÉHO METODA VENKU = Děti objevují…

Celý článek

Učení venku propojuje.

Venku se z laboratoře může stát ve vteřině ateliér, tvůrčí dílna nebo tělocvična. Mezipředmětové mosty se venku…

Celý článek