METEO LABORATOŘ - ZDARMA

CÍL LEKCE:

Rozvinout vnitřní motivaci dětí pro sledování změn v přírodě. Vyrobit si meteo-pomůcky zdarma.

ČAS: 30 minut až 3 hodiny (záleží na tom, co a kdy budete vyrábět, lekce se dá rozdělit)

VĚK: 1. - 6. třída ZŠ

MÍSTO: prostor venku - kde lze pohodlně měřit a vyrábět

POMŮCKY

Srážkoměr: Sklenice/pet lahev s rovným dnem, pravítko, fixa, nůžky

Rámeček mraků: kartón, obrázky mraků, lepidlo

Kamínky pro předpověď počasí: kamínky, pastelky (progressky a aquarelky dobře chytají)

Korouhvičky a větroměr: papíry, brčka, špendlíky, nůžky, kelímky, modelína/talíř/pokličku na základnu

Vlhkoměr: šišky, provázek/drátek

1. krok PLÁN

Naplánujte si s třídou, co vše chcete sledovat. Pak vytipujte místo pro výrobu pomůcek i následné pozorování. Někdy je to snadné stačí místo před školou. Někdy je třeba hledat déle. Ale i to je součástí detektivního pozorování podmínek kolem nás.

.

2. VÝROBA

Třída může ve skupinách vyrábět postupně všechny "meteopřístroje" a pomůcky - získáte tak možnost porovnávat měření. Pokud máte málo času, může každá skupina vyrábět jeden druh přístroje. Tak získá třída za kratší čas víc pomůcek. 

FOTONÁVODY pomůcek najdete níže.

3. krok MĚŘENÍ

Průběžná měření si naplánujte, dle svých možností:

  1. Třída může provádět všechna měření společně,
  2. nebo se žáci rozdělí do skupin a sledují jedno vybrané měření (skupina SRÁŽKY, MRAKY…).

4. krok POZOROVÁNÍ

Pokud třídu meteorologie zaujme, může pokračovat v měření i v různá roční období a porovnávat výsledky, grafy, pracovní listy. 

5. Dobrovolný krok: POROVNÁNÍ

Pro třídu je často lákavé porovnat své výsledky a pozorování s profesionálními meteomapami. Pokud máte s sebou venku mobilní telefon, nahlédněte do aplikace či na weby a prozkoumejte s dětmi předpověď a skutečnost, kterou měříte.

6. krok OHLÉDNUTÍ

Na úplný konec dáme prostor pro zhodnocení tématu lekce. Jaké zažili žáci "momenty AHA"? Ohlédneme se i za průběhem lekce – co je bavilo, co by zlepšili?

TIP: Součástí ohlédnutí může být i domluva, co a jak často bude třída v meteorologii sledovat dál. Může se rozhodnout pouze skupinka ve třídě, která si vezme sledování na starosti a bude průběžně informovat třídu, jak se měření vyvíjí.

FOTONÁVODY na výrobu METEO-POMŮCEK:

SRÁŽKOMĚR

Je to jednodušší, než si myslíme. Stačí nádoba a pravítko k odečtení množství. Pro rychlejší odečítání lze vyznačit stupnici přímo na nádobu. Často najdete návody s použitím petlahve (s rovným dnem), my doporučujeme zkusit sklo. Sklenici pak můžete využít i pro jiné pokusy. Na stěnu lahve vyznačte centimetrovou stupnici. Nakonec najděte vhodné místo (ne pod střechou či větvemi stromů) a hurá na sledování, kolik naprší.

SLEDOVÁNÍ MRAKŮ

Děti i dospělí občas s chutí pozorují mraky. Sledování mraků se dá průběžně připojit k jakékoliv lekci, která probíhá venku. Jakou mají mraky barvu, tvar, výšku? Co z nich bude? Rámeček na pozorování oblohy děti motivuje porovnávat. Sledují mraky jinak. Není nutné všechny mraky určovat, ale pokud to třídu baví, plakát či rámeček je výborný pomocník. Pro vystřihování mraků se skvěle hodí kalendáře s krajinou.

TIP: Pokud chcete svůj ATLAS MRAKŮ vyzkoušejte hru na Jděteven.cz

ANEMOMETR - VĚTROMĚR

Jednoduchý větroměr, neboli anemometr (z řeckého anemos = vítr)  si můžete vytvořit pomocí brček, tužky, špendlíku a kalíšků. Pokud chcete vytvořit odolnější, doporučujeme kelímky plastové. Pokud fouká jen lehce, vyzkoušejte papírové košíčky, kterým stačí k roztočení malý vánek.

TIP: Doporučujeme dát vedle sebe větrnou korouhvičku i anemometr, pak můžete sledovat směr i sílu větru. Můžete vyzkoušet měřit sílu větru i na více místech (na otevřeném místě, za větrolamem, u zdi, za stromem atd.)

VĚTRNÁ KOROUHVIČKA

Fouká. Běžte vyrábět ven. K vyrábění stačí málo. Zapojte dětskou fantazii. Hledejte nová řešení. Testujte. Návodů na internetu je mnoho, ale pokud třída pochopí princip, může vzniknout řada novátorských řešení. Ty pak bude výborné porovnávat. Výhodou vyrábění venku je dostupnost nových materiálů. Proč stříhat papír, když můžeme použít listy? Trénink světových stran v praxi je zaručen.

KOHOUTÍ KOROUHVIČKA PRO MENŠÍ

Fouká. Rychlé, hravé, veselé bádání pro menší. Stačí vystřihnout dva kohouty, namalovat a slepit. Do míst, kde by byly kohoutovi nohy, je třeba vlepit víčko od fixy. Víčko pak napíchneme na pletací jehlici, kterou umístíme na vhodné větrné místo. Místo vybíráme i tak, aby bylo snadné ho během dne pozorovat (třeba i z okna třídy).

VLHKOMĚR

Je vlhko? Jak moc? Ověřte to. Stačí jedna šiška. Zavěsit pod střechu, ať můžete sledovat jen vzdušnou vlhkost ne déšť. Na kapky máte již srážkoměr. Děti baví sledovat, jak se otevření či zavření šišky mění v závislosti na vlhkosti venku. Hned vznikají nové otázky: Proč to šiška dělá? Jak to ta šiška dělá? Kdy ji dojdou baterky?

KAMENY PRO PŘEDPOVĚĎ POČASÍ

Malování na kameny děti baví. Stačí venku najít vhodné kameny, použít pastelky a brzy vznikne sada kamenů na předpověď počasí. Počasí pak můžeme určovat hned ráno. Nebo zkusit předpověď na další den.

TIP: Každodenní pozorování není pro každého a tak si můžete stanovit týden počasí, kdy se sledování oblohy věnujete víc. Později si můžete ve třídě sestavit malý ale nadšený meteotým, který baví pravidelné sledování, co se venku s počasím děje a třídu informuje o novinkách.

GLOBE

Zaujalo vás pravidelné měření? Pak rozhodně vyzkoušejte mezinárodní program GLOBE a bádejte o přírodě v okolí školy jako skuteční vědci. 

Připojte se k 29 000 škol ze 117 zemí, ZŠ i SŠ.

Nejnovější články

Příběh zahrady ZŠ Janovice - 1. díl

Karel Čapek v jednom svém díle zmínil: „Zahrádka u Vašeho domu je stejný projev Vaší životní kultury…

Celý článek

Testování Hejného metody venku.

HEJNÉHO METODA = Děti objevují matematiku samy a baví je to. HEJNÉHO METODA VENKU = Děti objevují…

Celý článek

Učení venku propojuje.

Venku se z laboratoře může stát ve vteřině ateliér, tvůrčí dílna nebo tělocvična. Mezipředmětové mosty se venku…

Celý článek