KRMÍTKO POD DOHLEDEM          

CÍL LEKCE:

Zažít pozorování ptáků v praxi. Zmapovat ptáky v nejbližším okolí školy (kolem vytvořeného krmítka). ČAS: 40 min, VĚK: MŠ, ZŠ, SŠ, MÍSTO: okolí školy, OBDOBÍ: celoročně

POMŮCKY

papír, tužky, pastelky, dalekohledy, foťáky, určovací klíče, pracovní list Krmítko pod dohledem

1. POZOROVATELNA a ODHAD

Před začátkem se rozhodněte, zda bude pracovat každý žák sám, či zda budou mít pracovní listy do skupiny. Než se děti pustí do pozorování blízko krmítka, zkusí do pracovních listů označit, které ptáky asi na krmítku uvidí. Zároveň do siluet v pracovním listu zaznamenají i odhad zbarvení jednotlivých ptáků. Stačí barvy lehce naznačit. Vůbec nevadí, pokud nevědí přesně – odhad startuje vnitřní motivaci a chuť pozorovat.

Pak si společně domluvte nejvhodnější místo pro pozorovatelnu, a také chování v blízkosti krmítka, které nebude ptáky rušit (šeptání, pomalé pohyby atd.).

2. POZOROVÁNÍ

Je načase rozdělit se do menších skupinek. Pokud máte dalekohledy (děti si mohou donést i vlastní z domova), rozdělte se tak, aby byl v každé skupině alespoň jeden. Buďte trpěliví, nejprve se ptáci asi leknou a ulétnou, ale po čase si na děti zvyknou a budou ke krmítku přilétat na delší dobu.

ÚKOL PRO SKUPINY

  1. pokusit se určit druhy ptáků;
  2. zaznamenat jejich zbarvení;
  3. sledovat chování ptáků u krmítka (kdo koho vyhání, kdy se ptáci plaší atd.).

Pozorování nemusí být dlouhé, děti baví spíš kratší opakované pozorování než dlouhé vysedávání a pozorování v jednom dni.

3. DISKUZE

Po pozorování rychle sdílejte zážitky a záznamy ve skupinách. Děti si porovnají určení druhů, zbarvení, zápisky o chování ptáků. Není nutné porovnávat práci skupin. Spíš společně hledejte závěr vašeho pozorování: seznam druhů ptáků, jejich zbarvení a chování, které jste vypozorovali.

KRMÍCÍ DENÍK

Výsledky můžete zapsat do DENÍKU našeho KRMÍTKA, pokud jste si ho založili, nebo jen vystavit pracovní listy ve třídě, ať jsou na očích. Děti si tak lépe zapamatují vybrané druhy a mohou porovnávat, kdo byl na krmítku v dalších dnech.

TIPY

Pozorování je vhodné opakovat. Můžete vytvořit ornitologický tým – pár dětí, které budou doplňovat zob, častěji sledovat dění kolem krmítka a informovat o tom třídu.

Z vymalovaných obrázků ptáků můžete sestavit plakát do vaší třídy nebo i pro další třídy či družinu/školku. Fotky a zážitky z pozorování krmítek můžete sdílet na FB Učíme se venku nebo na Instagramu #ucimesevenku.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

17. 5. MEZINÁRODNÍ DEN PRÁZDNÝCH TŘÍD

Budou ve čtvrtek školy prázdné? Na čtvrtek 17. května připadá letos mezinárodní Den prázdných tříd. Děti a…

Celý článek

PROČ KVETOU TAK BRZY NA JAŘE?

Jarní byliny nabízí skvělou příležitost k bádání a hledání vztahů v přírodě. Děti mohou díky pozorování a pár informacím…

Celý článek

MOJE CESTA VEN rozhovor s Mgr. Andreou Tláskalovou

Moje cesta k učení venku byla přirozená. I když jsem městské panelákové dítě, příroda mě vždy lákala a…

Celý článek