DILNA VENKU          

CÍL LEKCE:

CÍL: Vytvořit si venkovní laboratoř, která podporuje bádání přímo v terénu. Vytvořit si venkovní dílnu, která dovoluje častější a snadnější vyrábění z přírodnin. ČAS: 40 min (až 3 hodiny dle možností), VĚK:  MŠ, ZŠ, SŠ, MÍSTO: okolí školy, OBDOBÍ: celoročně

POMŮCKY

Nářadí do dílny (klidně i starší, darované), přírodniny a materiál na vyrábění dle možností

PROČ DÍLNU?

Je to SYMBOL je to důkaz, že řemeslné vyrábění berete s třídou vážně. Děti dnes mají čím dál méně příležitost skutečně něco vyrobit, zažít výrobní proces na vlastní oči, „na vlastní ruce“. Vše vidí jen hotové, nebo virtuálně. Učení venku není jen pozorování stromů a ptáků. Dílna venku dává příležitost tvořit rukama, hned, bez nákupu drahého materiálu a vybavení.  Navíc, pokud se děti mohou zapojit do příprav a plánování dílny vzroste jejich vztah i motivace k vyrábění venku.

1. PLÁN

Nejprve zmapujte vaše možnosti – prostorové i materiální. Máte školní zahradu/ učebnu?  Nebo jen školní pozemek se zelení? Nebo jste se školou uprostřed betonové džungle? Všechny možnosti mají řešení, jak vytvořit venkovní dílnu. Máte možnost získat vybavení – nářadí (kladiva, hřebíky, brusné papíry, pilníky..) a materiál (provázky, odřezky dřev, vlnu..) atd?

NEJČASTĚJŠÍ PŘEKÁŽKY:

-          Nemáme finance na nákup drahého vybavení. Venkovní dílna není o vybavení, ale o nadšení a zájmu. Pokud ho máte, jistě brzy nakazíte i svou třídu (možná i vedení, kolegy, či rodiče). Vyrábět se dá i bez pomůcek, nebo si řadu věcí můžete vyrobit z přírodnin, nebo zrecyklovat odpad. Zapojte do vymýšlení děti. Mají mnoho nápadů, energie a získají nové dovednosti, jak improvizovat. Další důležitá vlastnost pro překonávání překážek v životěJ.

-          Nemůžeme chodit ven moc často. Nevadí, skvělé že vyrazíte alespoň občas. Pak můžete rychle zmapovat terén v okolí školy a řadu přírodnin přinést do třídy, kde můžete ve vyrábění pokračovat. Pokud bude třídu vyrábění bavit, můžete nabízet další nápady na tvoření z materiálů, které děti posbírají cestou do/ze školy.

-          Co když si netroufnu na tak velkou věc, jako venkovní učebna?  Možná se to zdá jako velká výzva, ale klidně si vyberte jednoduchou rychlou variantu DÍLNU V KRABICI.

-          Nemáme u školy žádný vhodný pozemek. Nevadí, vyberte si variantu DIVOKÉ DÍLNY.

-          Mám málo času něco připravovat. Skvělé, tak se přímo vrhněte do praxe. Vytvořte si jen DÍLNU V KRABICI nebo zatím jen vyrábějte jednotlivé výrobky podle popisů a časem možná vznikne příležitost a nadšený tým pro výrobu dílny.

2. REALIZACE

 1. ZAHRADNÍ DÍLNY

Nemusíte mít vždy jen učebnu. Vyzkoušejte vytvořit si dílnu uprostřed školní zahrady. Zajistíte si tak velkou inspiraci, příležitosti k vyrábění (hmyzí hotely, škvorníky..) i materiál pro výrobu. Stačí jeden stolek, nebo špalek a výroba může začít.

  1. VENKOVNÍ DÍLNA/UČEBNA

Pokud máte možnost využít školní pozemek a vybudovat opravdovou učebnu – dílnu se střechou, je to skvělá příležitost. Vyrábění pak bude mít výbornou základnu a navíc venkovní učení získá důležitou podporu a místo ve výuce a možná zláká i méně akční kolegy.

  1. VENKOVNÍ VYRÁBĚCÍ KOUTEK

Pokud není možnost venkovní učebny, vůbec to nevadí. Často stačí jedna lavice, nebo prkno, špalky na sezení, pár základních pomůcek a košík jako sklad přírodnin k vyrábění a výroba  může začít.

  1. VENKOVNÍ DIVOKÁ DÍLNA

Pokud nemáte školní pozemek, máte ohromnou příležitost. Příležitost, která dovoluje variabilnější výrobní výpravy do okolí. V blízkosti školy (nebo i dál) si s dětmi vytipujte jedno nebo víc míst, které se stanou vašimi terénními dílnami. Lidé nevyrábí jen pod střechou, často pracují i v terénu s tím co je okolo. Do divoké dílny si můžete pomůcky vždy přinést, nebo si najít úkryt v kterém lze něco málo schovat. Vyrábění se najednou stává velkým dobrodružstvím. Navíc děti získávají nový vztah k místu ve svém každodenním okolí.

  1. DÍLNA V KRABICI VEN

Kolem školy můžete zřídit i dočasnou dílnu. Místo, kde se vyrábí,  ale pomůcky si nosíme vždy sebou. Dílna v krabici obsahuje základní vybavení a nářadí, které obvykle používáme a skladujeme ji ve třídě. Ven bereme krabici na vyrábění v blízkosti školy.

VYBAVENÍ DÍLNY

Návrh základního vybavení (upravte si dle svých potřeba a možností) pro venkovní DÍLNU
- kladivo, hřebíky, šroubovák, šroubky, pro menší děti z MŠ i klidně klacky jako vrtačky, kamínky jako kladívka
- metr, nebo provázkový metr
- pilka, kleště
- pilníky a brusné papíry
- (svěrák) pokud je možnost
- pro zahradní dílnu se hodí i hrabičky, motyčky, lopaty

CO VENKU VYROBIT?

- HMYZÍ HOTELY
- GEODESTIČKY
- LŽIČKY, KOŠÍKY
- VŘETÁNKA, TKALCOVSKÝ STAVEK
- PÍŠŤALKY A DALŠÍ HUDEBNÍ NÁSTROJE
- POMŮCKY PRO LABORATOŘ - METEO POMŮCKY
- SLUNEČNÍ a PŘESÝPACÍ HODINY . . .

MATERIÁL DO DÍLNY 

Děti by se měly setkat a zkusit vyrábět z co nejširšího množství přírodních surovin. Kde sehnat materiál a jaký? Ve skvělém obchodě PŘÍRODA. Venku. Není třeba tvořit velké zásoby. Často stačí na vyrábění posbírat předem, co bude třeba.

  • Něco je všude kolem nás: voda, kameny, kamínky, písek, dřevo, větve.
  • Hledejte při výletech: semínka, jehličí, šišky, žaludy, listí, bahno/hlína, tráva, sláma, vlna, seno, kůra, peří a další.
  • Můžete přidat: kolíčky, provazy, klubka vlny, látky, kolečka či jiné bezpečné součástky.
  • Suroviny, které můžete získat od aktivních rodičů (můžete s dětmi vytvořit obrázkový seznam): tyčky od zmrzliny, korkové špunty, roličky od toaletního papíru, bylinky, krabičky od vajec).

TIP: Hodí se hned na začátku vymyslet jednoduchý systém ukládání nářadí a materiálu a s třídou pracovat jako tým na návyku uklízet po sobě nářadí i místo.

TIP: HOST JAKO VZOR

Pokud máte příležitost pozvěte občas některého z rodičů, žáků, zaměstnanců školy, či jiného inspirativního tvůrce jako hosta do výuky. Může krátce třídě ukázat pracovní postup, fígle a hlavně i radost z práce a um, když se něčemu věnujete dlouho. Inspirace skutečným člověkem je vždy nejsilnější, dává zážitek spojený s emocí. Oslovte rodiče, kamarády, seniory, zda by vám nevěnovali chvilku svého času a nepřišli do výuky ke škole. Skvělá příležitost je i návštěva v dílnách, malých výrobách, na farmách atd. Lepší než tisíc obrázků a interaktivních videí.

Fotky a zážitky můžete sdílet na fb Učíme se venku, nebo na Instagramu #ucimesevenku

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

PROČ KVETOU TAK BRZY NA JAŘE?

Jarní byliny nabízí skvělou příležitost k bádání a hledání vztahů v přírodě. Děti mohou díky pozorování a pár informacím…

Celý článek

MOJE CESTA VEN rozhovor s Mgr. Andreou Tláskalovou

Moje cesta k učení venku byla přirozená. I když jsem městské panelákové dítě, příroda mě vždy lákala a…

Celý článek

Co přináší CESTA VEN učiteli?

Člověk se mění a mění se i svět kolem něj. A tak jsem se měnila i já…

Celý článek