DÍLNA a ZAHRADA

Venku jsou příležitosti k opravdové práci.

Nejen skrze pracovky či pěstitelky. Ožívá tu třeba i dějepis.

 

 

PŘÍRODNÍ OCHUTNÁVKA

Ochutnejte plody naší práce i plevele a doprovodné rostliny. V zahradě je jedlá asi polovina všech rostoucích rostlin nebo pupenů stromů. Na vyjmenování všeho, co se dá jíst, je tu málo místa. Ukažte žákům, které rostliny jsou jedovaté (některé keře, pryskyřníkovité rostliny, konvalinka nebo modřenec). Pak si namažte kousek chleba s máslem a nechte děti, ať si na něj najdou to nejlepší. Mohou ochutnávat bylinky (dobromysl, tymián, mátu, meduňku…), nať cibule, česnek medvědí, pažitku, květiny (sedmikrásku, zvonek, fialku, plicník, zběhovec). Zjistíte, jak osvěží list šťavelu nebo šťovíku lučního, kvetoucí popenec břečťanolistý nebo mladá pampeliška. věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 20 - 45 minut, kdy: vegetační sezóna

UKÁZKA z knihy ZAHRADA, KTERÁ UČÍ

NÁSTROJE Z PŘÍRODNIN

Postačí pár větviček. Skvěle se hodí černý bez. Roste hojně, lze ho snadno oloupat (což některé děti moc baví) a rychle regeneruje po ostříhání. Pro výrobu chrastítek se hodí rozvětvené části. Jako chrastítka lze použít libovolné plíšky nebo i proděravěné zátky od skleněných lahví. Chrastítka je možné natáhnout na provázek, drátek nebo zatlouct na hřebíček. Děti rády zkouší práci se dřevem, tady navíc vzniknou skvělé hudební nástroje, které je možné dále využívat.

věk: MŠ, 1. - 6. třída ZŠ, čas: 40 minut, kdy: celoročně, pomůcky: větve, chrastítka, drátek, provázek či hřebíčky a kladivo

OŽIVLÁ HISTORIE - SEKERA

Jednoduché vyrábění, které přináší velký zážitek. Vyhlédněte si vhodný klacek, kámen a ideálně i přírodní provázek. Pokud nebude po ruce vhodná pevná tráva, lze vše zpevnit přírodním provázkem. Pokud zbude čas, je příhodné vyrobené nástroje vyzkoušet. Například zkusit otevřít ořech, přeseknout větvičku atd. Testování pevnosti je součást badatelské cesty, jak výrobek zlepšit.

věk: MŠ, ZŠ 1 - 3. třída ZŠ, čas: 20 - 40 minut, kdyceloročně (ale příjemnější jsou teplejší období), pomůcky: přírodniny, provázek, nůžky

LISTOVÉ ZÁLOŽKY

Máte zásoby barevného listí? Zkuste přibalit na výlet ven nůžky a netradičně ozdobit listí vystřiženým srdcem, kolečkem či jinak. Výtvory pak stačí vylisovat a připravit pro někoho hezký dárek.

věk: MŠ, 1. - 5. třída ZŠ, čas: 10 - 20 minut, pomůcky: listy, nůžky 

 

SEMENNÉ BOMBY

Semínkové bomby se prý začaly používat v New Yorku, kde se jimi bombardovaly zašlé části města. Dnes se využívá semínkových bomb i v Africe. Dobře připravená bomba může růst téměř na jakémkoliv místě. Je třeba si připravit trochu kompostu, jílu (nebo víc lepivé hlíny), trochu vody a semínka libovolných odolných rostlinek. Vše společně smícháme (největší díl je hlíny) a vytvarujeme pěkné malé kuličky (3 - 5 cm veliké). Necháme den vyschnout. Bomby vyrážíme "zasadit" nejlépe před deštěm či v dešti. Toto sázení bude děti bavit. Na vhodných místech se prostě bomby "ostřelují"- vyhazují. Pokud se trefí na vhodné místo a mají štěstí, vyrostou do několika týdnů a rozšíří tak zelené plochy v opuštěných částech města nebo zvýší biodiverzitu na vaší zahradě.  

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 30 minut, kdy: příprava kdykoli, střelba vegetační období, pomůcky: hlína, jíl, voda, semínka

 

ŠACHY

Pokud máte ve třídě nadšené truhláře, možná se můžete pustit i do většího projektu. Vyrobit figurky pro dámu nebo šachy. Je třeba sehnat vhodné větve. Barvy figur získáte, pokud jednu část větve oloupete nebo vyberete odlišné druhy stromů (borovice, bříza atd.). Pak už stačí jen nařezat na vhodnou velikost, domluvit se, jaký tvar budou mít odlišné figury a na závěr vše do hladka vybrousit. Hrací desku lze namalovat na zem křídou, vytvořit z kartónu, nebo kostkované utěrky.

věk: 4. - 6. třída ZŠ, čas: 60 minut, kdy: celoročně

PANENKY

Venku je třeba najít vhodný klacík, suchou trávu nebo trochu ovčí vlny. Do kapesníku vložíme výplň hlavičky, přidáme klacík místo těla a obvážeme kapesník v místě krku. Rychlé, hravé a pro děti báječný zážitek, jak si mohou vyrobit vlastní hračku.

věk: MŠ 1- 2. třída ZŠ, čas: 15 minut, kdy: celoročně

PROUTĚNÉ KOŠTĚ

Stačí pár proutků. Snadno najdete i uprostřed sídliště, např. spadlé větve bříz. Vyberte podobně dlouhé a hladké. Svažte a koště je na světě. Rychlá aktivita, která nechá děti vyrůst. 

věk: MŠ, ZŠ 1 - 3. třída , čas: 20 min., kdy: celoročně (i na sněhu), pomůcky: větve, provázek

TKANÍ V PŘÍRODĚ

Nejmladší ruce objevují princip tkaní, starší mohou tvořit už umělecká díla. Základ tvoří pár stočených proutků do kroužku. Vše omotané provázkem (nejlépe přírodním). A pak už jen proplétáme přírodniny dle fantazie.

věk: MŠ, ZŠ 1. - 4. třída ZŠ, čas: 20 - 40 minut, kdy: celoročně

JAK VYTVOŘIT DÍLNU

Sbíráme zkušenosti, rady a vychytávky, jak vytvořit jednoduchou venkovní dílnu, i když nemáte velký prostor, nářadí a materiál. Pokud již venkovní dílnu máte, sdílejte s námi tipy, rady i fotky na tym@ucimesevenku.cz. Těšíme se na vaše zkušenosti.

 

FOTONÁVOD připravujeme

JAK VYROBIT TUŽKU

Hravé, barevné vyrábění ven. Stačí větvička (ideální je černý bez, který už má v sobě dutinku pro tuhu). Jednodušší varianta je použít tuhu z pastelky. Větší výzvou je uhel. Možná vyzkoušíte i jeho výrobu.

FOTONÁVOD již brzy na webu

LŽIČKA I BEZ DLÁTA

Zkoušeli jsme i s malými dětmi vyrábět lžičku. Ale ostrá dláta nejsou ve velké skupině ideální nástroj. Objevili jsme jednoduchý způsob, jak vyrobit alespoň jednoduchou lžičku venku, bez náročného vybavení. Stačí nůž a kámen. Připravujeme fotonávod.

 

FOTOPŘÍBĚH lžičky už se chystá

PLETEME Z PROUTÍ

Proutí je dostupný materiál, roste téměř všude kolem nás a nabízí velké možnosti, co a jak vyrábět. Připravujeme řadu návodů. Těšte se. Uvítáme také vaše tipy a zkušenosti, co vyrábíte s dětmi z proutí (pište na: tym@ucimesevenku.cz).

 

PROUTĚNÉ NÁVODY brzy na webu.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Co přináší CESTA VEN učiteli?

Člověk se mění a mění se i svět kolem něj. A tak jsem se měnila i já…

Celý článek

Příběh zahrady ZŠ Janovice – 2. díl

LISTOPAD 2017  Při psaní dalšího dílu o tvorbě naší zahrady mi na mysl padl následující citát: „Sami toho…

Celý článek

Příběh zahrady ZŠ Janovice - 1. díl

Karel Čapek v jednom svém díle zmínil: „Zahrádka u Vašeho domu je stejný projev Vaší životní kultury…

Celý článek