DÍLNA a ZAHRADA

Venku jsou příležitosti k 
opravdové práci i pěstování a ochutnávání.

Příroda k nakousnutí

VÝZVA: Tam, kde to jde, zapojit všechny smysly při poznávání nejběžnějších jedlých rostlin.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: určovací klíč, dobroty pro vymýšlení nových receptů

1. JEDLÝ TRÁVNÍK
Pokud máte možnost objevovat s dětmi, co je v trávníku jedlé, rozhodně vyzkoušejte. Na jaře jsou lístky i kvítky často nejchutnější. Pokud je trávník čistý, můžete nasbírané části květin ochutnávat přímo na místě. Nebo si rostlinky před ochutnáváním důkladně opláchněte pitnou vodou. Doporučujeme ochutnat: sedmikrásky, mladé listy pampelišky, fialky, popenec, svízel, šťovík,  šťavel, pažitku, ptačinec žabinec, mátu, meduňku a další jedlý plevel v trávě či bylinky na zahrádce.

2. ROZKVETLÝ CHLÉB
Skvělá svačina je i rozkvetlý chléb. Stačí namazat krajíc například tvarohem, sýrem či máslem a naaranžovat právě kvetoucí jedlé květy. Jen myslete na hmyzáky, aby zbylo dostatek květů na jaře i pro ně.

3. VLASTNÍ RECEPTY
Nejprve s dětmi objevujte a ukazujte si rostliny, které je bezpečné ochutnávat. Když je děti jistě poznají, mohou vymýšlet své recepty smícháním různých chutí. Doporučujeme s dětmi vymýšlet saláty a dobroty nejen z bylinek, ale i s přidáním dalších surovin (například rozmačkané jablko, rozmixované rozinky a oříšky nebo další dobroty).

4. PUPENY A LÍSTKY
Napadlo vás někdy ochutnat pupen? Chuťově delikátní jsou pupeny nebo mladé lístky lípy. Z pupenů rakytníku, maliníku, ostružiníku nebo šípku uvaříte chutný čaj.
POZOR! K ochutnávání si vybírejte stromy, které dobře znáte a víte o nich, že jsou jedlé.

Nejen skrze pracovky či pěstitelky. Ožívá tu třeba i dějepis.

 

 

SEMENNÉ BOMBY

Semínkové bomby se prý začaly používat v New Yorku, kde se jimi bombardovaly zašlé části města. Dnes se využívá semínkových bomb i v Africe. Dobře připravená bomba může růst téměř na jakémkoliv místě. Je třeba si připravit trochu kompostu, jílu (nebo víc lepivé hlíny), trochu vody a semínka libovolných odolných rostlinek. Vše společně smícháme (největší díl je hlíny) a vytvarujeme pěkné malé kuličky (3 - 5 cm veliké). Necháme den vyschnout. Bomby vyrážíme "zasadit" nejlépe před deštěm či v dešti. Toto sázení bude děti bavit. Na vhodných místech se prostě bomby "ostřelují"- vyhazují. Pokud se trefí na vhodné místo a mají štěstí, vyrostou do několika týdnů a rozšíří tak zelené plochy v opuštěných částech města nebo zvýší biodiverzitu na vaší zahradě.  

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 30 minut, kdy: příprava kdykoli, střelba vegetační období, pomůcky: hlína, jíl, voda, semínka

 

NÁSTROJE Z PŘÍRODNIN

Postačí pár větviček. Skvěle se hodí černý bez. Roste hojně, lze ho snadno oloupat (což některé děti moc baví) a rychle regeneruje po ostříhání. Pro výrobu chrastítek se hodí rozvětvené části. Jako chrastítka lze použít libovolné plíšky nebo i proděravěné zátky od skleněných lahví. Chrastítka je možné natáhnout na provázek, drátek nebo zatlouct na hřebíček. Děti rády zkouší práci se dřevem, tady navíc vzniknou skvělé hudební nástroje, které je možné dále využívat.

věk: MŠ, 1. - 6. třída ZŠ, čas: 40 minut, kdy: celoročně, pomůcky: větve, chrastítka, drátek, provázek či hřebíčky a kladivo

JAK VYTVOŘIT DÍLNU

Sbíráme zkušenosti, rady a vychytávky, jak vytvořit jednoduchou venkovní dílnu, i když nemáte velký prostor, nářadí a materiál. Pokud již venkovní dílnu máte, sdílejte s námi tipy, rady i fotky na tym@ucimesevenku.cz. Těšíme se na vaše zkušenosti.

 

FOTONÁVOD připravujeme

OŽIVLÁ HISTORIE - SEKERA

Jednoduché vyrábění, které přináší velký zážitek. Vyhlédněte si vhodný klacek, kámen a ideálně i přírodní provázek. Pokud nebude po ruce vhodná pevná tráva, lze vše zpevnit přírodním provázkem. Pokud zbude čas, je příhodné vyrobené nástroje vyzkoušet. Například zkusit otevřít ořech, přeseknout větvičku atd. Testování pevnosti je součást badatelské cesty, jak výrobek zlepšit.

věk: MŠ, ZŠ 1 - 3. třída ZŠ, čas: 20 - 40 minut, kdyceloročně (ale příjemnější jsou teplejší období), pomůcky: přírodniny, provázek, nůžky

ŠACHY

Pokud máte ve třídě nadšené truhláře, možná se můžete pustit i do většího projektu. Vyrobit figurky pro dámu nebo šachy. Je třeba sehnat vhodné větve. Barvy figur získáte, pokud jednu část větve oloupete nebo vyberete odlišné druhy stromů (borovice, bříza atd.). Pak už stačí jen nařezat na vhodnou velikost, domluvit se, jaký tvar budou mít odlišné figury a na závěr vše do hladka vybrousit. Hrací desku lze namalovat na zem křídou, vytvořit z kartónu, nebo kostkované utěrky.

věk: 4. - 6. třída ZŠ, čas: 60 minut, kdy: celoročně

LISTOVÉ ZÁLOŽKY

Máte zásoby barevného listí? Zkuste přibalit na výlet ven nůžky a netradičně ozdobit listí vystřiženým srdcem, kolečkem či jinak. Výtvory pak stačí vylisovat a připravit pro někoho hezký dárek.

věk: MŠ, 1. - 5. třída ZŠ, čas: 10 - 20 minut, pomůcky: listy, nůžky 

 

PANENKY

Venku je třeba najít vhodný klacík, suchou trávu nebo trochu ovčí vlny. Do kapesníku vložíme výplň hlavičky, přidáme klacík místo těla a obvážeme kapesník v místě krku. Rychlé, hravé a pro děti báječný zážitek, jak si mohou vyrobit vlastní hračku.

věk: MŠ 1- 2. třída ZŠ, čas: 15 minut, kdy: celoročně

PROUTĚNÉ KOŠTĚ

Stačí pár proutků. Snadno najdete i uprostřed sídliště, např. spadlé větve bříz. Vyberte podobně dlouhé a hladké. Svažte a koště je na světě. Rychlá aktivita, která nechá děti vyrůst. 

věk: MŠ, ZŠ 1 - 3. třída , čas: 20 min., kdy: celoročně (i na sněhu), pomůcky: větve, provázek

VODNÍ MLÝNEK

Cíl radost, zážitek z úspěchu, plánování kroků, rozvoj jemné motoriky, podpora rozvoje představivosti, Věk 1. -2. stupeň ZŠ, Délka trvání 30 minut, Prostředí  zahrada s potokem, potok, Pomůcky dřevěný hranolek s dírkou uprostřed, klacíky, dřevěné lékařské špachtle, hřebíky, kladívko

Postup  Na dřevěný hranolek natlučeme ze čtyř stran špachtle jako budoucí lopatky mlýnku. Do hranolku zasuneme klacík. Další dva klacíky ve tvaru vidličky zapíchneme do potůčku a na ně položíme mlýnek. Pokud nemáme v zahradě potok, můžeme mlýnek roztáčet pomocí vody nalévané ze zahradní konve. Při tom ale myslíme na to, abychom takovou vodu využili i jinak: například ji lijeme nad záhonem, který potřebujeme zalít, nad jezírkem či sudem s dešťovou vodou

z PUBLIKACE Jak léčí zahrada

TKANÍ V PŘÍRODĚ

Nejmladší ruce objevují princip tkaní, starší mohou tvořit už umělecká díla. Základ tvoří pár stočených proutků do kroužku. Vše omotané provázkem (nejlépe přírodním). A pak už jen proplétáme přírodniny dle fantazie.

věk: MŠ, ZŠ 1. - 4. třída ZŠ, čas: 20 - 40 minut, kdy: celoročně

POTRUBÍ

Cíl                          pozorování, jak voda v potrubí cestuje
Věk                       MŠ – 1. stupeň ZŠ      
Prostředí            školní zahrada
Pomůcky             plastové sklenice, nádoby, kanystry, hadičky, dřevěná paleta

Postup  Ideální je zapojit do výroby této venkovní pomůcky nějakého šikovného kutila. Podle obrázku na fotografii či podle vlastní fantazie a dostupných pomůcek vyrobíme dětem stojan na přelévání vody potrubím., děti mohou pomáhat stojan vyrobit. Děti pak v teplých dnech přelévají vodu a pozorují cesty vody potrubím

z PUBLIKACE Studánky víly Rozárky

PŘÍRODNÍ OCHUTNÁVKA

Ochutnejte plody naší práce i plevele a doprovodné rostliny. V zahradě je jedlá asi polovina všech rostoucích rostlin nebo pupenů stromů. Na vyjmenování všeho, co se dá jíst, je tu málo místa. Ukažte žákům, které rostliny jsou jedovaté (některé keře, pryskyřníkovité rostliny, konvalinka nebo modřenec). Pak si namažte kousek chleba s máslem a nechte děti, ať si na něj najdou to nejlepší. Mohou ochutnávat bylinky (dobromysl, tymián, mátu, meduňku…), nať cibule, česnek medvědí, pažitku, květiny (sedmikrásku, zvonek, fialku, plicník, zběhovec). Zjistíte, jak osvěží list šťavelu nebo šťovíku lučního, kvetoucí popenec břečťanolistý nebo mladá pampeliška. věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 20 - 45 minut, kdy: vegetační sezóna

UKÁZKA z knihy ZAHRADA, KTERÁ UČÍ

JAK VYROBIT TUŽKU

Hravé, barevné vyrábění ven. Stačí větvička (ideální je černý bez, který už má v sobě dutinku pro tuhu). Jednodušší varianta je použít tuhu z pastelky. Větší výzvou je uhel. Možná vyzkoušíte i jeho výrobu.

FOTONÁVOD již brzy na webu

LŽIČKA I BEZ DLÁTA

Zkoušeli jsme i s malými dětmi vyrábět lžičku. Ale ostrá dláta nejsou ve velké skupině ideální nástroj. Objevili jsme jednoduchý způsob, jak vyrobit alespoň jednoduchou lžičku venku, bez náročného vybavení. Stačí nůž a kámen. Připravujeme fotonávod.

 

FOTOPŘÍBĚH lžičky už se chystá

PLETEME Z PROUTÍ

Proutí je dostupný materiál, roste téměř všude kolem nás a nabízí velké možnosti, co a jak vyrábět. Připravujeme řadu návodů. Těšte se. Uvítáme také vaše tipy a zkušenosti, co vyrábíte s dětmi z proutí (pište na: tym@ucimesevenku.cz).

 

PROUTĚNÉ NÁVODY brzy na webu.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Velmi často dostáváme otázku, jak učit ve městě? Kam vyrážet, když jsou kolem nás jen ulice, silnice,…
Přeneste se na chvilku na vlnách svých vzpomínek do dětství. Zkuste si vybavit svou nejoblíbenější hru venku.…
Už potřetí mohou školy využívat evropské peníze z tzv. šablon (z Operačního programu Jan Amos Komenský, OP JAK).…