LISTOVÝ ATELIÉR     

CÍL LEKCE:

Vyzkoušet si tvoření venku pomocí přírodnin. Navíc s využitím slunečních paprsků.

ČAS: 20 - 40 minut, VĚK: MŠ, ZŠ, SŠ, MÍSTO: lokalita kolem školy s možností tvořit z přírodnin,

OBDOBÍ: nejvhodnější podzim, lze celoročně (ale je méně odstínů a je třeba vybírat co a kde trhat).

POMŮCKY

POMŮCKY: papíry (čtvrtka, karton či běžný papír ve dvou vrstvách), nůžky, lepenka, kolíčky.

1.UKÁZKOVÁ VÝSTAVA

Nejprve dáme do skupin pár ukázkových listových obrázků, aby si děti mohly vyzkoušet, jak listová technika funguje. Můžete vytvořit hned v úvodu ukázkovou galerii, kterou si děti projdou a snadněji vymyslí vlastní témata.

2. TÉMA a MATERIÁL

Dále mají děti za úkol ve skupinách nebo samostatně v domluveném prostoru sesbírat vhodný materiál – listí či další přírodniny a promyslet si téma, tvar, barvy svého obrazu.

3. PRÁZDNÝ PROSTOR

Na začátku vlastní tvorby je třeba vystřihnou ty části obrazu, kde bude skrze listí prosvěcovat slunce. Na papír je možné obrázek načrtnout. Vystřihování jde snadno, pokud se papír přehne.

Nejsnadněji se stříhá obyčejný papír, u něj ale prosvítá lepenka. Proto můžete použít dva listy papíru na sobě – lepenka přes dva listy již neprosvítá. Lepší je čtvrtka či kartón.

TIP:

Pokud pracujete s menšími dětmi, doporučujeme používat dva listy papíru na sobě nebo čtvrtku – malé děti samy nedokážou kartón vystřihnout.

4. BARVY

Vystřižené volné místo potom zaplňujeme listy. Jde to snadno, stačí jen přikládat listy a na okraji přilepit. U velkých ploch je lepší listy spojit lepenkou i uvnitř obrazu.

 

5. GALERIE

Na závěr každý vystaví svůj obraz kolíčkem na společný strom či jinak v domluveném prostoru. Pak už jen stačí si galerii projít a kochat se, jak paprsky rozzáří obrazy i jak se mění intenzita barev v měnícím se úhlu pohledu.

VARIANTY: TVARY

Je vhodné začít základními tvary, které dovolí, vše si vyzkoušet. Zároveň to umožňuje další aktivitu: třídění dle tvarů v rodném jazyku (obdélník, čtverec, kruh pro menší) nebo pro zkušenější v cizím jazyku.

ZVÍŘATA a AKCE

Stačí namalovat oblíbené zvíře nebo situaci. Pak vystřihnout část, která má být barevná a hurá na výběr a lepení listí. Tato varianta dovoluje opakovaně si povídat o tématech, které skupinu zaujala. Mohou tak vzniknout ilustrační nástěnné obrazy do třídy, obrázky do sešitu či kapitoly lapbooku.

 

MAPY a PLANETY

To už je výzva, ale stojí za to. Vznikají krásné obrazy. Při jejich tvorbě se navíc báječně využijí a aplikují znalosti, které děti získaly dříve.

POSTAVY a PŘÍBĚHY

Oblíbená varianta, když máte dost času (např. ve družině, na výletu atd.). První krok je nakreslit náčrt své oblíbené postavy. Pak vystřihnout vybraná místa a postavu obléknout do listového modelu. S některými skupinami vznikají i v průběhu tvorby příběhy, v kterých vystupují jednotlivé postavy. Každý vypráví část příběhu. Je to vždy velká legrace. S malými lze využít pro rozvoj rodného jazyka, u zkušených lze potrénovat i konverzační dovednosti v cizím jazyce.

Oblíbená varianta, když máte dost času (např. ve družině, na výletu atd.). První krok je nakreslit náčrt své oblíbené postavy. Pak vystřihnout vybraná místa a postavu obléknout do listového modelu. S některými skupinami vznikají i v průběhu tvorby příběhy, v kterých vystupují jednotlivé postavy. Každý vypráví část příběhu. Je to vždy velká legrace. S malými lze využít pro rozvoj rodného jazyka, u zkušených lze potrénovat i konverzační dovednosti v cizím jazyce.

TIP NA UCHOVÁNÍ:

VYLISOVAT – pokud chcete obrazy zachovat či darovat jako dárek. Doporučujeme vylisovat v zatížených novinách. Lze tvořit i s již vylisovanými listy, ale jsou křehčí a tak práce vyžaduje větší jemnost.

VYLEPIT – po vylisování se hodí obrazy nalepit na okno, kde vyniknou barvy.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

Příběh zahrady ZŠ Janovice - 1. díl

Karel Čapek v jednom svém díle zmínil: „Zahrádka u Vašeho domu je stejný projev Vaší životní kultury…

Celý článek

Testování Hejného metody venku.

HEJNÉHO METODA = Děti objevují matematiku samy a baví je to. HEJNÉHO METODA VENKU = Děti objevují…

Celý článek

Učení venku propojuje.

Venku se z laboratoře může stát ve vteřině ateliér, tvůrčí dílna nebo tělocvična. Mezipředmětové mosty se venku…

Celý článek