ATELIÉR VENKU

Venku je největší ateliér.

Sahá daleko za hranice výtvarky, hudebky či prvouky. Přijměte pozvání.

LISTOVÝ PATCHWORK

Stáhněte si z webu jednoduché šablony na patchwork (do googlu – obrázek, kresba - zadejte patchwork patterns). Hledejte ty, kde se opakují 3-4 jednoduché obrazce. Každý žák dostane šablonu a vystřižené obrazce tak, aby podle nich mohl vystřihnout tvar z barevného listu. Pak už se rozběhněte po zahradě a dejte se do stříhání listů, děti je lepí na předlohy až zaplní celý obrazec. Moc pěkné je potom poskládat všechny obrazce vedle sebe na nástěnku, dát za sklo či naskenovat. 

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 20 - 30 minut, kdy: ideálně v barevném podzimu, pomůcky: předlohy a šablony, podložka, nůžky a lepidlo pro každého.

 Aktivita z dílny Martina Kříže. Vyzkoušejte semináře Učíme se v zahradě (www.chaloupky.cz)

VODOVKY Z ROSTLIN

Když rozmačkáme rostliny, nebo ještě lépe z nich získáme barvivo, třeba varem, půjde o barvu nestálou, která se vpije do papíru, neudělá vrstvu ... Když ale do takto vzniklého barviva přidáme - rozpustíme - arabskou gumu nebo klej (klovatinu - výtok z ovocných stromů - třešní či švestek), získáme hustou stálou barvu, která funguje podobně jako vodovky. Zde jsou doporučené druhy: modrošedá - plod ptačího zobu, fialová - plod černého bezu, žlutá - vývar natě a květu zlatobýlu, oranžová - kořen mořeny, hnědá - vývar cibulových slupek, hnědočerná - listy či oplodí ořešáku.

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 30 - 45 minut, kdy: celoročně, ideálně v době plodů, pomůcky: uvedené plody, arabská guma či klej, vařič, voda, starý hrneček či plechovka, papír na malování, štětce, podložky

Aktivita z dílny Martina Kříže. Vyzkoušejte semináře Učíme se v zahradě (www.chaloupky.cz)

LISTOVÉ VITRÁŽE

CÍL: Vyzkoušet si tvoření vitráží venku pomocí přírodnin.

ČAS: 20 - 40 minut, VĚK: MŠ, ZŠ, SŠ, MÍSTO: lokalita kolem školy s možností tvořit z přírodnin, OBDOBÍ: nejvhodnější podzim, lze celoročně (ale je méně odstínů a je třeba vybírat co a kde trhat).

 

VEM VODOVKY VEN

Barvy podzimu jsou neopakovatelné. Přibalte ven i vodovky nebo aquarelové pastelky. Přeneste barvy na papír. Kdo chce může chytat barvy do přesných tvarů. Někdo opustí hranice reálných tvarů a bude si jen hrát s barvami. Nejde o výsledek, jde o prožitek barevného času venku.

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 10 - 20 minut, kdy: celoročně, ideálně v barevném podzimu, pomůcky: vodovky, aquarelky, štětce, nádoby na vodu, voda , papíry, (podložky, sedáky)

BARVY ZEMĚ

Krásné, přírodní barvy můžeme získat i z půdy. Dá se jimi barvit nejen papír, ale i keramika, dřevo či plátno. Z půdy vyrobíme pigment a spojíme jej pojivem. Pro získání různých pigmentů potřebujeme různě zbarvené typy půdy. Hlínu necháme vyschnout, ideálně by měla schnout několik týdnů. Pak ji prosejeme přes hrubší síto, následně přes jemné síto a ten nejjemnější prach získáme proséváním přes hrubou látku nebo speciální síto. Takto získáme pigment. Těsně před kreslením z něj vyrobíme barevnou kaši použitím vody. Pigment s vodou smícháme v poměru 1 : 1 s pojivem a můžeme kreslit. Jako pojivo použijeme kaseinové lepidlo nebo vaječnou temperu.
Vaječnou temperu vyrobíme tak, že žloutek z vajíčka smícháme s vodou v poměru 1 : 2. Vaječné pojivo smícháme s pigmentovou kaší. Jako konzervační prostředek použijeme hřebíčkový olej. Pigment můžeme uchovávat, ale pigmentovou kaši nebo hotovou barvu vyrobíme vždy čerstvou.

věk: 3.– 7. ročník ZŠ, čas: 2 x 45 minut (1. na odběr půdy, 2. po 14 dnech na vlastní tvoření), kdy: celoročně (pokud nemrzne), pomůcky: soustava sítek, lopatka, štětce, kaseinové lepidlo nebo vaječná tempera (žloutek, voda, hřebíčkový olej)

UKÁZKA z knihy ZAHRADA, KTERÁ UČÍ

OKNA DO KRAJINY

Stačí rámeček či okénko pro každého žáka. Ideálně s prostorem pro vlastní ztvárnění vybrané krajiny. Je na autorech, zda si vyberou detail nebo široký celek. Cílem je zaměřit svou pozornost na vnímání krajiny. Pro každého je to něco jiného. Právě díky těmto odlišnostem vznikne vždy skvělá diskuze o krajině, když všichni dokončí svůj obraz a vystaví ho v galerii Příroda (stačí zatížit kamenem či chytit kolíčkem na větev). Hra může být i vhodný startér k hlubšímu soustředění. Dále s třídou můžeme sepisovat pětilístky na vybrané téma nebo hledat odlišnosti v krajinách na vzdálených místech naší planety.

věk: MŠ - 9. třída ZŠ, čas: 20 - 40 minut, kdy: celoročně (je zajímavé aktivitu opakovat a porovnávat krajinu v různých ročních obdobích)

VODOVKY NA SNĚHU

Je příjemný slunný  zimní den? Sníh je lehce přemrzlý? Máte ideální podmínky pro nevšední umělecký zážitek. Vezměte ven vodovky, štětce a vodu. Domluvte si místa, kde bude každý tvořit. Můžete promyslet společné téma nebo tvořit volně. Sníh je téměř nekonečné plátno, které umožňuje nečekané náměty.

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 10 - 40 minut, kdy: při vhodných sněhových podmínkách, pomůcky: vodovky, štětce, nádoby na vodu, voda

HUDBA A ZVUKY Z PŘÍRODY

Možná znáte aktivitu sluchová mapa, na kterou hudba z přírody navazuje. Děti dostanou nebo si nakreslí kruh a vyznačí do středu sebe. Pak na domluvený čas zavřou oči a soustředí se na zvuky kolem sebe. Zkouší rozpoznávat nejen to, co zvuk způsobuje (jako u sluchových map), ale navíc zkouší vnímat i barvu hudby, kterou slyší. Tu pak zakreslí do svého kruhu.

Tip: Je zajímavé porovnat zvuky, hudbu přírody ve městě a v zeleném ostrově (v parku, zahradě, lese).

věk: MŠ. - 6. třída , čas: 10 - 30 minut, kdy: celoročně (lze i na sněhu, jen je vhodné zkrátit čas)

LISTOVÉ OMALOVÁNKY

Jak objevovat barvy podzimu a zároveň tvary listů? Stačí nasbírat vhodné listí. A pak už jen objevovat barvy a tvary. Pro menší děti můžeme nejprve obrys listu obkreslit na papír pro snadnější práci. U větších dětí rovnou ustřihnout polovinu listu. Nalepit. Použít pastelky nebo zkusit vybarvovat jen přírodními barvami (tam, kde je to vhodné).                                                

věk:  MŠ, 1.– 3. ročník ZŠ, čas: 15 min., kdy: nejlépe podzim, pomůcky: listy, nůžky, papír, lepidlo, pastelky

 

NA CO HRÁT V PŘÍRODĚ

Venku může vzniknout celý orchestr. Vyzkoušejte, jak hrají dvě borové šišky, když jimi o sebe drnkáte. Objevte rozdíl, jak zní šišky z modřínu a ze smrku. Nebo jak různě cinkají odlišné oblázky. Zavěšené přírodniny otevřou další nové zvuky. Stačí vzít ven provázek a koncert může začít. Dřevěný závěsný xylofon už je jen třešnička na dortu. Vyzkoušejte různé zvuky, např. během cesty. Potom vyberte hudební nástroj pro každého hráče a zkuste se společně vyladit, např. u známé lidovky. Pak přichází na řadu improvizace. Vytvořte např. hudbu lesa, města, usínání v jehličí nebo déšť.

věk: MŠ, 1. - 5. ročník , čas: 10 - 30 minut, kdy: celoročně (i na sněhu je to zážitek), pomůcky: přírodniny, provázky

PŘÍBĚHY LISTOVÝCH SKŘÍTKŮ

Ideální je podzimní čas, ale zajímavé přírodniny k tvoření můžeme najít po celý rok. Aktivitu lze realizovat hned u školy nebo se hodí i na cestu, během které můžeme sbírat vhodné barevné listí, kamínky, větvičky, oříšky, cokoli, co malé tvůrce zaujme a neuškodí přírodě. Když máme dostatek materiálu, můžeme tvořit přímo na zem, na papír nebo vzít přírodniny do třídy. Není nutné nalepovat, postavičky se mohou hýbat a když si vše společně prohlédneme a odvyprávíme příběhy, můžeme přírodniny vrátit zpět.

věk: MŠ. - 5. třída , čas: 10 - 30 minut, kdy: celoročně (nejvhodnější je barevný podzim)

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Co přináší CESTA VEN učiteli?

Člověk se mění a mění se i svět kolem něj. A tak jsem se měnila i já…

Celý článek

Příběh zahrady ZŠ Janovice – 2. díl

LISTOPAD 2017  Při psaní dalšího dílu o tvorbě naší zahrady mi na mysl padl následující citát: „Sami toho…

Celý článek

Příběh zahrady ZŠ Janovice - 1. díl

Karel Čapek v jednom svém díle zmínil: „Zahrádka u Vašeho domu je stejný projev Vaší životní kultury…

Celý článek

Inspirujte nás i ostatní, jak tvoříte venku VY?

NAPIŠTE NÁM: